הנשיא מדורו גירש דיפלומטים של ארה"ב בגלל התערבותם בענייניה של ונצואלה

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו גירש אתמול (שלישי) את טוד רובינסון, דיפלומט אמריקני בכיר, ואת בריאן נארנחו, יועץ בכיר בשגרירות, בגין קשירת קשר נגד ממשלתו הסוציאליסטית. "הוריתי על יציאתו של רובינסון בתוך 48 שעות", אמר מדורו במהלך הכרזתו הרשמית על בחירתו מחדש לנשיאות. כך מסרה הבוקר סוכנות הידיעות של ונצואלה.

2018-05-23_200214

הנשיא מדורו מוסר בשידור טלוויזיה על גירושם של הדיפלומטיים משטחה של ונצואלה (צילום: סוכנות הידיעות של ונצואלה)

מחלקת המדינה של ארצות הברית הודיע כי ארצות הברית עשויה לפעול באופן דומה לוונצואלה ולגרש דיפלומטים משטחה. זאת בעקבות הצהרת מדורו על גירוש הדיפלומטים מקראקס תוך 48 שעות. "אנו רוצים מדינה עצמאית וריבונית – בלי איומים על סנקציות כלכליות ובלי שיתערבו בעניינינו הפנימיים", אמר מדורו בשידור טלוויזיה.

זו אחת הפעולות הראשונות של מדורו מאז ניצחונו בבחירות לנשיאות ביום ראשון האחרון. הוא יכהן שש שנים נוספות כנשיא המדינה. מול קהל רב של תומכים שהגיע לארמון הנשיאות בקראקס שיבח מדורו את "תהליך הבחירות המושלם", אשר השאיר אותו בנשיאות עם 68% מהקולות. "זה היה יום היסטורי. יום של ניצחון הרואי. זה יום של ניצחון יפהפה ניצחון של העם", הכריז מדורו.

"כל ונצואלה ניצחה. הדמוקרטיה ניצחה. השלום ניצח. החוקתיות ניצחה. הבחירות היו חוקתיות, לגיטימיות וחוקיות", הוסיף הנשיא והדגיש: "יש לנו נשיא של העם. יש לנו נשיא מתפקד". זמן קצר לאחר פרסום התוצאות, המוני תומכי של מדורו ירו זיקוקי דינור בשכונות העניות של קראקס ויצאו בריקודים סמוך לארמון הנשיאות מירפלורס.

שיעור ההשתתפות בבחירות היה נמוך ועמד על 46%, נמוך בהרבה מהבחירות הקודמות לנשיאות ב-2013, אז הצביעו 80% מבעלי זכות הבחירה. מוועדת הבחירות נמסרו אמש לכתבים התוצאות הרשמיות והסופיות של הבחירות לפיהן מדורו זכה ליותר מ-6.2 מיליון קולות (68%), בעוד שהנרי פלקון, יריבו המרכזי באופוזיציה ולשעבר פעיל במפלגה הסוציאליסטית המאוחדת, זכה ב-1.9 מיליון קולות (21%), חבייר ברטוצ'י, איש הכנסייה האוונגליסטית זכה בכ-988 אלף קולות (11%) וריינלדו קיחאדה, לשעבר פעיל מרכזי במפלגתו של מדורו, שהקים רשימה שמאלית ואופוזיציונית לממשלה, זכה רק בכ-36 אלף קולות (0.4%).