הנכים חסמו כבישים בערים רבות; יו"ר ההסתדרות 'מוכן לשקול' סכסוך עבודה במשק

צומת הסירה היה הראשון שנחסם הבוקר (רביעי) לכיוון מערב וכך גם היציאה מהרצליה לכביש החוף דרומה על ידי ארגון "הנכים הופכים לפנתרים". לאחר מכן נחסמו צמתים וכבישים רבים נוספים ברחבי הארץ. הנכים דורשים להשוות את קצבת הנכות לשכר המינימום. בהרצליה פרצו עימותים בין הנכים לבין השוטרים. המשטרה עיכבה את אחד המפגינים התומך במאבק לחקירה ומפגינה נכה נאזקה ובהמשך שוחררה.

2017-09-27_211730

כאמור, מאוחר יותר נחסמו המחלף אלישמע, מתחם החנויות ג'י שבכפר סבא, צומת רעננה והכניסה לעיר ודרך בן גוריון בדימונה. בתחילת השבוע חסמו המפגינים הנכים כמה כבישים מרכזיים: נתיבי איילון לכיוון דרום נסגרו במחלף קק"ל לשעתיים לאחר שמפגינים חסמו את נתיבי התנועה במלואם. החסימה נעשתה על ידי אנשי ארגון "הנכים הופכים לפנתרים". בהמשך נרשמו שיבושים גם בדרך השלום בתל אביב, שנפתחה לאחר שעה וחצי. בהמשך שיבשו הנכים את התנועה מחלף רוקח לצפון, שם נעו באיטיות במכוניותיהם. עומסי תנועה נרשמו גם ממחלף חיל שריון לצפון. כמו כן חסמו לתנועה את צומת רעננה לכל הכיוונים, ואת כביש החוף לצפון במחלף יקום. כתוצאה מכך, כביש 2 לצפון נחסם לתנועה במחלף שפיים ושוטרים כוונו את התנועה.

יצוין שיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, פגש בצהריים את נציגי ארגון הנכים לדיון במחאתם למען העלאת קצבת הנכות. לדברי ניסנקורן, "אם לא תהיה ברירה, נכריז סכסוך עבודה כללי". ניסנקורן הוסיף כי על הצדדים "למצוא פתרון משותף". הוא לא נקב בתאריך להכרזת סכסוך העבודה חרף הבקשות של נציגי הנכים וראשי ועדי העובדים שלקחו חלק במפגש שנערך בבית הוועד הפועל של ההסתדרות בתלאביב.

אמש התפוצצה פגישתם של נציגי ארגוני מחאת הנכים עם יועץ רה"מ לכלכלה, פרופ' אבי שמחון. הפגישה שהתקיימה בתלאביב הגיע לטונים גבוהים ולחילופי האשמות. נציג "הנכים הופכים לפנתרים" עו"ד גיל גולדרייך, מסר בתום הפגישה: "לא הושג כל הסכם. פרופסור שמחון עומד בעמדותיו לגבי המתווה כפי שהציג רה"מ ומנצל רק שליש מהתקציב שהקצה האוצר להעלאה ישירה של קצבת הנכות ורק לחלק מזכאיה. הסברנו לשמחון שלא נוכל לקבל מתווה שאין בבסיסו העלאת קצבה רוחבית לכלל הנכים וכבר בשנה הקרובה".

אלכס פרידמן, מיוזמי מאבק הנכים ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם", הוסיף לאחר הפגישה: "המחאה שהתחלתי לפני שנתיים וחצי נועדה לתקן עוול, לא ליצור אחד חדש. אני מצפה מראש הממשלה להיענות לדרישתנו, שהינה צודקת ומוסרית, וכולי תקווה שאנחנו קרובים לפתרון מצוקת הנכים".

יצוין שבמסגרת קמפיין גיוס התרומות המקוון שהחל לפני יומיים ביוזמת תנועת עומדים ביחד נאספו, עד לשעות הצהריים, כ-78 אלף שקל. יותר מ-600 תורמים השיבו בחיוב לקריאה לאיסוף תרומות המיועדות לתשלום קנסות המשטרה ולמימון המחאה. המארגנים הציבו יעד של 30 אלף שקל, אך כבר בשעות הראשונות הם עמדו בכך.

לתרומה מקוונת למאבק הנכים:

https://my.fundme.org.il/he/campaign/standing