הניסיון לבטל מינוי של סגן ראש עיריית חיפה הוא חוליה נוספת בשרשרת מעשי ההשתקה של הימין

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף ביום ראשון האחרון להסתה נגד סגן ראשת עיריית חיפה המיועד ומזכיר חד"ש בעיר רג'א זעאתרה: "ניסיתי לתפוס הבוקר את ראשת עיריית חיפה עינת קלישרותם כדי לבקש ממנה לבטל את מינוי הסגן שתומך בחיזבאללה ובחמאס. אני מקווה שהיא תיענה לבקשה." גם יו"ר יש עתיד, ח"כ  יאיר לפיד, הצטרף באותו יום להסתה נגד זעאתרה.

2018-12-11_204404

על ההסתה הגיב זעאתרה: "אני לא חבר בחמאס או בחיזבאללה, אלא במפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) ובחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) הדוגלות בשלום, בשוויון ובאחוות עמים", והוסיף: "נתניהו וממשלתו המושחתת מנסים להסיט את דעת הקהל. הסכנה האמתית הנשקפת לעם בישראל נמצאת לא בעיריית חיפה, אלא ברחוב בלפור 10 בירושלים. כשאהיה סגן ראשת העיר, סביר להניח שנתניהו ודרעי כבר יישבו בכלא".

בסוף השבוע (7.12) פנה יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי לד"ר אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, ושאל אם בסמכותו למנוע את המינוי.

על כך אמר זעאתרה: "שר הפנים הוא איש השלטון אך כנראה שלא בדק את החוק. הוא רשאי לאשר שלא לאפשר מתן שכר לסגן, אך לא דרשנו שכר. אני מוכן להיות סגן גם ללא שכר. דרעי מעוניין לעשות סיפור פוליטי מהמינוי שלי אך זה לא יקרה. זה לא ייעשה על הגב שלי".

דרעי, מסתבר, נגרר פעם אחר פעם בעקבות הימין הקיצוני. משרדו גיבה (29.11) את השבועה לשימור "הצביון היהודי של העיר" של חברי מועצת העיר עפולה, ועתה הוא חותר לבטל את מינוי זעאתרה.

לפי היגיון משרד הפנים תחת דרעי, מותר לרשויות מקומיות להישבע אמונים למשימת ייהוד המרחב, אך אסור לראשת עירייה למנות סגן ערבי המסרב להתרפס ולשחק את תפקיד "ערבי המחמד". קלישרותם שוהה כעת בחופשה בחו"ל, אולם ב"הארץ" דווח (9.12) כי היא סירבה באומץ לבקשת נתניהו למנוע את מינוי זעאתרה לתפקיד סגנה.

זעאתרה נבחר בבחירות דמוקרטיות למועצת העיר חיפה על פי חוק. הוא מייצג את אלפי תושבי העיר, ערבים ויהודים, שבחרו בו. הוא פעיל ותיק ומוערך, המחויב למאבק למען חיים בכבוד, שותפות אמת, צדק חברתי וחלוקתי. "נבחרתי בזכות ולא בחסד. אני מתכוון לייצג את בוחריי ולעבוד למענם – עם או בלי שכר; עם או בלי תעודת כשרות מאביר איכות השלטון דרעי, מלפיד ומהספסלים האחוריים של הליכוד וישראל ביתנו", הוסיף.

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש, הרשימה המשותפת), "התערבותו של נתניהו נגד זעאתרה היא חלק מקמפיין גזעני ואלים של הימין הקיצוני. לתושבים הערבים בחיפה מגיע ייצוג מהותי. הניחו לחיפה, שמקדמת חיים משותפים כאלטרנטיבה למדיניות השיסוי של נתניהו".

אולם הימין אינו מניח לתושבי חיפה ולאזרחי ישראל בכלל. מאמצי ההדחה של נציג חד"ש הבכיר בחיפה הם חוליה נוספת בשרשרת מעשי ההסתה וסתימת הפיות של הימין בשבועות האחרונים. יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד) אסר (21.11) על קיום כנס לפינוי ההתנחלות בלב חברון ביוזמת חברי כנסת מחד"ש וממרצ.

להסתת הימין שבשלטון השפעה במעגלים שונים. ב-23 בנובמבר ביטלה אגודת הסטודנטים במכללת תלחי הופעה של הראפר תאמר נפאר בגלל עמדותיו הפוליטיות. כמו כן, ההצגה "פלסטין, שנת אפס" של הבמאית עינת ויצמן, שאמורה הייתה לעלות השבוע באולם מפעל הפיס בכאבול, בוטלה עקב לחץ שהפעיל יו"ר הפיס אביגדור יצחקי.

בעודו מסובך בפרשיות השחיתות, נתניהו ושותפיו לממשלה מנסים להחריב סופית את המרחב הדמוקרטי. מולם עומד ציבור רחב הרוחש בוז לניסיונות ההשתקה וסתימת הפיות. בחיפה, שותפה עתה למאבק זה גם ראשת העיר עינת קלישרותם.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב