הסכמים, המשך הכיבוש ועסקאות נשק: ברוכים הבאים למזרח התיכון הישן

"אין כסף לחינוך" – זו תמצית הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת קבינט הקורונה שנערכה השבוע (25.10). בישיבה דנו השרים בפתיחת בתי הספר ובמשאבים שיש להשקיע כדי לשמור על בריאותם של התלמידים, עובדי ההוראה וקרוביהם. אין כסף? הרי טרם נוצלו כ-40% מתוך תקציבי העתק לכיסוי הצרכים שגדלו עקב הקורונה, עליהם הכריזו ממשלת הימין, ואף נתניהו עצמו, מאז מארס.

בנימין נתניהו ומורשתו: מטוס F-35 (צילום: לע"מ)

יתר על כן: לממשלה אין כסף לחינוך, לבריאות, להשכלה גבוהה, אבל ישנו הר של דולרים להאצת מרוץ החימוש במזרחהתיכון המשמח את יצרניות הנשק האמריקאיות הענקיות.

הסכמי הנורמליזציה שנחתמו עם כמה מהמדינות הערביות – האחרון שבהם עם המשטר הסודאני (23.10) במקום לגרום להורדת הרגל מדוושת הגז במנוע הטנק שאינו מפסיק לטרטר, דווקא יגרמו להאצת הגידול בהוצאות הצבאיות.

גנץ: הלוביסט של צה"ל ותעשיית הנשק

"כשר הביטחון אני קובע, שמערכת הביטחון לא ידעה ולא נחשפה למו"מ לאספקת מערכות נשק איכותיות לאיחוד האמירויות דרך ראש הממשלה. לאחר ההסכם שנחתם עם האמירויות, הנחיתי את מערכת הביטחון לנהל את השיח הביטחוני שיבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל, תוך מעורבות אישית שלי מול הממשל האמריקאי". כך צייץ ראש הממשלה הרזרבי ושר הביטחון, בני גנץ, ביום בו נחתם ההסכם עם סודאן.

אחלה גבר, הגנץ הזה; הוא לא שוכח ולא סולח. אך מייד לאחר מכן הוא התייצב לימינו של פטרון ההסכמים, נשיא ארה"ב הכושל והגזען דונלד טראמפ, כדי קדם את האינטרסים של הממסד הביטחוני המקומי ותעשיית הנשק האמריקאית.

גנץ ביקר בוושינגטון לפני כמה שבועות ושב עם רשימת קניות הכוללת מטוסים וכלי נשק נוספים שעלותם עשרות מיליארדי דולר. כמה בדיוק? לא יודעים כי הוטלה צנזורה על הרכש הביטחוני הזה בארה"ב.

על פי "דה מרקר" (26.10): "כרגע ניתן רק להציג את רשימת כלי המשחית שישראל חולמת לקבל מארה"ב כבר שנים ארוכות. הרשימה הזאת כוללת חימושים מתקדמים תוצרת לוקהיד מרטין עבור מטוסי F-35 ובתוכם פצצות מונחות לייזר מסוג GBU מסדרה 3; את מטוס F-15 של חברת בואינג מהדגם המתקדם ביותרEX ,מטוס תקיפה שחיל האוויר האמריקאי הזמין עד היום רק שמונה אבטיפוסים שלו וישראל שואפת להיות הראשונה שתרכוש אותו מחוץ לארה"ב. הרשימה כוללת גם את המטוסמסוק V-22 של חברת בואינגבל, היכול להמריא באופן אנכי. היא כוללת גם דגם מתקדם של פצצות חכמות מסוג JDAM שמתבייתות על מטרתן בכל תנאיי מזג אוויר ומטוסי תדלוק מתקדמים מסוג"KC-46 .

יצוין שלמשאבי העתק הנדרשים עתה כדי להמשיך ולחמש את מכונת המלחמה והכיבוש הישראלית אין שום מקור תקציבי. זאת מהסיבה הפשוטה שאין תקציב מדינה לשנה זו ולא ברור האם יאושר תקציב עבור השנה הבאה.

שלום, שלום ואין שלום

אכן, הפרדוקס הוא ש"הסכמי השלום" שנחתמו לאחרונה בחסות אמריקאית מבטיחים את המשך המלחמה ואת המשך הכיבוש של השטחים הפלסטיניים. לכאורה, קיימת יריבות חריפה בין ראש הממשלה נתניהו לבין מחליפו (אם וכאשר…) גנץ. למעשה שוררת ביניהם אחדות דעים ופעולה, המתבססת על מזרח תיכון תחת הגמוניה אמריקאית.

אילו היה גנץ חפץ בהצבת אלטרנטיבה לשלטונו הכושל והמושחת של נתניהו (לו הוא שותף!), היה עליו להציג את המחיר החברתי והכלכלי שעלולה ישראל לשלם בעקבות ההסכמים שהוא מקדם בארה"ב והאצת מרוץ החימוש באזור. אבל בישראל גנרל נותר גנרל, וגנרל ישראלי תמיד יתייצב לטובת האינטרסים של גנ'רל מוטורס, לוקהיד מרטין, בואינג וענקי נשק אחרים. עם טיפת מזל, הגנרל גם יהפוך לנציגם בישראל של אותם תאגידים. נציגים אלה כונו פעם סוחרי נשק ואף סוחרי המוות.

מרוץ החימוש ("שמירה על העליונות של צה"ל" בישראלית רשמית) מפתיע במיוחד כי שלוש המדינות שחתמו על הסכמי נורמליזציה עמה: בחריין, האמירויות וסודאן, לא איימו על ביטחונה של ישראל. במקרה של ההסכם עם סודאן, שטרם אושר ומעורר מחלוקת ואף מחאות בח'רטום, יש היבט אנושי נוסף. נתניהו וממשלתו הגזענית חפצים לגרש מישראל את מבקשי המקלט הסודאנים יחד עם ילדיהם הישראלים. ארגוני הסיוע כבר הבהירו שגירושם עלול לעלות בחייהם. מעשי רצח המוניים עדיין נמשכים במחוזות מהם באו.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב