המשכה של ידידות מופלאה: הנשיא לכל החיים של טוגו מבקר בישראל

רודן נוסף מהעולם השלישי מגיע לביקור בישראל: נשיא טוגו, פאורה אסוזימנה גנאסינגבה, השולט ביד רמה במדינתו מזה 11 שנה, ייפגש מחר (רביעי) עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, ומאוחר יותר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרים נוספים.

2016-08-09_203503

נשיא טוגו בעת ביקורו האחרון בישראל לפני 4 שנים (צילום: קק"ל)

פאורה גנאסינגבה הושבע לתפקיד נשיא טוגו ב-2005, במקום אביו שמת מהתקף לב. 38 שנים שלט האב גנאסינגבה אייאדמה בטוגו, מדינה קטנה ומוכת עוני במערב אפריקה המונה יותר מ-7.5 מיליון תושבים. הוא היה השליט הוותיק ביותר ביבשת, אחד מה"דינוזאורים": שליטים שביססו את שלטונם על יחסים הדוקים עם המעצמות הקולוניאליות לשעבר, בייחוד צרפת, ופעלו בשירותן. שלטונם גם נשען על קליינטורה ועל מה שמכונה באפריקה "הפוליטיקה של הבטן" – כלומר חלוקת טובות הנאה לבני קבוצת הלאום שלהם או חבל הארץ שממנו באו, בד בבד עם מדיניות של "הפרד ומשול" – שיסוי קבוצות לאום זו בזו, כדי שיתחרו על משאבים מצומצמים ועל חסדי השליט.

אייאדמה בן ה-69 לקה בהתקף לב בעיירת מולדתו פיה. לדברי פקידים מטוגו, הוא מת בדרכו לאירופה לקבלת טיפול. אך משרד החוץ הישראלי הודיע אז, שאייאדמה היה בדרכו לישראל, בה קיבל טיפול רפואי בעבר. תוך שעות ספורות הכריז הפיקוד העליון בצבא טוגו, שכל גנרליו היו מקורבי אייאדמה, על בנו בן ה-39, פאורה גנאסינגבה, כנשיא המדינה. על פי החוקה, אמור יו"ר הפרלמנט לשמש כנשיא זמני ולהכריז על בחירות ארציות לבחירת נשיא חדש תוך 60 יום. זכרי נאנג'ה, רמטכ"ל הצבא, הכריז: "צבא טוגו מוצא עצמו מול חלל ריק מוחלט בשלטון בטוגו. וזאת משום שיו"ר הפרלמנט נעדר והוא מחוץ למדינה. לפיכך, כדי לא ליצור חלל ריק בשלטון, החליטו הכוחות המזויינים להכריז על פאורה גנאסינגבה כעל ראש המדינה". בנו של השליט שימש אז כשר המכרות והתקשורת.

אביו ובנו

אביו של הנשיא דהיום, אייאדמה, שנראה כי לא הסיר מעולם את משקפי השמש הנצחיים שלו, היה בן למשפחת איכרים. לפני שארצו קיבלה עצמאות הוא שירת בלגיון הזרים הצרפתי והשתתף במלחמות הקולוניאליות של צרפת בווייטנאם ובאלג'יריה. סילוונוס אולימפיו, לוחם העצמאות, שנבחר ב-1961 כנשיאה הראשון של טוגו ונחשב עצמאי וסורר מדי לטעמה של צרפת, הופל ונרצח בעידודה ב-1963.

אייאדמה, שתפס את השלטון בהפיכה ב-1967, היה על פי עדויות רבות מי שרצח אותו. בעדויות סופר כיצד לאחר שנתפס אולימפיו בידי חיילים, הופיע מי שהיה אז הסמל אייאדמה בג'יפ וציווה על אחד החיילים להרוג אותו. כשזה ירה לרגלי הנשיא, תפס אייאדמה את נשקו של החייל וירה שלוש פעמים בטווח קצר באולימפיו. אז חזר ודקר את הנשיא שפרפר למוות על הארץ. "כך עשיתי גם באלג'יריה, כדי לוודא שהקורבנות שלי מתים", אמר.

מאז 1967 אייאדמה שלט שלטון יחיד. הוא יצא בשלום מכמה ניסיונות התנקשות, תאונת מטוס והפגנות אלימות נגד משטרו, שחזרו ונשנו בשנות ה-90. ב-1985 נערך ניסיון הפיכה במדינה, אלא שכוחות צרפתיים מיהרו לעזרת אייאדמה, ועד היום מוצבים דרך קבע מאות חיילים צרפתים בבירה לומה.

אייאדמה תמיד התפאר באוזני כל מי שהיה מוכן לשמוע, שהוא נהנה מ"התמיכה המוחלטת" של ידידו ז'אק שיראק, אז נשיא צרפת. ב-1979 ,1972 ו-1986 הוא "נבחר" לנשיאות בבחירות ללא מתחרה. הבחירות ב-1993 וב-1998 היו לכאורה דמוקרטיות, אבל במהלכן נרצחו מאות ממתנגדי הנשיא. ב-1998 הוכרז אייאדמה כנשיא, לאחר שספירת הקולות הופסקה לפתע ללא הסבר. הבחירות שהתקיימו ביוני 2003, שבהן שוב נבחר אייאדמה, עמדו בסימן זיופים נרחבים, מילוי קלפיות בפתקים מוכנים והעלמת קלפיות אחרות. האיחוד האירופי לא טרח אז אפילו לשלוח משקיפים למה שמתנגדי משטר רבים תיארו כפארסה של בחירות.

גם בנו, השליט הנוכחי פאורה, "ניצח" בבחירות שנערכו ב-2005, ב-2010 וב-2015. כך משפחה אחת שולטת, ללא הפסקה, במדינה האפריקאית מזה כ-59 שנה בתמיכת צרפת, ובשני העשורים האחרונים גם בתמיכת ארה"ב. זה שיא שלא נשבר אפילו במזרחהתיכון, בו משפחת אסד שולטת בסוריה מאז ההפיכה ב-1971. יצוין שעל פי דוחות ארגון זכויות האדם אמנסטי הבינלאומי והפדרציה הבינלאומית של ארגוני זכויות האדם, בטוגו מתבצעים "עינויים שיטתיים שמבצעיהם נהנים מחסינות מוחלטת, מערכת משפטית בשירות השלטון, בתי כלא צפופים מעל ומעבר והבחירות מזויפות".

רפי אדרי: האיש שלנו בלומה

העובדה שנשיא טוגו שיבקר בישראל (בפעם השנייה) היה שר המכרות והתקשורת אינה מקרית. בין שנות ה-60 המאוחרות לשנות ה-80, החלה צמיחה כלכלית בטוגו, אשר נשענה בעיקר על מאגרי הפוספטים במדינה. על פי מקורות אפריקאיים, אחד מיועציו הקרובים של הנשיא (וגם של אביו, הנשיא המנוח) לענייני כלכלה ומכרות הוא השר לשעבר רפי אדרי, ממפלגת העבודה, שפרש מהחיים הפוליטיים ב-1999 ומאז "עושה לביתו".

על פי אותם המקורות, אדרי שולט בתאגיד הטוגולוזי לפוספטים שהופרט לפני שנים אחדות. על פי עדותם של פעילי האיגודים המקצועיים בחברת הפוספטים, אדרי, שאינו נמנה באופן רשמי עם ההנהלה, עומד מאחורי כל ההחלטות שהיא מקבלת. האיגודים מאשימים את ההנהלה ב"היעלמותם" של מיליארדי יורו מקופת התאגיד, ואשתקד פרצו מספר שביתות במכרות בדרישה לתוספות שכר.

אשר וייס

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 3)