הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטאות והמכללות: ה'קוד האתי' של בנט – צעד פשיסטי מסוכן

הסטודנטים החברים במפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) ובחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) ותאי חד"ש באוניברסיטאות ובמכללות גינו אתמול (שני) את החלטת המועצה להשכלה הגבוהה (מל"ג) לאמץ "קוד אתי" שפוגע בחופש הביטוי ובחופש האקדמי ומשתיק כל קול ביקורתי בקמפוס. "מדובר בצעד מסוכן שהוא חלק ממדיניות ממשלת נתניהו לחסל את המרחב הדמוקרטי, להכפיף את מרחב הציבורי כולו לאג'נדות של תומכי ההתנחלות, הגזענות והפשיזם ולעשות דה-לגיטימציה לכל מי שמתנגד לממשלת הימין", נמסר. עוד קראו תאי חד"ש במוסדות להשכלה גבוהה לפעולת חירום של כלל המרצים והסטודנטים המתקדמים היהודים והערבים "למאבק כדי לסכל הידרדרות הרת אסון זו".

2018-03-27_204256

סטודנט קומוניסט מפגין נגד סתימת פיות בפתח אוניברסיטת תל-אבב (צילום: עאידה קעדאן)

 

בהתייחסו להצעת המל"ג מסר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש): "בנט הפשיסט המסוכן מתחנף למיינסטרים עם חלוקת פרסים שתגרום לו להראות ממלכתי, ובמקביל בשקט מעביר קוד אתי לאקדמיה שלקוח מהמשטרים האפלים ביותר. אקדמיה בלי דעות פוליטיות ובלי חופש ביטוי היא לא אקדמיה".

כמו כן, ועד ראשי האוניברסיטאות דחה ביום ראשון את הצעת המל"ג לגיבוש שורה של איסורים במוסדות, ובהם עיקרון האוסר על מרצים לקרוא לחרם אקדמי על ישראל או לפעול לקידום חרם כזה.

לדברי הוועד, הוא לא יסכים "לשמש משטרת מחשבות פוליטית עבור השלטונות. החלטת הביניים של ועדת המל"ג ממשיכה את הקו האומלל שבו הקוד האתי הוא צנזורה פוליטית שרומסת את העקרונות הבסיסיים ביותר של חופש אקדמי ומחקר חופשי, ונועדה לסתום פיות".

עוד לפי ראשי האוניברסיטאות, "מדובר ב'אח הגדול' של השלטון שמטרתו להפוך את ההשכלה הגבוהה לכלי שרת של פוליטיקאים. אנו רואים כבר כעת הידרדרות מסוכנת אל סף תהום של חופש הביטוי והחופש האקדמי, כנהוג במדינות חשוכות ולא במדינה שמתיימרת להיות דמוקרטיה. האוניברסיטאות מודיעות כי הן אינן מקבלות את ההכתבות 'מלמעלה' ואין בכוונתן לשמש כלי שרת עבור אינטרסים פוליטיים צרים".

מועצת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, בהשתתפות נשיאיה הקודמים של האקדמיה, ערכה אתמול (שני) דיון שלא מן המניין בנוגע להצעת המל"ג. לדבריה "הנושא הנדון נמצא בגדר החופש האקדמי המוקנה למוסד להשכלה גבוהה, כאמור בס' 15 לחוק המועצה להשכלה גבוהה (1958), הקובע כי כל מוסד אקדמי בישראל יהיה בן-חורין לכלכל את ענייניו האקדמיים כראות עיניו. יש להשאיר נושא זה לשיקולו העצמאי של כל מוסד ולהימנע מלהכתיב למוסדות להשכלה הגבוהה הוראות בעניין זה".

אמש פרסמה המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי באוניברסיטאות, האיגוד המקצועי של הסגל הבכיר, הודעת גינוי החתומה על ידי היו"ר פרופ' אלי וייץ. לדברי הארגון הצעת המל"ג "מאיים לשנות לרעה את תנאי העבודה של אנשי הסגל". עוד הדגיש פרופ' ויץ במכתבו לשר החינוך נפתלי בנט כי "המועצה המתאמת של חברי הסגל הבכיר באוניברסיטאות תפעל כדי למנוע את כפיית הקוד האתי המוצע על חברות וחברי הסגל האקדמי הבכיר, מתוך מחויבות להגן על זכויות חברי הסגל".

אתמול גם פורסמה הצהרה של האגודה הסוציולוגית הישראלית חתומה על ידי היו"ר פרופ' גילי דרורי וסגניתה, פרופ' יגיל לוי. "אנו נמשיך וניאבק עבור אקדמיה חופשית, מחקר חופשי וחופש ביטוי במדינת ישראל דמוקרטית", נאמר בהצהרה.