הסכם קיבוצי חדש בחרסה; ההנהלה מאיימת להעביר את המפעל לטורקיה

הישג לעובדים במפעל הוותיק לייצור כלים סניטריים בבאר שבע. הם שמרו על מעמדם וזכויותיהם כעובדים מאוגדים בהסכם קיבוצי. לפי ההסתדרות בנגב ההסכם הקיבוצי שנחתם מסיר את איום סגירת המפעל לייצור כיורים ואסלות ואת פיטוריהם של 150 עובדים ומביא לקיצו של סכסוך העבודה בין העובדים להנהלה. סכסוך העבודה שהוכרז לפני כתשעה חודשים, בא עלרקע מכתב ששלח מנכ"ל מפעל חרסה, יגאל מורן, להסתדרות במרחב הנגב. במכתב הודיע מורן כי אין בכוונת החברה לחדש בסוף השנה את יחסי העבודה הקיבוציים שנהוגים במפעל ואין הם מתכננים לחתום על הסכם קיבוצי חדש. בהמשך, העמיק הסכסוך לאחר פרסום כוונת הנהלת המפעל לסגור את שעריו ולהעביר את קווי הייצור לטורקיה.

2015-01-01_202226

לאחר מאבק ממושך הצליחו 150 עובדי המפעל להגיע להבנות עם ההנהלה ובכך מנעו את סגירתו. ההסכם הקיבוצי שנחתם מסדיר את תנאי העסקתם וזכויותיהם של העובדים שעבדו במפעל עד ליום החתימה על ההסכם. כמוכן, הסכם קיבוצי נוסף שנחתם במקביל, מתייחס לעובדים חדשים שיצטרפו למפעל החל מהיום, 1 בינואר. בהסכם זה, מוענקות לעובדים אלו זכויות שונות מאלו שניתנו לעובדים הוותיקים, אך רק לפרק זמן מוגבל של שנתיים בלבד, כשבסיומן יוכלו העובדים החדשים ליהנות מזכויות נוספות.

יחד עם זאת, בתשובה לשאלת כתב "כלכליסט", מסר בעליו של שהמפעל ההסתדרותי לשעבר, יואב גולן, "האם הכוונה להעביר את המפעל לחו"ל מבוטלת?": "לא. ההודעה לבורסה עומדת בעינה. אם המפעל לא יחובר לגז במהרה, ואם לא יהיה שיפור בארנונה לרמה של גרמניה או טורקיה, המפעל לא יהיה בארץ. ההסכם אינו מונע מאיתנו לסגור את המפעל". קבוצת חמת, שמפעל חרסה בבעלותה – נשלטת על ידי איש העסקים יואב גולן המחזיק בכ-64% ממניותיה. הקבוצה סיימה את שנת 2013 עם רווח של כ-35 מיליון שקל.