המשבר בהקמת הרשימה המשותפת נמשך; בבל"ד קוראים לנטוש את הכנסת

מסיבת עיתונאים שהיתה אמורה לעסוק באיחוד הרשימה המשותפת בוטלה אמש (שני) ברגע האחרון, לאחר שבל"ד ותע"ל הודיעו כי לא ישתתפו בה. על כך נמסר הבוקר בעיתון "אל אתיחאד" היוצא לאור בחיפה. את האירוע יזמו חד"ש ורע"ם בחסות "ועדת הפיוס", שתפקידה לסייע בהרכבת הרשימה המשותפת, בניסיון ללחוץ על שתי המפלגות הקטנות להתפשר במשא ומתן על הרכב הרשימה. מזכיר חד"ש, מנסור דהאמשה מסר לכתבים כי מסיבת העיתונאים נדחתה ליום חמישי, במטרה לנסות ולמצות את המגעים בין המפלגות.

פרופ' מוסטפא כבהא משוחח עם העיתונאים, אמש, בנצרת (צילום: אל אתיחאד)

את מסיבת העיתונאים החליף אירוע מצומצם, שבו לא נכחו חברי כנסת ולא היה ייצוג לבל"ד או לתע"ל. נציגי ועדת הפיוס, פרופר' מוסטפא כבהא והסופר מוחמד עלי טהא, אמרו כי התכוונו להכריז על הקמת הרשימה המשותפת, אך דחו את ההכרזה בשל המחלוקת בין המפלגות המרכיבות אותה. לצדם ניצבו מזכיר חד"ש ומזכיר רע"ם, אבראהים חיג'אזי.

בעקבות ביטול מסיבת העיתונאים מסר ח"כ איימן עודה (חד"ש): "אם אנחנו עומדים בפני הכרעה בין הרכבת המשותפת ללא כך המפלגות, או להרגיע את הרוחות ולפעול לצירוף כל ארבעת המפלגות לתוך רשימה אחת, אז העקרונות שלנו מחייבות אותנו לעשות חושבים! אני מתחייב להשקיע את כל המאמצים ולמצות את כל הדרכים כדי שרע״ם, בל״ד, תע״ל וחד״ש, ישבו בתוך הרשימה המשותפת כי זהו זה האינטרס של העם שלנו".

בראיון לגלי צה"ל הוסיף הבוקר ח"כ עודה: "כולם רוצים לרוץ יחד אבל אין הסכמות. עדיף היה לחכות, קיבלנו אינדיקציות לכך שיש סיכוי להתגבר על המחלוקת בין המפלגות על הרכב הרשימה".

עם פיזור הכנסת ה-21 החלו נציגי ארבע המפלגות שהרכיבו את הרשימה המשותפת לדון בהקמתה מחדש, וביקשו מוועדת הפיוס להציג נוסחה לשיבוץ המועמדים עד המקום ה-16. ביחס לעשירייה הראשונה סוכם, על בסיס תוצאות הבחירות האחרונות, כי חד"ש תקבל ארבעה מקומות וכל אחת המפלגות האחרות שניים. לפי הנוסחה שהציגה ועדת הפיוס, רע"ם תקבל את המקום ה-11, חד"ש את ה-12, בל"ד את ה-13 ותע"ל את ה-14. בשתי המפלגות האחרונות דחו את המתווה, ובל"ד אף הודיעה על ניתוק הקשר עם הוועדה.

במקביל, גוברים בבל"ד הקולות הקוראים להחרמת הבחירות ולנטישת הכנסת. חבר הכנסת לשעבר, באסל גטאס, פרסם מאמר שבו קרא לפסק זמן מהפעילות הפרלמנטרית לטובת עבודת שטח ביישובים הערביים, חיזוקה של מה שהגדיר כ"התנועה הלאומית הפלסטינית בגבולות הקו הירוק" וביסוס מוסדות המפלגה. עמדה זו מקובלת על חוגים מסוימים בבל"ד, בעוד אחרים גורסים כי מהלך כזה יביא למחיקת המפלגה.