המשבר בעיתונות: ועדי קבוצת ידיעות התאחדו נגד ההנהלה; סכסוכים בערוץ 13 ובוואלה

שלושת ועדי העובדים בקבוצת ידיעות אחרונות פנו במשותף לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בבקשה לקיים דיון דחוף בעניינם לאור כוונת ההנהלה לפגוע בתנאי העסקת העובדים בצל המשבר. מארגון העיתונאים נמסר "אנו  ממשיכים להיאבק על זכויות עובדים גם בימי קורונה. השתתפנו היום בדיון שמתקיים בשיחת ועידה בבית הדין לעבודה על צו מניעה שהגשנו נגד הנהלת קבוצת ידיעות שמנצלת את משבר הקורונה כדי לקדם באופן חד צדדי צמצומים בחברה ללא הידברות עם נציגות העובדים".

ראשי ארגון העיתונאים ונציגי עובדי קבוצת ידיעות, הבוקר, בבית הדין האזורי לעבודה בתלאביב (צילום: ארגון העיתונאים)

בפנייתם, ביקשו הוועדים לחייב את הנהלת הקבוצה לשבת לשולחן הדיונים עם ועדי העובדים, שכן בשלב זה מסתמנים צעדים חד צדדים נגד עובדי הקבוצה, בלא הבטחת זכויות סוציאליות. שלושת ועדי העובדים בקבוצה, ועד ידיעות אחרונות, וויינט וועד קבוצת מקומוני ידיעות, הודיעו כי יתאגדו יחד בכדי לפעול במשותף מול ההנהלה, וכי על עובדים אשר תנאי העסקתם נפגעו לפנות לוועד.

"אף שלא קיבלנו נתונים ולא התקיים מולנו שום דיון, נודע לנו שעובדים רבים קיבלו הודעות בדבר הוצאה לחל"ת, קיצור שבוע העבודה או צעדים אחרים", כתב ועד העובדים בהודעה ששיגר לעובדי הקבוצה. בהודעה נכתב כי הוועד פנה להנהלה ודרש מידע בנוגע למהלכים המתוכננים, וזאת "במטרה לקבל עדכון ולנהל משא ומתן בנוגע לצעדים שבכוונתה לנקוט, שאמורים להשפיע באופן מהותי על תנאי העבודה והביטחון התעסוקתי של רבים מהעובדים".

יצוין שסכסוך עבודה הוכרז גם בערוץ 13, שם החליטה ההנהלה על קיצוץ של 10% בשכר והפחתה של 30% בשכר של עובדים שיעברו לעבוד מהבית. בנוסף, מו"מ נפתח בין הנהלת אתר וואלה לעובדים. במכתב ששיגר אתמול ועד העובדים לעובדי האתר, פגישה שנערכה בין הוועד להנהלה על רקע קשיים שנקלע אליהם האתר בשל משבר הקורונה, הסתיימה בטונים צורמים. "כמו חברות רבות, גם הנהלת החברה החליטה לנקוט בצעד של הוצאת חלק מהעובדים לחופשה ללא תשלום, כאשר עובדים אחרים יעברו למתכונת עבודה מצומצמת. לצערנו, לא נוכל להימנע מצעד זה לחלוטין", נכתב בהודעה. בתיווך ארגון העיתונאים, ניסה הוועד לגבש מול ההנהלה הסכם קיבוצי מיוחד למשבר, על מנת להבטיח את זכויותיהם הסוציאליות של עובדי האתר אשר יוצאו לחל"ת, כמו גם למזער את כמות העובדים ששכרם ייפגע, אך המגעים העלו חרס. בשל כך, נכתב לעובדים כי "אנו שוקלים את כל הצעדים העומדים לרשותנו, וכמובן שנמשיך לעדכן בהתפתחויות. ללא ספק, זוהי שעה לא נעימה, בלשון המעטה, עבור כולנו. נזכיר בהזדמנות זו שעובדים היוצאים לחופשה ללא תשלום בעקבות משבר הקורונה יהיו זכאים לדמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי".