המשטרה סגרה מרפאה פלסטינית לבדיקות קורונה בסילוואן; ח"כ כסיף: פשיטה טיפשית ולא אנושית

המשטרה סגרה אתמול (שלישי) מרפאה לבדיקות קורונה בשכונת סילוואן במזרח ירושלים שתחת כיבוש ישראלי, ועצרה ארבעה ממפעיליה. כך מסר הבוקר העיתון הפלסטיני "אל קודס". השוטרים נימקו את הצעד בקשר של המרפאה למשרד הבריאות הפלסטיני.

המרפאה נפתחה אתמול בצהריים באולם שליד אחד המסגדים בשכונה ביוזמת הפעילים ובחסות ציוד שנשלח ממשרד הבריאות הפלסטיני. בשעות הערב, לאחר שהמרפאה כבר סיימה את פעילותה בשל הנחיות הסגר, הגיעו שוטרים למקום וחקרו את השכנים. בשעות הלילה המאוחרות הם עצרו פעילים שהיו מעורבים בפתיחתה. ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) מתח ביקורת חריפה על סגירת המרפאה. "פשיטת המשטרה על מרכז לבדיקות קורונה בסילוואן היא לא אנושית ואף טיפשית", אמר. "מניעת התפשטות המגיפה היא אינטרס משותף, ואם ישראל לא מבצעת בדיקות עליה לפחות לאפשר בדיקות בידי אחרים". הוא ציין כי פנה לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן וביקש כי יאפשר למרפאה לפעול או יפעיל בשכונה מתחם בדיקה של מגן דוד אדום

אנשי רפואה במזרח ירושלים מדווחים על גידול בתחלואה בקורונה באזור, ומעריכים כי יש בו לפחות 80 חולים מאובחנים. אחד ממוקדי ההתפרצות הוא דווקא בסילוואן, וד"ר סאמר עאוור, המתנדב בקבוצת רופאים בכפר, מעריך את מספר החולים בו ב-40. בשכונת ואדי קדום שבסילוואן נדבקו בנגיף 14 בני משפחה אחת. אתמול אובחנו כחולים שלושה תושבים ראשונים בעיסאוויה ותושב ראשון במחנה הפליטים שועפט. החולה ממחנה הפליטים ושניים מהחולים תושבי עיסאוויה הם עובדים במערכת הבריאות ובבתי אבות.

ביום שני ובתגובה לעתירה של ארגון עדאלה, הודיעה המדינה כי כללית תפתח שלוש מרפאות שיערכו בדיקות לאבחון קורונה במזרח ירושלים, אחת מהן בסילוואן ושתיים בשכונות שמעבר לגדר ההפרדה, כפר עקב ומחנה הפליטים שועפט. שלוש המרפאות החדשות מצטרפות לשלוש מרפאות הפועלות באזור ולמתחם "היבדק וסע" שנפתח בג'בל מוכבר.

עורכות הדין סוהאד בשארה ומאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה מסרו: "הצעד שהצהיר עליו משרד הבריאות הוא חשוב, אך קיים חשש שאולי מדובר במעט מדי, לנוכח השלב המאוחר של התפשטות המגיפה. אנו סבורים שיש לשקול לפעול גם לנטר את התחלואה בשכונות אלה, כדי לקבל החלטות בהמשך, ולהסיר כל חסם מפני נגישות התושבים אל תחנות הבדיקה, לרבות האפשרות לפתוח את שעריהן בפני כלל המבוטחים ולא רק לחברי הכללית. קיימת סכנה של ממש שממדי התפשטות המגיפה כלל אינם ידועים לנו, ולכן טוב יעשה המשרד אם יפעל בנחישות ובמהירות לאיתור החולים".