הניסיון לסתום פיות באמצעות חוק ודחיית פינוי חאן אל-אחמר – שני צדיה של מדיניות הימין

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר ביום ראשון האחרון את החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את פינוי הכפר הערבי-פלסטיני חאן אל-אחמר שבשטחים הכבושים, לדבריהם "כדי לנסות למצות את המשא ומתן".

2018-10-23_190808

"דחיית הפינוי היא הישג של מאבק תושבי הכפר הקטן חאן אל-אחמר. אנחנו רואים שגם כפר קטן יכול לעמוד מול דחפורי ההרס כשהוא מצליח לגייס סולידריות אנושית מכל הכיוונים: מהציבור הפלסטיני, מהציבור הדמוקרטי בישראל ומהקהילה הבינלאומית. אני ער לכך שבימין הקיצוני יש כאלה שלא ינוחו עד שיראו את ילדי הכפר עומדים בין ההריסות של בית הספר האקולוגי שלהם, ולכן אני קורא להמשיך בלחץ על הממשלה כדי למנוע את מהלך נורא, מסוכן ומיותר זה" – הדגיש ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) בהתייחסו להחלטה בדבר דחיית הפינוי.

בחששה מפני התגייסות הכוחות הדמוקרטיים למאבק נגד הכיבוש, האפליה והפשיזם, לה קרא ח"כ חנין,  אישרה ועדת השרים לחקיקה עוד באותו יום את החוק שיאפשר לשרת התרבות לשלול תקציבים ממוסדות תרבות, נוסף לסמכות הקיימת של משרד האוצר לעשות כן.

התיקון המדובר, המכונה "נאמנות בתרבות" ושזכה בתמיכתו של שר האוצר "החברתי" משה כחלון, יאפשר למשרד התרבות להפחית תקצוב ממוסדות או לשלול אותו כליל בהתאם לתכנים. אגב, בהצעת החוק נכתב כי היועץ המשפטי לממשלה מוצא בה "קשיים משפטיים של ממש".

 

"הצעת החוק לסתימת פיות של אמנים ושל יוצרים תקים כפועל גם במשטרת מחשבות של ממש בשירות האג׳נדה הימנית הקיצונית של שרת התרבות וממשלתה", אמר ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש, הרשימה המשותפת) בתגובתו ליוזמה, והוסיף: "זה ניסיון מכוער של השרה רגב להשתלט על התרבות ועל היצירה בארץ. חוק 'נאמנות בתרבות' הוא המשך ישיר לחוק הלאום, ומטרתה של שרת התרבות להאיץ את צמצום המרחב הדמוקרטי ולכפות על אנשי התרבות בארץ את הנרטיב הגזעני של הימין המתנחלי והלאומני".

הדחייה בהרס הכפר הערבי-בדואי ואישור הצעת החוק  "נאמנות בתרבות", ממש באותו יום, הן ביטוי לסתירות המאפיינות את ממשלת הימין של נתניהו. מצד אחד, מנסה הממשלה לקדם תהליכים מואצים של פשיזציה; ומצד שני – כשאלה נתקלים בהתנגדות מקומית ובינלאומית משולבת ונחושה, נסוגה הממשלה ולו זמנית.

הלקח הפוליטי המידי ברור: על מנת לעצור את הממשלה ואת מעשיה הנפשעים, נמשיך לקדם מאבק דמוקרטי רחב ועקבי, גם תוך פעילות נמרצת בזירה הבינלאומית. אפשר לקחת דוגמא ממעשהו האמיץ של מנכ"ל בצלם, חגי אלעד, בהופיעו בסוף השבוע (18.10) במועצת הביטחון של האו"ם (בהזמנת ממשלת בוליביה המתקדמת), ומפעילותו הכוללת לחשיפת פשעי הכיבוש. אלעד לא התבלבל, וחרף הלחצים מבית, קרא להגביר את הלחץ על ישראל כדי למנוע פשעים נגד האנושות. בניגוד לממשלה הנאמנה לכיבוש, אנחנו נאמנים לצדק –  לתושבי חאן אל-אחמר ולמאבקם, כמובן!

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב