הסרט "אידה": מסע בעקבות העבר הפולני

"אידה" הוא סרטו האחרון של פאבל פאבליקובסקי, אשר עזב את פולין בגיל 14 יחד עם משפחתו, התגורר באיטליה ובגרמניה, ופועל כעת באנגליה ("קיץ של אהבה"). הבמאי שב לפולין כדי ליצור סרט המתרחש בראשית שנות ה-60. הגיבורה של סרטו, שצולם בשחור-לבן, היא אנה (אגתה טרזבוקובסקה), נזירה צעירה העומדת בפני טקס נדירת הנדרים שלה. לקראת האירוע, שולחת אותה אם המנזר לפגוש את קרובת המשפחה היחידה שלה, דודה שעל קיומה מעולם לא ידעה. דודתה ואנדה (אגתה קולשה), המכונה "ואנדה האדומה", לחמה כפרטיזנית במערכה נגד הנאצים ועבדה בהמשך כתובעת במשרד המשפטים. כיום היא אלכוהוליסטית מרירה.

ואנדה היא זו שמספרת לאנה את האמת על משפחתה ועל זהותה. אנה היא אידה לובנשטיין, יהודייה שהוריה נרצחו בידי פולנים במלחמה, כמוהם כבנה של ואנדה עצמה. אידה נשלחה למנזר כדי להציל את חייה.

הסרט מתאר את המסע של שתי הנשים  בעקבות עברן, כדי לאתר את קברות בני המשפחה שנרצחו. במהלך המסע לומדת אידה, כי איכר פולני ניסה להציל את משפחתה מידי הנאצים, וכי בנו של האיכר הוא שרצח את הוריה. הסרט חושף את העלמת העין ומסכת השקרים שטוו פולנים רבים סביב גורל היהודים שחיו בקרבם. שיאו של הסרט מתרחש בלב יער, בו קבורים בני משפחתה של אידה.

2015-01-31_192442

"אידה" הוא גם סרט על נשים המבקשות לחשוף את הסיפור ההיסטורי שהוסווה בידי גברים, המסרבים לדבר או לזכור אותו. הסרט מתייחס לאשמה הרובצת על העם הפולני ועל הנצרות הקתולית בשאלת יחסם ליהודים, ומותח ביקורת על מה שהוא רואה כהתנערותה של פולין הסוציאליסטית מהתבוננות ביקורתית בעברה.

יצוין שהסרט – הנחשב לאחד המועמדים המובילים לזכות בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, בטקס שייערך בחודש הבא – נתקל במכשול מפתיע. הליגה הפולנית נגד השמצה פרסמה עצומה נגד הסרט, אותו היא מגדירה "אנטי-פולני", ודורשת ממפיקיו להוסיף הבהרה בתחילתו. לפי אנשי הארגון, הסרט "אינו מדויק מבחינה היסטורית, ולא מבהיר כמה גדול היה תפקידה של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה בכלל, ובשואה בפרט". עוד טוענים נציגי הארגון, כי הצופים בסרט ברחבי העולם יכולים להסיק מהסרט שהמניע לרציחת הורי הנזירה היה כלכלי, בזמן ש-"צופים פולנים יודעים כי הרצח בוצע מפחד גדול, שנבע מהחשש שהנאצים יגלו כי בני המשפחה הסתירו יהודים".

נ"ע

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב