הסופר הקומוניסטי האיטלקי הנודע אנדראה קמילרי נפטר בביתו ברומא

הסופר הקומוניסטי האיטלקי אנדראה קמילרי נפטר ביום חמישי האחרון בביתו ברומא. כך מסר עיתון הבוקר הקומוניסטי "איל מניפסטו", הרואה אור בבירת איטליה. קמילרי היה סופר, תסריטאי ובמאי שנולד בסיציליה ב-1925. הוא ידוע מחוץ לאיטליה בעיקר בזכות סדרת ספרי בלש שמתרחשת בסיציליה וגיבורה הוא המפקח סלבו מונטלבנו.

אנדראה קמילרי (צילום: איל מניפסטו)

קמילרי נולד בעיר פורטו אמפדוקלה בסיציליה. הוא סיים תיכון ב-1943 וביוני אותה שנה הוא התפנה מעירו ונדד ברחבי סיציליה כדי להתחמק מההפצצות המאסיביות של בעלות הברית. קמילרי כתב על קורות תושבי סיציליה בחודשים שלקראת ובמהלך פלישת בעלות הברית בספר "כלב הטרקוטה" שטרם תורגם לעברית. בשנת 1944 נרשם ללימודי ספרות אותם לא סיים. בשנת 1945 הצטרף למפלגה הקומוניסטית והחל לפרסם סיפורים קצרים ושירה בעיתונים וכתבי עת. "הייתי קומוניסט ונותרתי קומוניסט", אמר הסופר בריאיון שפורסם בדצמבר האחרון.

בשנת 1949 החל ללמוד בימוי באקדמיה הלאומית לאומנויות דרמטיות עלשם סילביו ד'אמיקו, ברומא. מאז סיום לימודיו ב-1953, ביים למעלה מ-100 הצגות, בייחוד מחזות של המחזאי הסיציליאני לואיג'י פידאנדלו, שהיה מכר של הוריו. גם בספרי המפקח מונטלבנו מופיעים מוטיבים ממחזותיו של פיראנדלו. הוא היה הראשון שהציג מחזה של סמואל בקט באיטליה. בשנת 1954 כמעט התקבל למשרה בטלוויזיה הממלכתית האיטלקית ((RAI אבל לבסוף נדחה בשל פעילותו הקומוניסטית. הוא התקבל בכל זאת לעבודה ב-1958, ובמשך שנות ה-60 ביים מספר רב של תוכניות. בשנים 1977–1997 היה מרצה לבימוי באקדמיה הלאומית לאומנויות הדרמטיות. הוא פרסם מאמרים רבים בכתבי עת לתיאטרון וספרות.

ב־1978, בגיל 53, פרסם בהוצאה עצמית את הרומן הראשון שלו. כעבור שנתיים פרסם את ספרו השני "שובל של עשן". בספר זה הוא מתאר לראשונה את העיר הבדיוניות ויגטה, בה מתרחשים גם ספרי המפקח מונטלבנו. "שובל של עשן" זכה לפרס ספרותי מקומי בסיציליה. לאחר הפסקה של 12 שנה, הוא פרסם בשנת 1992 את "עונת הציד". הספר שפורסם בעברית בהוצאת שוקן ב-2004 היה לרבמכר באיטליה ופתח את הקריירה שלו כסופר מצליח.

כעבור שנתיים פרסם את "צורת המים", הספר הראשון בסדרת המפקח מונטלבנו, והספר הבלשי הראשון שלו. הספר תורגם לעברית ופורסם בהוצאת כתר ב-2003. שמו של מונטלבנו הוא מחווה לסופר הספרדי הקומוניסטי המנוח מנואל וסקס מונטלבן. הספר זכה להצלחה, ופתח סדרת ספרים ארוכה, שיצאה לאור בקצב של יותר מספר בשנה. בימי חייו של קמילרי יצאו בסדרה 26 רומנים ו-9 קבצים של סיפורים קצרים. ספרי הסדרה תורגמו לשפות רבות. הסדרה גם עובדה לסדרת טלוויזיה שמשודרת החל מ-1999 ברשת הטלוויזיה הממלכתית האיטלקית. עוד שני ספרים של הסופר האיטלקי המנוח פורסמו בעברית: "הלך הסוס" (שוקן, 2003) ו"האישה בחליפה האפורה" (אחוזת בית, 2011).