הסטודנטים במכללות בצפון הארץ מצטרפים להפגנות למען הפחתת שכר הלימוד

מחאת הסטודנטים נגד מדיניות ממשלת הימין מתרחבת. בימים האחרונים הפגינו הסטודנטים במכללות תלחי, כנרת ואוהלו בדרישה להפחתת שכר הלימוד. מאגודות הסטודנטים בצפון נמסר כי ההפגנות יתחדשו ביום רביעי הקרוב.

סטודנטים במכללת תלחי מפגינים, ביום רביעי האחרון, במסגרת מחאת הסטודנטים הארצית (צילום: אגודת הסטודנטים במכללת תלחי)

יצוין שמאות סטודנטים ואנשי הסגל הזוטר השובתים הפגינו ביום ראשון האחרון מול הוועדה לתקצוב ותכנון של המועצה להשכלה גבוהה בירושלים. המחאה נערכה בהובלתה של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית יחד עם כלל אגודות הסטודנטים. דרישת הסטודנטים היא להפחית את שכר הלימוד, לבטל את התשלומים הנלווים לשכר הלימוד, להגדיל את קרנות הסיוע ולקדם מהלכים לצמצום האבטלה. חד"ש סטודנטים פתחה במבצע כלל ארצי להורדת שכר הלימוד בהשכלה הגבוהה תחת הכותרת "חינוך חינם לכולם". כ-2,000 סטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות הצטרפו למערכה.

כמו כן, מכללות ספיר ואחווה לא פתחו ביום ראשון את שנת הלימודים כמתוכנן והצטרפו לשביתה של איגוד הסגל האקדמי במכללות. בכך, מספר המכללות המושבתות עלה אתמול ל-11, בהן לומדים כ-30 אלף הסטודנטים. מרצי המכללות הציבוריות המאוגדים בכוח לעובדים שובתים במחאה על סירוב משרד האוצר להתקדם במשא ומתן המתקיים קרוב לשלוש שנים בנוגע לאופן העסקתם של כ-6,000 מרצים. "אנו קוראים לשר להשכלה הגבוהה, זאב אלקין, להתערב במשבר. לא יעלה על הדעת שהממונה אינו מתערב כדי לסייע להשגת הסכם הוגן כאשר במחצית מן המכללות הציבוריות השנה אינה נפתחת", נמסר. השביתה החלה בתחילת שנת הלימודים במכללות הבאות: המכללה האקדמית ת"איפו, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון, המכללה האקדמית כנרת, המרכז האקדמי רופין, המכללה האקדמית אשקלון, המכללה האקדמית הדסה בירושלים, ועזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה וביום ראשון הקרוב, מכללת סמינר הקיבוצים תצטרף לשביתה. ביום רביעי סטודנטים, ובהם פעילי חד"ש, הפגינו בפתח אוניברסיטת תלאביב בסולידריות עם מרצי הסגל הזוטר הנוקטים עיצומים.

חד"ש הביעה תמיכה בעובדי ההוראה בהשכלה הגבוה הנוקטים עיצומים. ח"כ ג'אבר עסאקלה (חד"ש – הרשימה המשותפת) מסר: "זו שביתה המוצדקת. הדרישות של הסגל הזוטר במכללות נתקלות מזה שנים רבות בהתעלמות וזלזול מצד הממשלה ובמיוחד מצד משרד האוצר. הגשתי בקשה לדיון מהיר בנושא". ח"כ עופר כסיף (חד"ש –הרשימה המשותפת) לשעבר מרצה שהיה פעיל בארגוני הסגל הזוטר, הוסיף "אני מחזק את ידיהם של חברי הסגל הזוטר במכללות הציבוריות בשביתתם הצודקת. בלתי נסבל הדבר שמשרד האוצר בולם כל שיפור בתנאי העובדים וגורר שוב ושוב את הארגונים לשביתות. שר האוצר פועל בבריונות נגד העובדים ובכפפות של משי מול בכירים ותאגידים". ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) מרצה לשעבר באוניברסיטת חיפה הדגיש "כאקדמאי, אני מכיר היטב את שיטות ההעסקה הנצלניות של הסגל הזוטר. כחבר כנסת, אני מתקומם בכל פעם מחדש מול סירובו העיקש של האוצר להביא לשיפור בתנאי העובדים. אני מחזק את ידי חברי וחברות הסגל הזוטר במכללות הציבוריות שממשיכים בשביתתם הצודקת".

הקמפיין "חינוך חינם לכולם":

https://www.facebook.com/groups/651564998857055

על הסולידריות עם הסגל הזוטר, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 5):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G42_2020.pdf

על המאבקים במוסדות להשכלה גבוהה, בגיליון 41 של "זו הדרך" (עמ' 7):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G41_2020.pdf

עוד על מאבק הסגל הזוטר, בגיליון 40 של "זו הדרך" (עמ' 10):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G40_2020.pdf

סרטון סטודנטים מפגינים, ביום ראשון, בירושלים:

www.facebook.com/israelistudentunion/videos/3364553707102338