הנשיא טראמפ: מלחמות סחר הן דבר טוב; אירופה: נחזיר לו באותו מטבע

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ אתמול (שישי), כי "מלחמות סחר הן דבר טוב וקל לנצח בהן". בעקבות הכרזתו המפתיעה, יום קודם לכן, כי ארה"ב תטיל מכסים על יבוא אלומיניום ופלדה. אך דיווחים בתקשורת האמריקאית מגלים הבוקר, שטראמפ קיבל את ההחלטה בניגוד לדעתם של שרהאוצר והיועץ הכלכלי הראשי בבית הלבן, בלי הליך מסודר של בדיקת ההיבטים המשפטיים של צעד כזה, בלי סבב דיונים עם הגורמים הרלוונטיים בבית הלבן ובלי להיוועץ עם מחוקקים על גבעת הקפיטול, כמקובל בכל הממשלים הקודמים.

"כאשר מדינה (ארה"ב) מפסידה מיליארדים רבים של דולרים בסחרה עם כמעט כל מדינה שעמה היא מקיימת יחסי סחר, מלחמות סחר הן דבר טוב וקל לנצח בהן", כתב טראמפ. "למשל, כאשר יש לנו גרעון של 100 מיליארד דולר (בסחר) עם מדינה מסוימת, והיא מתחילה להתחכם, אז פשוט לא סוחרים עמה ואנחנו מנצחים בגדול. זה פשוט".

2018-03-03_211854

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ "מלחמות סחר הן דבר טוב וקל לנצח בהן" (צילום מסך: פוקס ניוז)

על פי דיווח שפורסם בצהריים בעיתון הצרפתי "לה מונד", אירופה הזהירה את טראמפ כי עליו לצפות לצעדי תגובה חריפים נגד מותגים אמריקנים אייקוניים כמכנסי הג'ינס של ליוויס, אופנועי הארלי דיווידסון ומשקאות כגון בורבון קנטקי, אם אכן יפתח במלחמת סחר באמצעות הטלת מכסים על ייבוא פלדה.

נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר, הזהיר כי יהיו השלכות עבור ארצות הברית, אם יתממש האיום של טראמפ הטלת מכסים של 25% על ייבוא פלדה ושל 10% על אלומיניום. "אם האמריקנים יטילו את המכסים הללו על פלדה ואלומיניום, אנחנו חייבים להתייחס למוצרים האמריקנים באותה דרך", אמר יונקר לתקשורת. "אנחנו חייבים להראות להם שאנחנו גם יכולים לנקוט צעדים. זה לא יכולה להיות פעולה אמריקנית חדצדדית. אנחנו נטיל מכסים על הארלידיווידסון, בורבון וליוויס".

האזהרה שלו נאמרה על רקע אזהרת קרן המטבע הבינלאומית, לפיה תוכנית טראמפ תוביל לנזק בינלאומי ותפגע גם בכלכלה האמריקנית עצמה: "הגבלות הייבוא שעליהן הודיע נשיא ארצות הברית צפויות לגרום לנזק לא רק מחוץ לארצות הברית, אלא גם לכלכלה האמריקנית עצמה, ובכלל זאת לענפי התעשייה והבנייה, משתמשים עיקריים בפלדה ובאלומיניום".

פתיחת מלחמת סחר בין המעצמות הקפיטליסטיות הגדולות עלולה להעמיק את המשבר הקפיטליסטי שהחל בארה"ב ב-2007 והתפשט לרוב המדינות הקפיטליסטיות הגדולות ותפגע בייחוד בגלובליזציה הקפיטליסטית.