הסלמת הדמים בירושלים: שישה הרוגים ביממה אחת; הערב יפגינו ליד בית רה"מ

הסלמת הדמים בירושלים, בעקבות שינוי הסטטוס קוו על ידי ממשלת ישראל במסגד אלאקצא, גבתה ביממה אחת שישה קרבנות. שלושה מהם פלסטינים: מוחמד מחמוד שראף, בן 18, נורה למוות בשכונת ראס אלעמוד במזרח ירושלים; בשכונת אטור נהרג מוחמד חסן אבו גנאם, בן 19. ההרוג השלישי, מוחמד מחמוד לאפי, נורה למוות בעיירה אבו דיס, שבה השתמשו חיילים בקליעי רוגר. החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין מסרה שלאפי נמנה עם פעיליה. לפי הסהר האדום, 391 פלסטינים נפצעו בהפגנות והעימותים אתמול. המשטרה עצרה 29 בני אדם בירושלים ובגדה המערבית.

2017-07-22_174929

חבריו של מוחמד חסן אבו גנאם נושאים את גופתו, אתמול, ליד בית חולים אלמקאסד במזרח ירושלים (צילום: אקטיבסטילס)

עוד שלושה מתנחלים נהרגו אמש, כאשר צעיר חדר אמש לבית בהתנחלות חלמיש ורצח שלושה בני משפחה: אב בן כ-60 ובנו ובתו, בני כ-40. אם המשפחה, בת כ-60, נפצעה באורח בינוניקשה ופונתה לבית החולים שערי צדק. שמות הנרצחים טרם פורסמו. הצעיר שביצע את המעשה הוא עומר אלעבד, בן 20 תושב הכפר כובר הסמוך לחלמיש. לאחר הפיגוע כוחות צה"ל הטילו סגר על הכפר, פשטו על ביתו ועצרו את אחיו. לפי הנחיות הצבא, נאסרו הכניסה והיציאה מהכפר, למעט במקרים הומניטריים.

שעות בודדות לפני הפיגוע, העלה אלעבד פוסט לפייסבוק. "אני בן 20. היו לי הרבה חלומות בחיים", כתב. "אבל ראיתי איך פוגעים במסגד אלאקצא ומחללים אותו, ואיך הורגים את צעירנו. זו בושה שמחזיקים בנשק ולא משתמשים בו. אני הולך למות למען אלאקצא. אל תתאבלו עלי, תהיו שמחים שאני הולך להיות שהיד. תפעלו למען האחדות הפלסטינית ותהיו ביחד".

בעקבות אירועי הדמים בירושלים התכנסה אמש ועדת המעקב של האזרחים הערבים בנצרת וקיבלה את ההחלטה לקיים משמרות מחאה ברחבי הארץ היום ומחר (ראשון). כמו כן, הפגנה מול הכנסת צפויה להתקיים ביום רביעי הקרוב. עוד קראה ועדת המעקב להשתתף בהפגנה שתתקיים בבארשבע, ביום חמישי (ר' ידיעה נפרדת באתר) נגד הריסת בתים של התושבים הערביםבדואים.

יצוין שארגונים רבים יפגינו הלילה (מוצאי שבת) בשעה 20:30 בכיכר פריז בירושלים, ליד בית ראש הממשלה, "נפגין ביחד נגד הניסיון של הממשלה לגרור את כולנו לסבב נוסף של הסלמה. הצטרפו אלינו. לא ניתן לממשלה להבעיר את ירושלים! לא ניתן להם לגרור את כולנו לעוד מלחמה! כבישים חסומים, עוצר על שכונות, ושוטרים בכל רחבי העיר – ובכל זאת, אין ביטחון בירושלים. כי ככה לא משיגים ביטחון – ככה משיגים תבערה. אנחנו כבר מכירים את זה יותר מידי טוב. שוב הממשלה בוחרת באלימות, ושוב מי שישלם את המחיר זה כולנו. ובדיוק בגלל זה – אנחנו צריכים לעצור אותם", נמסר בהזמנה. ועוד: "במקום לבחור בעוד סבב אלימות, צריך להיאבק לסיום הכיבוש ולשלום ישראליפלסטיני, בו ירושלים המזרחית תהיה בירת המדינה הפלסטינית, ותובטח הגישה החופשית למקומות הקדושים של בני כל הדתות. רק כך ניתן יהיה לשים סוף לאלימות ולפחד".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, התייצב אתמול בבית החולים הפלסטיני אלמקאסד שבמזרח ירושלים כדי לתרום לפצועים הרבים שנרשמו בימים האחרונים בעיר ובסביבותיה. הוא מסר "אני נמצא בבית חולים אלמקאסד עם האנשים הרבים שמחכים בתורים בכדי לתרום דם לפצועי הכיבוש. בית החולים מהווה דוגמה גם לכיעור והאכזריות של הכיבוש; בית חולים ששעריו נפרצים על ידי כוחות צבא תוך כדי פגיעה בפצועים וברופאים. הכיעור ניבט גם בתמונות הנוראיות של צעירים שנאלצו להבריח גופה בכדי למנוע את מעצרה ולאפשר למשפחה לקבור ולהתאבל על יקירם. מנגד אני רואה פה את העם הפלסטיני היפה אשר הציף את בית החולים בתורמים וברופאים מתנדבים שעובדים בחריצות שעות על גבי שעות."

"מעל לשבוע אנחנו מזהירים את ממשלת ישראל מפגיעה בסטטוס קוו באחד מהמקומות הקדושים והיותר רגישים בעולם. אך נתניהו, ששקוע עד צוואר בפרשות שחיתות, מעוניין בהצתת המצב", הדגיש ח"כ עודה והוסיף "נתניהו בסופו של יום ילך והכיבוש עוד יסתיים והעם הפלסטיני יקים את מדינתו העצמאית כשירושלים המזרחית בירתה".

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) הודיע אמש כי הרשות מנתקת את כלל המגעים מול ישראל עד לביטול הצעדים שננקטו במזרח ירושלים ובמסגד אלאקצא.

ההפגנה, הערב, ליד משרד ראש הממשלה בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/690805324377440