הסנאט של אונ' ת"א נגד 'הקוד האתי'; אקדמיה לשוויון: זו פגיעה חמורה בחופש האקדמי והפוליטי

סנאט אוניברסיטת תלאביב התכנס אמש (רביעי) והחליט להתנגד ל"קוד האתי" המוצע על ידי שר החינוך של הימין הקיצוני, נפתלי בנט ופרופסור אסא כשר. הבוקר גם פורסם גילוי דעת חריף נגד הקוד, שנכתב על ידי פעילות ופעילי התארגנות המרצים השמאליים בהשכלה הגבוהה "אקדמיה לשוויון".

בגילוי דעת נאמר כי אקדמיה לשוויון מצטרפת לביקורת על הקוד, ה"פוגע בצורה חמורה בחופש האקדמי והפוליטי של מרצים וסטודנטים ומבוסס על תפיסה שגויה לחלוטין של ההוראה והמחקר שהם פוליטיים במהותם. הקוד מציע הגבלות חמורות על פעילות פוליטית של מרצים וסטודנטים, כולל מתן אפשרות למוסד אקדמי לאסור פעילות פוליטית של סטודנטים בשטחו, כאשר פעילות פוליטית מוגדרת בצורה רחבה ועמומה שאינה עושה שום הפרדה בין מפלגתי ופוליטי".

כמו כן "הקוד האתי מחזק ונותן רוח גבית לשיח ההולך ומשתרש בחברה הישראלית המגדיר את הקונצנזוס כעמדה אפוליטית ניטרלית ועמדות שמאל כ'פוליטי'. בכך, תורם הקוד האתי למסע הדהלגיטימציה בשנים האחרונות לעמדות, ארגונים אנשים ונשים המזוהים עם עמדות שמאל ועם חשיבה ביקורתית באופן כללי. הדו"ח מצטרף לשורה של צעדים שנועדו להצר את צעדיה ועצמאותה של האקדמיה הישראלית, בין היתר על ידי קיצוץ תקציבים, מיעוט תקנים והגבלת כוחם של הסנאטים. אנו נאבק נגד קבלת המלצות הדו"ח ומבטיחים להפר אותו אם יתקבל".

2017-06-15_204111

מפגינים נגד הקוד האתי, אתמול, באוניברסיטה העברית (צילום: עומדים ביחד)

לדברי אקדמיה לשוויון "המאבק וההתבטאויות כנגד הקוד האתי בימים האחרונים, נטו להתעלם מההקשר הרחב החברתי, הפוליטי, והכלכלי שאיפשר את קיומו של דו״ח זה. גם כיום, חופש הביטוי מוגבל עבור קבוצות נרחבות באקדמיה: עבור גופי סטודנטים פלסטינים ושמאליים בתוך ישראל שסובלים כבר כיום מהגבלת פעילותם בקמפוסי אוניברסיטאות, עבור מרצים ומרצות רבים במכללות שאינם במסלולי קביעות (למעלה מ 40% מהסגל במכללות) ושנתונים ללחץ בלתי פוסק של מערכות השכלה גבוהה מופרטות ועבור מרצים ומרצות ללא תקן (שמהווים היום קרוב ל 16% מהמרצים והמרצות באוניברסיטאות) שאין להם ביטחון תעסוקתי ולכן אין להם באמת חופש אקדמי. החופש האקדמי גם אינו קיים כלל עבור הסטודנטים והסטודנטיות הפלסטינים וחברי וחברות הסגל במוסדות להשכלה גבוהה בשטחים הנמצאים בשליטת ישראל, הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה. האוניברסיטאות בגדה נתונות לפלישות של הצבא (האוניברסיטה בכדורי למשל), סטודנטים ומרצים נמצאים תחת מעקב וניטור של הצבא ורשויות הביטחון, וישראל מקשה מאוד על מתן אישורי יציאה לסטודנטים סטודנטיות מעזה שרוצים ללמוד בחו״ל או בגדה. אי אפשר להיאבק על חופש הביטוי באוניברסיטאות בישראל בלי להיאבק גם על החירויות האלו".

באקדמיה לשוויון הדגישו ש"המאבק על דמותה של האקדמיה הישראלית רחב הרבה יותר מהמאבק על חופש הביטוי. זהו מאבק על הגיוון החברתי באקדמיה, מאבק לשינוי תת הייצוג של קבוצות רבות באוכלוסייה (נשים, ערבים, מזרחיים, ועוד). זה מאבק על הנגשה של השכלה גבוהה על ידי השקעה בחינוך ציבורי איכותי ושוויוני לכל. זה מאבק נגד העסקה פוגענית בתוך האוניברסיטה: של עובדות ועובדי קבלן וגם של מרצים ומרצות מן החוץ וסגל זוטר".

כתבה ב"טלוויזיה החברתית" על ההפגנה שנערכה אתמול באוניברסיטת תלאביב נגד הקוד האתי:

https://tv.social.org.il/social/2017/06/15/students-against-ethical-code