הנהלת "הארץ" נערכת לפיטורי עובדים; לקראת שביתה במשרד התיירות

הנהלת קבוצת "הארץ" ממשיכה לקדם את תוכנית הפיטורים באגפי המערכת. במכתב שנשלח לעובדי מערכות "הארץ" ו"דהמרקר" הודיע המו"ל, עמוס שוקן, על חידוש תוכנית הפרישה מרצון של קבוצת התקשורת, שהופעלה בסבבי פיטורים קודמים. עלפי שוקן, אילוצים כלכליים מחייבים את קבוצת "הארץ" לצמצם את הוצאותיה כך שיותאמו להכנסותיה. על כך מסר "העין השביעית". לפני כחודשיים דווח ב"העין השביעית" על כוונת ההנהלה לפטר 12 מעובדי מערכת "הארץ" ועובדים נוספים ממערכת "דהמרקר", בין היתר באמצעות חידוש תוכנית הפרישה מרצון. כעת גורם בוועד העיתונאים אומר ל"העין השביעית" כי מהלך פיטורים זה טרם הסתיים, וכי ייתכן שהיקפו יהיה קטן מזה שעליו התריע הוועד.

2014-11-25_203205

במכתב ששלח שוקן לעובדים לא מופיעים נתונים בנוגע להיקף הפיטורים הצפוי במסגרת תוכנית הפיטורים העכשווית; עם זאת, המו"ל מפרט בפני העובדים אילו אילוצים כלכליים הצריכו את קידומה של תוכנית הפיטורים, ומצהיר כי חרף הקיצוץ ייעשה מאמץ כדי לא לפגוע באיכותו של המוצר העיתונאי.

"חברים יקרים", פותח שוקן את מכתבו, "ממש בימים אלה אנו מסכמים את תקציב החברה לשנת 2015, שמטרתו להבטיח את יציבות החברה גם בשנה הבאה. הסביבה העסקית שלנו מאתגרת: האטה כלכלית שמשפיעה על הפרסום, שחיקה בחלקה של העיתונות בעוגת הפרסום, פגיעה בהכנסות שלנו כתוצאה מצעד ממשלתי שכנגדו עתרנו לבג"ץ והפסקה מוחלטת של הדפסת 'ישראל היום' בביתהדפוס שלנו. כל אלה מחייבים אותנו להקטין הוצאות, ולהתאים אותן להכנסות שלנו. אנו בעיצומו של תהליך כזה בכל חלקי החברה, לא רק במה שקשור למספר העובדים. אני מקווה שבשנת 2015 נעבור לבניין חדש שיאפשר לנו לרכז את הפעילות במקום אחד בצורה יעילה יותר מן המצב היום, כשאנו מפוזרים בשלושה בניינים, אבל לצערנו ניאלץ להקטין גם את מספר חברי המערכת. ברור שאנו מביאים בחשבון את הצורך להבטיח גם את יכולתו של העיתון להמשיך לתת שירות ראוי לקוראים.

עלפי שוקן במכתבו, תוכנית הפיטורים טרם הושלמה. לדבריו, בהנהלה ובוועד העיתונאים הוחלט שלפני תחילת מהלכי הפיטורים יוצע לעובדים לפרוש מרצון – כפוף להסכמת ההנהלה. עלפי המכתב, עובד שיבקש לפרוש יקבל, מלבד פיצויי הפיטורים המגיעים לו לפי חוק, גם מענק בגובה משכורת אחת, ונוסף לכך 1,200 שקל עבור שנת עבודתו הראשונה בקבוצה ו-1,000 שקל נוספים עבור כל שנת עבודה נוספת. סך כל מענק הפיצויים, הובהר, לא יעלה על גובהן של שתי משכורות.

יו"ר ועד העובדים במשרד התיירות, אורי גליסקו, הודיע ביום חמישי האחרון לשר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, כי מתחילת בדצמבר אגף האירוח יפסיק לטפל באורחים מחו"ל המגיעים כדי להכיר את ישראל ולשווק אותה בעולם. נציגי לשכות חו"ל לא ייפגשו עם ספקים, סוכני נסיעות ועיתונאים, יבוטלו כרטיסי טיסה לחו"ל של עובדי המשרד, נהגי המשרד יפסיקו את עבודתם, לא יתקיימו מבחנים למורי דרך ולא יונפקו רישיונות חדשים. גליסקו מסר כי פעולות הנהלת המשרד, בראשות אמיר הלוי, גורמות לנזק לעובדים. בכוונת הממשלה לקצץ 30% מהכוננויות והשעות הנוספות של עובדי המשרד והשינוי המתוכנן במבנה הארגוני של המשרד, שעלול להוביל לפיטורים.