הסתדרות האחיות לנתניהו: הקיצוץ בתקציב הבריאות הוא ציני ואכזרי

יו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לעצור את הקיצוץ במערכת הבריאות ואמרה כי "קיצוץ זה משמעותו פגיעה קשה בבריאותם של קשישים, חולים ופגים חסרי ישע וללא ספק יוביל באופן ישיר לאובדן חיים! זה אחד מהקיצוצים הציניים והאכזריים עליו חתומה ממשלת ישראל".

2018-11-23_204707

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן (צילום: ויקיפדיה)

בעקבות הקיצוץ הרוחבי שממשלת הימין החליטה לבצע כבר עתה, מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שיגר השבוע מכתב למנהלי בתי החולים הציבוריים והקופות ובו שורת גזירות תקציביות ותפעוליות בשל הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה. במכתב מודיע בר סימן טוב על צמצום התכניות הלאומיות במערך האשפוז, ובהן – התכנית לשיפור הטיפול בפגים, תכנית המיונים ותכנית הזיהומים.

בנוסף, הודיע המנכ"ל למנהלים על כך שהמשרד הודיע לאוצר כי לא יתאפשר לו במצב זה לממש את הסיוע התקציבי המתוכנן לבתי החולים שערי צדק בירושלים ואסותא באשדוד הסובלים מגירעונות תקציביים חמורים, וכן לא יחתום על הסכמי ייצוב מול הקופות. בנוסף, המשרד יידרש לדבריו לצמצם את התמיכות התקציביות הצפויות לבתי החולים ולקופות.

אם אכן דבריו של מנכ"ל המשרד יתממשו, מדובר במכה קשה ביותר לגופים השונים במערכת הבריאות הציבורית, שגם כך נאלצים לפעול תחת גירעונות תמידיים. "אנחנו מצרים על הפגיעה הצפויה ופועלים לבטלה ולהבטיח למערכת את התוספות הדרושות לה", הבהיר בר סימן טוב במכתבו למנהלים.

עוד כתב המנכ"ל כי הקיצוץ הנוכחי "מצטרף לקיצוצים קודמים בתקציבי הבריאות, כך שלמעשה מאז שחתמנו בתחילת השנה עם משרד האוצר על הסיכום התקציבי לשנת 2019, קוצץ תקציב המערכת בלמעלה מ-100 מיליון שקל. אין צורך לפרט בפניכם את הידוע לכולנו – ההוצאה הציבורית לבריאות בישראל היא מהנמוכות בעולם והעליה בצרכי הבריאות בישראל היא הגבוהה בעולם, בשל הזדקנות האוכלוסייה המואצת והעליה בתחלואה הכרונית". לדבריו, "צורך השעה הוא הגדלת תקציב מערכת הבריאות הזקוקה לתוספת של 3 מיליארד שקל לבסיס התקציב על מנת להבטיח את עצמאות מקורות התקצוב של המערכת ולאפשר אספקת שירות זמין ואיכותי לתושבי ישראל".

יצוין שגם הסתדרות המורים פנתה השבוע לנתניהו, בדרישה להחריג את משרד החינוך מהקיצוץ הרוחבי שאושר ביום ראשון בממשלה – כ-22 מיליארד שקל שיפגע בחינוך, בבריאות וברווחה. מזכ"לית ההסתדרות, יפה בן דויד, כתבה לראש הממשלה כי "מצופה כי הממשלה תפעל להעלאה ולגידול מתמיד של תקציב החינוך ולא תפקיר אותו לקיצוץ שיסיג את חינוך ילדי ישראל שנים לאחור". שר החינוך נפתלי בנט הצביע בעד הקיצוץ הרוחבי של תקציב המדינה במהלך ישיבת הממשלה.