הנהלת מפעל 'אמיליה קוסמטיקס' בירוחם הודיעה על עשרות פיטורים

מכתבי שימוע לפני פיטורים נשלחו אתמול (רביעי) ל-30 עובדי מפעל "אמיליה קוסמטיקס". זאת, לאחר שמוקדם יותר אתמול הודיעה באמצעות הפייסבוק ראש עיריית קריית גת, אבירם דהרי על כוונתו לפטר 320 מעובדיה באופן מיידי.

עובדי "אמיליה" מפגינים נגד הכוונה לסגור את המפעל, מאי 2019 (צילום: ועד עובדים)

במכתב שנשלח לעובדים נכתב כי הצעד נעשה "מטעמי צמצום", נוכח המצב הכלכלי עימו מתמודד המפעל, שהודיע על סגירתו לפני כשלושה חודשים. עוד נכתב כי בהתאם להסכם הקיבוצי החל בחברה, התכנסה ועדה שהחליטה כי זהות המפוטרים תוכרע באמצעות בורר. העובדים שקיבלו את מכתבי השימוע זומנו לשיחה שבה "יוכלו להשמיע את התייחסותם בעניין כוונת החברה לסיים את העסקתם". יצוין שעובדי המפעל היו חברים במשך שנים בהסתדרות הכללית ובאמצעותה נחתמו שני הסכמים קיבוציים. אשתקד העובדים ערקו לשורות ההסתדרות הלאומית, שלא חתמה על הסכם קיבוצי כלשהו ואף הסכימה לפיטורים בניגוד לדעת נציגי העובדים. במפעל מועסקים 240 עובדות ועובדים, רובם תושבי ירוחם והסביבה.

"אמיליה קוסמטיקס" הודיעה לפני כשלושה חודשים לבעלי המניות כי תסגור את המפעל שלה בירוחם, הפועל זה 38 שנה ובין מותגיו המפורסמים היה גם סבון נקה. לדברי החברה, ההחלטה התקבלה בשל "מגמות שליליות שמאפיינות את התקופה האחרונה ונמצאות במגמת החרפה בחודשים האחרונים, שגרמו לשחיקה ברווח התפעולי של המפעל בירוחם ולהפסד". העובדים חוששים שבכוונת הבעלים להעביר את קווי הייצור למדינות בהן השכר הנמוך יותר.

מפעל "אמיליה קוסמטיקס" הוא בבעלות קבוצת אמיליה פיתוח ונשלט על ידי איש העסקים עודד פלר ובני משפחתו. המפעל הוותיק נרכש על ידי פלר בשנת 2009 תמורת 121.5 מיליון שקל מידי חברת התרופות פריגו, שרכשה אז את אגיס, חברת האם של קרליין, ולא היתה מעוניינת בפעילות בתחום הטואלטיקה וקוסמטיקה. זמן קצר לאחר רכישת קרליין, מכר פלר את פעילות המותג קרליין שעסק בעיקר באיפור, לחברת סנו תמורת 85 מיליון שקל ומאז התמקד המפעל בייצור מותגים פרטיים ליצרנים מקומיים כמו סנו, רמי לוי, ובחו"ל וולמארט ורשתות קמעונאיות אחרות.