המשבר בהשכלה הגבוהה מחריף: ארגוני הסגל הבכיר הכריזו סכסוך עבודה בכל האוניברסיטאות

המשבר בהשכלה הגבוהה מחריף. ארגוני הסגל הזכיר בכל האוניברסיטאות הכריזו הבוקר (שני) על סכסוך עבודה. זאת, לאחר שהמשא ומתן מול המעסיקים, ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) הגיע למבוי סתום. "פעולות חד צדדיות מצד ור"ה, שבעיצומו של משא ומתן החליט באופן חד צדדי להשהות את העברת כספי קרן קשרי מדע לשנת הלימודים תשפ"א הן הסיבה המיידית להכרזת הסכסוך", מסרה פרופ' ענת זעירא העומדת בראש המועצה המתאמת של ארגוני הסגל הבכיר.

מרצי הסגל הזוטר מפגינים במסגרת מחאת הסטודנטים, אתמול, מול משרדי המועצה להשכלה גבוהה בירושלים (צילום: ארגון הסגל האקדמי במכללת ספיר)

"מיותר לציין כי לא נסכים להתנהלות בריונית ולגזרות חדצדדיות ביחסי העבודה. בכוונתנו לנקוט את כל הצעדים שיידרשו כדי לשמור על זכויותינו, ובראש ובראשונה על זכותנו לקבל התייחסות מכבדת בתוך משא ומתן על הסכמי עבודה אנחנו עומדים על כך שתשלומי הקרן לקשרי מדע יועברו באופן מיידי וללא דיחוי", נמסר עודץ

יצוין שמאות סטודנטים ואנשי הסגל הזוטר השובתים הפגינו אתמול מול הוועדה לתקצוב ותכנון של המועצה להשכלה גבוהה בירושלים. המחאה נערכה בהובלתה של התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית יחד עם כלל אגודות הסטודנטים. דרישת הסטודנטים היא להפחית את שכר הלימוד, לבטל את התשלומים הנלווים לשכר הלימוד, להגדיל את קרנות הסיוע ולקדם מהלכים לצמצום האבטלה. "אנחנו נכנסים לשבוע השני לשנת הלימודים האקדמית, בלי פתרונות עבור הסטודנטים והסטודנטיות שנפגעו כלכלית בגל השני של הקורונה, ואין להם יכולת לשלם את שכר הלימוד והדירה" אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, שלומי יחיאב. "המוסדות האקדמיים לא סייעו והפחיתו את שכר הלימוד, ומהתקצוב התוספתי לאקדמיה, בגובה חצי מיליארד שקלים, לא הגיע שקל לציבור הסטודנטים". חד"ש סטודנטים פתחה במבצע כלל ארצי להורדת שכר הלימוד בהשכלה הגבוהה תחת הכותרת "חינוך חינם לכולם". כ-2,000 סטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות הצטרפו למערכה.

כמו כן, מכללות ספיר ואחווה לא פתחו אתמול את שנת הלימודים כמתוכנן ויצטרפו לשביתה של איגוד הסגל האקדמי במכללות. בכך, מספר המכללות המושבתות עלה אתמול ל-11, בהן לומדים כ-30 אלף הסטודנטים. מרצי המכללות הציבוריות המאוגדים בכוח לעובדים שובתים במחאה על סירוב משרד האוצר להתקדם במשא ומתן המתקיים קרוב לשלוש שנים בנוגע לאופן העסקתם של כ-6,000 מרצים. "אנו קוראים לשר להשכלה הגבוהה, זאב אלקין, להתערב במשבר. לא יעלה על הדעת שהממונה אינו מתערב כדי לסייע להשגת הסכם הוגן כאשר במחצית מן המכללות הציבוריות השנה אינה נפתחת", נמסר. שביתה החלה ביום ראשון שעבר במכללות הבאות: המכללה האקדמית ת"איפו, שנקר, המכון הטכנולוגי חולון, המכללה האקדמית כנרת, המרכז האקדמי רופין, המכללה האקדמית אשקלון, המכללה האקדמית הדסה בירושלים, ועזריאלי – מכללה אקדמית להנדסה וב-1 בנובמבר, מכללת סמינר הקיבוצים תצטרף לשביתה.

חד"ש הביעה בשבוע שעבר תמיכה בעובדי ההוראה בהשכלה הגבוה הנוקטים עיצומים. ח"כ ג'אבר עסאקלה (חד"ש – הרשימה המשותפת) מסר: "זו שביתה המוצדקת. הדרישות של הסגל הזוטר במכללות נתקלות מזה שנים רבות בהתעלמות וזלזול מצד הממשלה ובמיוחד מצד משרד האוצר. הגשתי בקשה לדיון מהיר בנושא". ח"כ עופר כסיף (חד"ש –הרשימה המשותפת) לשעבר מרצה שהיה פעיל בארגוני הסגל הזוטר, הוסיף "אני מחזק את ידיהם של חברי הסגל הזוטר במכללות הציבוריות בשביתתם הצודקת. בלתי נסבל הדבר שמשרד האוצר בולם כל שיפור בתנאי העובדים וגורר שוב ושוב את הארגונים לשביתות. שר האוצר פועל בבריונות נגד העובדים ובכפפות של משי מול בכירים ותאגידים". ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) מרצה לשעבר באוניברסיטת חיפה הדגיש "כאקדמאי, אני מכיר היטב את שיטות ההעסקה הנצלניות של הסגל הזוטר. כחבר כנסת, אני מתקומם בכל פעם מחדש מול סירובו העיקש של האוצר להביא לשיפור בתנאי העובדים. אני מחזק את ידי חברי וחברות הסגל הזוטר במכללות הציבוריות שממשיכים בשביתתם הצודקת".

הקמפיין "חינוך חינם לכולם":

https://www.facebook.com/groups/651564998857055

על המאבקים במוסדות להשכלה גבוהה, בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 7):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G41_2020.pdf

עוד על מאבק הסגל הזוטר, בגיליון "זו הדרך" 39 (עמ' 10):

https://zoha.org.il/wp-content/uploads/2020/10/G40_2020.pdf

סרטון סטודנטים מפגינים, אתמול, בירושלים:

www.facebook.com/israelistudentunion/videos/3364553707102338