הסכם קיבוצי ברשות הטבע והגנים; סכסוכי עבודה באורט ובתנועת הצופים

הסכם קיבוצי חדש נחתם אתמול (שלישי) ברשות הטבע והגנים. בין סעיפי ההסכם שיחולו על כ-1,000 עובדים: תוספת שכר של 5%, תוספות שקליות, הגדלת ההפרשות הפנסיוניות וקליטת כל המצילים המועסקים ברשות להעסקה ישירה. ההסכם שנחתם בין ההסתדרות הנהלת רשות הטבע והגנים יהיה תקף לשלוש שנים.

2018-06-06_201514

עובדות רשות הטבע והגנים (צילום: רשות הטבע והגנים)

ההסכם החדש כולל תוספת שכר בשיעור של 5% לעובדי הרשות בשלוש פעימות לאורך תקופת ההסכם. בנוסף כלל העובדים החודשיים ועובדי הבטחת הכנסה ברשות יהיו זכאים מדי חודש ל"תוספת אישית" כפי שמקבלים כיום עובדי המטה, בגובה של כ-315 שקל. הגמול לעובדי שטח מיוחדים בגין עבודה ביום המנוחה השבועי יגדל מ-175% ל-210%. כמו כן, הוחלט כי מדי שנה תקצה הנהלת הרשות סך של 310 אלף שקל לחלוקת מענקים לעובדים מצטיינים על פי מנגנון שיגובש בין הצדדים.

ההסכם גם כולל קליטה של כל המצילים המועסקים ברשות כעובדים קבועים ותנאי ההסכמים הקיבוציים יחולו עליהם, כולל שמירת הוותק שצברו ברשות ובמקומות עבודה קודמים. בנוסף לכך, המצילים ייהנו מ"תוספת הצלה שעתית" שתנוע מ-8 ועד 13 שקל.

ההסכם כולל את הגדלת ההפרשות לגמל ולפיצויים בעבור רכיבי "עבודה נוספת" – רכיבים שאינם חלק מן המשכורת הקובעת ואינם רכיבי החזרי הוצאות או גלומים מ-6% ל-7.5%. כמו כן ייקבע שיעור ההפרשה לפיצויים על 6% שעד עתה לא הופרש לפיצויי פיטורים בגין רכיבים אלה. הרשות אף תגדיל את הוותק הקודם המוכר לצורך תשלום דמי הבראה, על פי הנהוג בשירות המדינה.

עוד לפי ההסכם, עובדים שיידרשו לבצע עבודה בים בטווח של עד 4 מייל ימי מהחוף יהיו זכאי עבור כל שעת שהייה בים לתוספת שכר ייחודית בשיעור של 20% משכרם השעתי. גובה התוספת לעובדים שיידרשו לבצע עבודה בים בטווח של מעל 4 מייל ימי מהחוף יעמוד על 50%.

בנוסף על פי ההסכם עובד המכהן בתפקיד ניהול אתר יהי זכאי לתוספת שכר חודשית של 400 שקל. עובדים שיתמנו לתפקידי מנהל חטיבה, מנהל מחוז מנהל אגף ומנהל תחום יהיו זכאים לתוספת ניהול חודשים בגובה של בין 600 ל-1,100 שקל. עוד נקבע בהסכם כי עובד יומי ארעי ו"עובד יומי מתמיד" שיעבדו ביום העצמאות יהיו זכאים לשכר בגובה של 200% בעבור כל שעת עבודה.

כמו כן ההסתדרות הכריזה אתמול על שני סכסוכי עבודה: בתנועת הצופים וברשת אורט. במהלך חודש מאי נשלחה להנהלת הצופים התראה, לפיה הסכסוך יוכרז אם לא יתקדמו הדיונים במסגרת המו"מ על ההסכם הקיבוצי. ואולם, מאז התקיימה רק פגישת מו"מ אחת מבלי שהנהלת הצופים הביעה נכונות ממשית לקדם את המו"מ.

כ-700 עובדי הצופים התאגדו בהסתדרות בנובמבר האחרון. בהתאגדות חברים רכזי שבטים, מדריכי שכבות בוגרות, צוותי הנהגות וכן עובדי מטה. הצופים, אחת מתנועות הנוער הגדולות בישראל, פועלת באמצעות למעלה מ-220 שבטים ברחבי הארץ, וחברים בה קרוב ל-100,000 ילדים ובני נוער.

יו"ר ועד הפעולה בתנועה, נועה רפאלי, מסרה: "העובדים והוועד נחושים להגיע להסכם עוד לפני מפעלי הקיץ. אני מצרה על כך שבמקום לשמש דוגמה ולקיים דיאלוג מכבד עם העובדים שגם יהווה שיעור בדמוקרטיה לחניכינו, בוחרת הנהלת התנועה להתעלם ממאות העובדים שהביעו את רצונם בשינוי. אני מקווה שהתנועה, חניכיה ומדריכיה יקרים ללב ההנהלה לפחות כפי שהיא יקרה לנו ומצפה לקיום מו"מ מרתוני עד לפתרון המשבר".

סכסוך העבודה ברשת החינוך אורט מקיף כ-1,800 עובדים השייכים לסקטור המינהל ברשת החינוך. בין היתר, הסכסוך הוכרז על רקע ההחלטה החדצדדית של הנהלת אורט להעביר את תפעולם של חלק מבתי הספר ברשת לידי זכיינים. מהלך זה, אשר פוגע בזכויות העובדים, נעשה מבלי שנערך מו"מ על תנאי העובדים והשלכת המעבר עליהם, ומבלי שנעשה ניסיון למצוא להם מקומות עבודה חלופיים ברשת. הנהלת הרשת מגדילה למעשה את היקפי המועסקים באמצעות מיקור חוץ, תוך פגיעה בכוחם הארגוני של העובדים.
בנוסף לכך, הנהלת אורט גוררת רגליים במו"מ לחתימה על הסכם קיבוצי להסדרת נושא חלוקת גמול ב' לעובדי המינהל, ומתנערת מהסכמים נוספים שנחתמו בין הצדדים כדוגמת החלטה לביטול חדצדדי של ותק מואץ לעובדים זכאים, ואי העברה של כספים לעמותות לקידומם המקצועי של העובדים.

עילות נוספות לסכסוך קשורות בהחלטת ההנהלה לבצע שינויים ארגוניים בבתי הספר ללא ניהול מו"מ עם נציגות העובדים, ובסירובה לנהל מו"מ להסדרת תגמול הטכנאים על ביצוע בחינות מתוקשבות. יו"ר ועד עובדי אורט, חיים אלגריסי, מסר: "אנו מצפים מהנהלת אורט לכבד את עובדיה ואת ההסכמים הקיימים ולחזור בה במיידי מהתנהלותה החדצדדית. לא נהסס לנקוט בצעדים ארגוניים אשר יוחרפו במידת הצורך על מנת להבטיח את זכויות עובדי אורט".