המרצים במכללות והסגל הזוטר באוניברסיטאות מתכוונים לשבות עם תחילת הלימודים

המועצה המתאמת של מרצי המכללות האקדמיות הציבוריות הכריזה אתמול (רביעי) על סכסוך עבודה ועל שביתה ב-17 מכללות, ביניהן: המכללה האקדמית תל חי, אחווה, כנרת, ספיר, עמק יזרעאל, המרכז האקדמי לב, המכון הטכנולוגי חולון ושנקר. יצוין שבספיר הוקם ארגון מרצים המאחד את הסגל הבכיר והזוטר.

2017-09-28_211154

במהלך השנה האחרונה היה ניסיון לנהל משא ומתן על הסכם שכר קיבוצי מחודש עם משרד האוצר, המל"ג וועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות (ור"מ), אך הוא לא צלח.
מדובר בהסכם שכר קיבוצי שנחתם ביוני 2011 לשלוש שנים ומאז לא חודש. הסגל הבכיר במכללות האקדמיות מסר כי הוא ניסה לאחר שלוש שנים לחדש אותו מול הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב במל"ג) אך זה לא קרה עד לדצמבר 2016 ומאז התקיימו 10 פגישות בסיומן לא הגיעו להבנות.

המחלוקות עליהן דנים במסגרת המשא ומתן עוסקות בין היתר בדרישת הסגל הבכיר במכללות האקדמיות לעדכן את השכר ולהצמידו לטבלאות השכר באוניברסיטאות, לשפר את מנגנוני צבירת הוותק, לעדכן ולהוסיף תקציבים לקיום מחקר ויציאה להשתלמויות, להסדיר שבתונים כפי שמקובל באקדמיה, ולהסדיר נהלי קניין רוחני.

גם ארגוני הסגל הזוטר באוניברסיטאות בהם אלפי חברים באונ' העברית, תלאביב, חיפה, בן גוריון, בר אילן והטכניון מתכוונים לפתוח בשביתה בתחילת שנת הלימודים בהשכלה הגבוהה. הארגונים הקימו מטה מאבק משותף במחאה על תנאי עבודתם ושכרם.

הארגונים, המייצגים דוקטורנטים, עוזרי הוראה, עמיתי הוראה ומורים מן החוץ מונים כ-14 אלף עובדים האחראים על חלק גדול מהעבודה באוניברסיטאות ומהווים את רוב הסגל בהן, ולכן שביתה שלהם תשבש באופן קשה את פתיחת שנת הלימודים.

הסגל הזוטר כולל סטודנטים לתארים שונים המועסקים כעוזרי הוראה, מתרגלים ומדריכים, ומרצים שאינם חברים בסגל הבכיר של האוניברסיטאות ומועסקים במסלולים של מורים מן החוץ ועמיתי הוראה. כולם עוסקים בהוראה, תרגול, הדרכה או עזרה למרצים.

בחצי השנה האחרונה מתקיים מו״מ בין ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) לבין ארגוני הסגל הזוטר באוניברסיטאות, אך הסגל הזוטר מאשימים את האוניברסיטאות בכך שאינם מתייחסים באופן ענייני לדרישותיהם ומעכבים את המו״מ.