הנהלת הבנק הבינלאומי מעוניינת לפטר את יו"ר ועד העובדים חנוך ליבנה

חנוך ליבנה, יו"ר ועד עובדי הבנק הבינלאומי, זומן לשימוע לפני פיטורים לאחר שנקלע לעימות מילולי רועש עם פקידה במחלקת משאבי אנוש בבנק. השימוע נקבע לליבנה למחר (חמישי), וגם ההסתדרות מיודעת ונציגיה יהיו נוכחים בשימוע. גורמים המקורבים להנהלת הבנק מסרו ל"גלובס" כי לא מדובר בניסיון הדחת יו"ר ועד, מה גם שהדחת נציג עובדים בהסתדרות אינה דבר פשוט כלל וכלל ומדובר במהלך נדיר מאוד. הפעם האחרונה שבה הודח יו"ר ועד עובדים בישראל הייתה כאשר גילה אדרעי, יו"ר ועד עובדי הרכבת לשעבר, הודחה מתפקידה לאחר שנקלעה לעימות עם ראשי ההסתדרות. גם אז, התהליך נמשך חודשים.

2016-03-09_195622

חנוך ליבנה נואם באירוע לציון ה-1 במאי במתחם הוועד הפועל של ההסתדרות בתלאביב (צילום: ההסתדרות)

ליבנה (63), מכהן בתפקידו מאז 1998 ונחשב ליו"ר הוועד המיליטנטי ביותר במערכת הבנקאית. הוא ידוע כ"שיאן השביתות" וסכסוכי העבודה בתולדות הבנק הבינלאומי והבנקים בכלל. בעבר כיהן כדובר "יש גבול" וסירב לשרת בלבנון וברצועת עזה ואף נכלא לשבועיים בכלא 4.

מההסתדרות נמסר בתגובה: "הנושא הובא לידיעתנו ביממה האחרונה ואנו לומדים את הסוגיה. ככל שהדברים נכונים אין מקום לאמירות כאלה בשיח בין עובדים מצד אף אחד ולא משנה מה תפקידו. יחד עם זאת, חשוב שהנהלת הבנק לא תעשה שימוש ציני בסוגיה רק כדי לסגור חשבון עם יו"ר הוועד". מטעמו של ליבנה נמסר: "ליבנה התנצל בפני העובדת ברגע שבו היא פנתה אליו". מקורבים לליבנה טוענים עוד כי רק בשבוע שעבר התקיימה ישיבת מו"מ סוערת שבה התברר כי הנהלת הבנק מנסה לנקוט בצעדים חדצדדיים ובשינויים מבניים שיביאו להקלטת שיחות של כלל עובדי הבנק בכל רגע נתון ללא הסכמת הוועד. "לפתע", הם טוענים, "הוזמן ליבנה לשימוע על אירוע שהתקיים לפני חודשים. הנהלת הבנק פועלת במשך שנים בכל האמצעים על מנת להכפיש את ליבנה שנחשב ליו"ר ועד מיליטנטי. העובדה כי ההנהלה בחרה לפנות להליך של שימוע ולא לבירור או כל אמצעי אחר למרות שליבנה התנצל בפני העובדת מוכיחה זאת. גם פרסום הנושא מטעם הנהלת הבנק מוכיח כי ההנהלה נחושה לפגוע אישית בליבנה ובעבודה המאורגנת בבנק".