המשטרה הודיעה שלא תאשר קיום צעדה לציון הנכבה הנערכת זה 18 שנה

המשטרה אינה מאשרת את "צעדת השיבה", לציון הנכבה הפלסטינית, שהיתה אמורה להיערך בתחילת מאי בגליל. על כך מסר הבוקר העיתון "הארץ". הצעדה מתקיימת מדי שנה זה 18 שנים ברציפות ביום העצמאות, אך השנה סירבה המשטרה לאשרה והסבירה כי "בשל החג אין לה המשאבים הדרושים לאבטחתו". העמותה להגנה על זכויות העקורים בישראל, המארגנת את הצעדה, דחתה את ההסבר הזה וטענה כי הסיבה לאי־מתן האישור היא החלטה של הדרג המדיני, שמפעיל על המשטרה לחצים פוליטיים.

2017-03-23_204340

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) באירוע יום הנכבה שנערך אשתקד ליד טירת הכרמל (צילום: אל אתיחאד)

בחודש שעבר פנתה העמותה לתחנת המשטרה בנהריה והגישו בקשה לאישור התהלוכה באדמות הכפר אל־כאברי, הסמוך לקיבוץ כברי. ל"הארץ" נודע כי נציגי העמותה וקצינים ממשטרת נהריה אף קיימו לפני כשבועיים סיור בתוואי התהלוכה המתוכנן, שבו הגיעו להסכמה לגבי דרישות המשטרה. למרות זאת, השבוע הופתעו המארגנים מתשובת המשטרה השלילית.

" אנחנו בטוחים שמדובר במניע פוליטי", אמר עו"ד ויסאם עריד, שהגיש את הבקשה לאישור התהלוכה. "אנחנו נעמוד על זכותינו לציין את האירוע ולהתחייב בכל התנאים שמבטיחים את שלום המשתתפים וביטחונם". עריד ציין כי עד כה הקפידה העמותה על כל סדרי האבטחה כדי לשמור על שלומם של הצועדים, המונים אלפי בני אדם בשנה, והעמותה מסרה כי בידיה מכתבי הערכה והוקרה ממפקדי תחנות משטרה על השמירה על הסדר הציבורי.

השבוע פנה המרכז המשפטי עדאלה לעו"ד אסנת מנדל, מנהלת מחלקת הבג"צים בפרקליטות, בבקשה שתורה למשטרה לאשר את קיום הצעדה. "ההחלטה של המשטרה תמוהה ביותר ומעלה חשד כי הסירוב לאשר את האירוע הנו על רקע פוליטי", כתב עו"ד מוחמד בסאם. לדבריו, "האירוע אינו אמור להיות מאובטח על ידי המשטרה אלא על ידי סדרנים מטעם המארגנים. ניסיון העבר מלמד כי אירועי ציון יום הנכבה שאורגנו על ידי העמותה הנ"ל עברו בסדר מופתי, וכך אמורים להיות פני הדברים בשנה זו". בסאם הוסיף כי אם לא תיענה דרישת העמותה, בכוונתה לעתור לבג"ץ.