הסמל אזריה קיבל עונש קל בגין הריגת פלסטיני ששכב פצוע על הקרקע בחברון

סמל אלאור אזריה נידון היום (שלישי) ל-18 חודשי מאסר בגין הריגה. גזר דינו של אזריה ניתן בית הדין הצבאי בקריה בתל אביב. בנוסף נידון אזריה לשנת מאסר על תנאי והורד לדרגת טוראי. השופטת הצבאית אלוף-משנה מאיה הלר אמרה כי "גם במצבים מורכבים אלה מצופה מחיילי צה"ל להפעיל שיקול דעת תוך מניעת פגיעה שלא לצורך". עוד אמרה השופטת הלר כי "אין מחלוקת שרק צבא מוסרי וערכי יהיה צבא שיכול על אויבינו". היא לא הסבירה מדוע "צבא מוסרי" מטיל עונש קל כל כך על חייל שהרג פלסטיני ששכב פצוע על הקרקע בחברון.

2017-02-21_194402

צילום מתוך עצומת תמיכה בסמל אזריה

יצוין שלפני יותר מחודש, בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה התביעה, בראשותו של סא"ל נדב וייסמן, עונש מאסר בפועל של בין שלוש לחמש שנים והורדת דרגתו של אזריה לטוראי. מדובר בעונש בדרגה הנמוכה ביותר ביחס לאשמה החמורה של הריגה – עד 20 שנות מאסר.

ח״כ יוסף ג׳בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת), לשעבר מרצה למשפטים באוניברסיטת חיפה, הגיב לפסק הדין ואמר: "בהחלטת ההרשעה, בית הדין הצביע בבירור על החומרה שהשופטים מייחסים להתנהגותו של אזריה, ואין ספק לנו שהיה מקום מלכתחילה להגיש כתב אישום על רצח. העונש אינו משקף את חומרת המעשה והוא מעביר מסר קשה שדמו של הפלסטיני הינו הפקר".  ח"כ ג'בארין הדגיש כי המקרה של אזריה אינו בבחינת מקרה בודד, אלא חלק מתופעה רחבה יותר בצבא אשר נתמכת על-ידי הדרגים הפוליטיים, וניזונה מחוסר מיצוי הדין עם החיילים. כל עונש שאינו משקף את חומרת המעשה יעביר מסר קשה שדמו של הפלסטיני הינו הפקר". ג׳בארין הוסיף: ״פניתי לפני כחודש ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעקבות התבטאותו כי ראוי להעניק חנינה לחייל אזריה. הדגשתי כי התבטאותו של נתניהו מקימה חשד לביצוע עבירות שיבוש הליכי משפט, זילות בית משפט, ועבירת הסוביודיצה האוסרת כל פרסום שיש בו כדי להשפיע בצורה פסולה על עניין פלילי התלוי ועומד בבית המשפט או על תוצאותיו". גם הרשות הפלסטינית גינתה היום את גזר דינו של אזריה וכינתה אותו "אור ירוק לחיילי צה"ל להמשיך לבצע פשעים נגד בני העם הפלסטיני".

בטרם פורסם גזר הדין אמר ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) כי "אלאור אזריה אינו הסיפור האמיתי. כך נראות התוצאות הקשות של שלטון צבאי מתמשך על עם אחר. מקרים דומים, קשים ואלימים, קרו וממשיכים לקרות בשטחים. ואנחנו לא שמענו עליהם כי מצלמה של 'בצלם' לא הייתה בשטח". הוא הוסיף כי "האיומים על השופטים והתובעים הם ביטוי של ההתדרדרות המסוכנת. הפוליטיקאים שעוד לפני גזר הדין מיהרו לקדם חנינה התקיפו לא רק את המשפט אלא את כללי היסוד האחרונים של מערכת דמוקרטית. היום אנחנו יכולים לראות את התהום שלפנינו. חייבים לעצור וללכת בכיוון ההפוך. לפני שיהיה מאוחר".