המשטרה מסרבת לפרסם את תיעוד הרג האחים הפלסטינים בקלנדיה

המשטרה מסרבת לחשוף את הסרטון המתעד את מה שהגדירה כ"ניסיון הפיגוע" ב מהלכו נורו ונהרגו אח ואחות במחסום קלנדיה שבצפון ירושלים ביום רביעי האחרון. על כך מסר הבוקר (ראשון) עיתון "הארץ". לפי גרסת המשטרה, השניים עוררו את חשד השוטרים ולא שמעו לקריאותיהם לעצור. האחות, מראם איסמאיל בת 23, שלפה סכין ונורתה, ואחיה שצעד מאחוריה, סאלח טאהה בן 16, נורה אף הוא. מאוחר יותר התגלו על גופתו שני סכינים. עדי ראייה פלסטינים מסרו גרסה אחרת לאירועים, לפיהם השניים לא היוו איום, היו רחוקים מהשוטרים ולא הבינו את הקריאות לעברם בעברית.

2016-05-01_195500

גופות שני האחים הפלסטינים שנורו ביום רביעי האחרון במחסום קלנדיה (צילום: מען)

במשטרת ירושלים טענו כי לא ניתן להפיץ את תיעוד האירוע, ככל שיש כזה, שכן מדובר בחומר חקירה. עם זאת, בדיקה העלתה כי בעבר היו מספר מקרים בהם חטיבת הדוברות של המשטרה הפיצה בעצמה סרטונים מאירועים דומים ואף הוסיפה להם כיתובים כדי להסביר את המתרחש או להצדיק את התנהלות השוטרים. לדברי כתב "הארץ" גרסת המשטרה לא מתיישבת עם גרסתם של עדי ראייה פלסטינים שהיו במקום. אחד מהם, אחמד, נהג אוטובוס, סיפר לסוכנות הידיעות הפלסטינית מען כי השוטר ירה לעבר מראם ממרחק של 20 מטרים וכי השניים לא היוו סכנה בעת שנורו. עדים אחרים סיפרו כי לאחר הירי הראשוני ניסה האח למשוך את אחותו הרחק מהמחסום, אך נורה. הפלסטינים דיווחו גם כי צוותי רפואה שהיו במקום לא הורשו להתקרב לשניים. בתמונות שצולמו בזירה הם נראים שוכבים במרכז הכביש, במרחק מה מעמדת האבטחה של המחסום ובמקום בו לרוב לא ניצבים שוטרים או מאבטחים. אנשים המכירים היטב את המחסום העריכו כי המרחק בין המקום שבו נפלו לבין עמדת האבטחה הוא כ-15 מטרים.

יצוין שח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) פנה ביום חמישי לשר הביטחון משה יעלון ולשר לביטחון פנים גלעד ארדן בדרישה לפתוח בחקירה מידית של האירוע וכן לפרסם את סרטוני הווידיאו שבידי הצבא. "מהתקרית לא פורסם כל סרטון למרות שהמחסום מרושת במצלמות", אמר חנין, "על פי דיווחים של עדי ראייה במקום, השניים צעדו ברגל במסלול המיועד למכוניות ולא הבינו את הקריאות אליהם בעברית לעצור, כאשר אחיה של מראם אחז בידה כדי לקחת אותה למסלול הנכון היא נורתה על ידי שוטרים שעמדו במרחק של כ-20 מטרים מהם מאחורי מגן בטון. כאשר התכופף אחיה להגיש לה עזרה נורה גם הוא. עדי הראייה טוענים שלא נשקפה כל סכנה מהם לשוטרים במקום. צוותי רפואה פלסטינים לא הורשו להתקרב לזירה ולהגיש סיוע. אני קורא למח"ש ולצבא לפתוח בחקירה מידית וכן לפרסם את הסרטונים וכל חומר אחר שישנו מן הזירה. אי אפשר להשלים עם מציאות בה אנשים נורים למוות לאור יום על סמך חשד בלבד".