הנשיא טראמפ מאיים על ונצואלה וצפון קוריאה; במקביל מעודד ניאו-נאצים וגזענים בארה״ב

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ איים בשבת האחרונה על ונצואלה בהתערבות צבאית. זאת על רקע רצונו לערער את יציבות ממשלתו הסוציאליסטית של הנשיא ניקולס מדורו ובעקבות הניסיונות הכושלים, החוזרים ונשנים, של הימין המקומי להפיל את שלטונו. טראמפ "התפנה" בעת חופשת הגולף שלו לטפל בוונצואלה, לאחר שבועות ארוכים של סחרור מילולי מסוכן מול המשטר של קוריאה הצפונית. אמנם קוריאה הצפונית ספגה גינויים רמים בכל העולם בגלל דבקותה בהמשך ניסוייה הגרעיניים; אך תגובתו מחרחרת המלחמה של טראמפ אינה מותירה ספק: הנשיא הימני חותר לשקם את מעמדה של ארה"ב כמעצמה אימפריאליסטית (עוד על הסדר הקפיטליסטי הגלובאלי, ר' מאמר בעמודים 3 ו-4 בגיליון השבוע של "זו הדרך")

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו ביקש אמש (שני) מהאסיפה המחוקקת בארצו לפתוח בחקירה בחשד שגורמים באופוזיציה במדינה תמכו באיום של טראמפ להתערב בנעשה בארצו.

2017-08-15_201000

כמו כן, מדורו השיב לאיומיה של ארצות הברית להתערב צבאית בנעשה בארצו. "לא ניתן לאיים על ונצואלה, אדון טראמפ", אמר מדורו. סגן נשיא ארצות הברית מייק הוסיף אתמול  כי ארצו תפעיל את כל כוחה הדיפלומטי והכלכלי נגד ונצואלה. "הנשיא טראמפ הבהיר כי לא נעמוד מנגד ונצפה בוונצואלה מידרדרת לדיקטטורה", אמר פנס בשיחה עם כתבים במהלך ביקורו בקרטחנה שבקולומביה. "הפיכתה למדינה כושלת תאיים על ביטחון אזרחי ארצות הברית ועל כל חצי הכדור המערבי".

יצוין שטראמפ נשען בצורה חסרת תקדים על הגורמים הימניים ביותר בממסד האמריקאי ואף על אלה מחוצה לו. כדי לחרחר מלחמה הוא זקוק לתומכים, ורבים ומרכזיים מהם ניצבים באגף הניאו-נאצי והגזעני בחברה האמריקאית.

הנשיא הוסיף שמן למדורה לאחר שנמנע במשך ארבעה ימים מלגנות את הפורעים הניאו-נאצים בשרלוטסוויל, וירג׳יניה, שאחד מהם דרס למוות ביום ראשון האחרון את הפעילה האנטי-פשיסטית הת׳ר הייר ופצע עוד 29 מפגיני שמאל. טראמפ בחר להסתפק בתחילה בהטלת אחריות "על כל הצדדים" לפיגוע, ורק אחרי לחץ ציבורי נרחב הוא גינה את הגזענים. האחראי לאלימות הקשה בווירג'יניה הוא הימין הקיצוני, שהפגין בהשתתפות אנשי קו-קלאקס-קלן, ניאו-נאצים וגזענים אחרים, חלקם חמושים. אלה מחו על מה שהם מכנים "מאמצי השמאל למחוק את מורשת הדרום הלבן".

תמיכה בניאו-נאצים מבית, חרחור מלחמה במקומות שונים בעולם והטלת סנקציות כלכליות על כל מי שאינו מסכים איתו – זו דוקטרינת טארמפ לניהול העולם. טראמפ נוהג כמו הקיסרים קליגולה ונירון שהחישו את נפילת האימפריה הרומית. ואכן, התגובות בעולם מראות שארה"ב של טראמפ, בניגוד ליומרותיו, מאבדת במהירות את מנהיגותה בסדר העולמי הקפיטליסטי. תככי טראמפ מסוכנים לכולם.

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"