המפלגה הקומוניסטית הישראלית: לחלופה דמוקרטית ערבית-יהודית

הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) התכנס בחיפה (18.4) לדון בהכנות למושב השני של הוועידה ה-27 של המפלגה, אשר יתקיים ב-29 וה-30 במאי. מזכ"ל המפלגה, מוחמד נפאע, פתח בסקירה של המצב הפוליטי בארץ, באזור ובעולם, והתמקד בתוצאות הבחירות לכנסת שהתקיימו בחודש מארס ובגל הריסות הבתים ביישובים הערביים. עוד ניתח נפאע את המתקפה הסעודית-אמריקאית נגד תימן. בתום דיוני מושב הוועד המרכזי, שניהל חבר הלשכה הפוליטית, אפרים דוידי, אושרו ההחלטות הבאות.

2015-04-25_191629

בחירות בצל משבר

תוצאות הבחירות לכנסת ה-20 ממחישות את המשבר הפוליטי והחברתי בו שרויה ישראל, בהיעדר חלופה אמיתית למדיניות הימנית של מפלגת הליכוד שבשלטון. רשימת "המחנה הציוני" לא הציגה עמדות הנבדלות ביסודן מאלה של הממשלה – לא בשאלת ההכרה בזכויות הלאומיות הצודקות של העם הערבי-הפלסטיני, לא בשאלת הגזענות המתגברת, ולא בנוגע למדיניות הכלכלית הניאו-ליברלית, שהובילה לגידול בעוני ולעלייה ביוקר המחייה.

 

 

בין אם תקום ממשלת ימין צרה ובין אם תקום ממשלת "אחדות לאומית" בהשתתפות מפלגתו של יצחק הרצוג, צפויה העמקה במדיניות הכיבוש וההתנחלות, הפניית עורף לפתרון מדיני צודק, וגזירות נוספות על זכויות העובדים, על השכבות המוחלשות ועל האוכלוסייה הערבית. נוכח תוצאות הבחירות צפויים עוד איומים פאשיסטיים על המרחב הדמוקרטי בישראל, והן מבטאות אתגר אמיתי המונח לפתחם של הכוחות המתנגדים לכיבוש, לניצול ולגזענות.

 

 

מק"י מעריכה כי "הרשימה המשותפת", בה מילאה חד"ש תפקיד מנהיג, השיגה הישגים חשובים, ובהם העלאת אחוז ההצבעה בקרב הציבור הערבי ל-65% והצבת הרשימה המשותפת ככוח השלישי בגודלו בכנסת. הרשימה המשותפת הצליחה להשמיע בחוזקה את קולו של הציבור הערבי ואתגרה את מי שביקשו להדירו מהזירה הציבורית.

 

 

מק"י שולחת ברכה לאלפי חברי בנק"י וחד"ש, על התפקיד הפעיל שמילאו בהשגת הישג זה, תוך ניהול מערכת בחירות אשר שללה באופן עקרוני תופעות דוגמת קניית קולות בכסף או פלגנות והסתה עדתית.

 

 

מק"י מברכת את 13 חברי הכנסת שנבחרו במסגרת הרשימה המשותפת, ובמיוחד את חברי הלשכה הפוליטית של המפלגה – עאידה תומא-סלימאן, דב חנין ועבדאללה אבו מערוף – וכן את חברי חד"ש, יוסף ג'בארין ואיימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת. הח"כים של מק"י וחד"ש ראויים להערכה על התפקיד שמילאו בהשמעת עמדות המפלגה והחזית ובביטוי עמדותיהן הפוליטיות במסגרת הרשימה המשותפת במהלך מערכת הבחירות, בפני מיליוני אזרחים, ערבים ויהודים.

 

מק"י מעריכה רבות את התפקיד הפעיל ורב ההישגים שמילאו חברי הכנסת היוצאים של חד"ש: חברי הלשכה הפוליטית של מק"י, מוחמד ברכה ועפו אגבריה, וכן חנא סוויד. הח"כים-לשעבר של חד"ש פעלו משך שנים רבות כדי לקדם את הקו הפוליטי של המפלגה והחזית, והוועד המרכזי גאה בעשייה של שלושתם, ובמיוחד בעבודתו של יו"ר חד"ש, מוחמד ברכה, שפועלו הפרלמנטארי והפוליטי הביא כבוד רב למק"י ולחד"ש.

 

להצלחת שביתת "יום הבית"

בראותה את החשיבות בביצור ובפיתוח אחדות המאבק של האוכלוסייה הערבית אל מול האיומים הנפשעים על זכויותיה הלאומיות והאזרחיות, מבקשת מק"י להגביר את התפקיד שממלאת ועדת המעקב העליונה של האוכלוסייה הערבית בישראל בתור גוף מדריך למאבקים.

מק"י מגנה את ההחרפה במדיניות הריסת בתיהם של  תושבים ערבים בגליל, במשולש, בנגב ובמרכז הארץ, ומעריכה כי הסלמה זו מבטאת צורה של ענישה שלטונית כלפי האוכלוסייה הערבית, בעקבות הבחירות לכנסת. מק"י קוראת להתגייסות להצלחת שביתת "יום הבית", שתתקיים ב-28 באפריל, ולגיוס ציבור רחב להפגנה המרכזית בתל-אביב ולכל פעילויות המחאה המתוכננות ביום השביתה.

מק"י מגנה את המתקפה הגזענית המסוכנת על בית הספר בכפר בירעם ההרוס, וכן את כל ביטויי הגזענות כלפי הציבור הערבי. מול מתקפות אלה ונוכח סכנת הפאשיזם, נחוצה בניית חלופה דמוקרטית ערבית-יהודית רחבה.

 

אויבי תימן הם אויבי העם הפלסטיני

מק"י מגנה את המתקפה האמריקאית-סעודית על תימן, ומעריכה כשגויה וכפסולה את החלטת ההנהגה הפלסטינית לתמוך במה שמכונה "הכוח הערבי המשותף". עמדה זו פוגעת באינטרסים של העם הערבי-הפלסטיני ובמאבקו להשתחרר מהכיבוש.

הניסיון לסחוט את דרג מקבלי ההחלטות בהנהגה הפלסטינית, באמצעות נפנוף ב-"סיוע הכספי" לגדה המערבית וב-"כספי השיקום" ברצועת עזה, חושף פעם נוספת את נקודת המפגש בין התוקפנות הישראלית לבין האינטרסים האמריקאיים באזור ולבין המשטרים הערביים המשתפים-פעולה עם האימפריאליזם, ובייחוד סעודיה וקטאר. הדבר ממחיש את האופי האסטרטגי של הברית המשולשת בין האימפריאליזם, הציונות והריאקציה הערבית. מק"י קוראת למפלגות השותפות בהנהגת הרשות הפלסטינית, וכן לתנועת חמאס, לשקול מחדש את עמדתן המסוכנת ביחס לנעשה בחצי האי ערב, עמדה המשרתת את אויבי העמים באזור.    מק"י מגנה את דבריה של ממשלת ישראל ביחס להבנות שהושגו בלוזאן בעניין פרויקט הגרעין האיראני. מק"י חוזרת ומדגישה את עמדתה העקרונית בעד פירוז המזרח-התיכון והעולם כולו מכלי נשק להשמדה המונית. היא תובעת כי ישראל תאשרר ותנהג לפי האמנות הבינלאומיות בנושא, וכן תפתח את מתקניה הגרעיניים לבדיקת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית והמוסדות הבינלאומיים הרלוונטיים.

מק"י שולחת את ברכתה לעם הקובני, למפלגה הקומוניסטית הקובנית ולהנהגה הקובנית, לרגל סיום המצור האמריקאי הבלתי-חוקי. גם נוכח המצור, שמרה קובה משך עשרות שנים על עצמאותה הלאומית ועל דרכה המהפכנית.

מק"י מגנה את ההתערבות האמריקאית במזרח אסיה ואת הניסיון לערער את השלום והיציבות בין סין לבין שכנותיה, וכן את שליחת הצי השביעי לפטרל בים סין הדרומי.

מק"י מגנה את הסנקציות האמריקאיות נגד ונצואלה, ומדגישה כי מדיניותה האימפריאליסטית של ארה"ב היא האיום האמיתי על הביטחון הלאומי באמריקה הלטינית ובעולם כולו, והיא המכשול העיקרי בפני השלום, היציבות, הקידמה וזכויות העמים.

 

יום האסיר ותהלוכת השיבה

ביום האסיר הפלסטיני, המצוין ב-17 באפריל, קוראת מק"י לשחרר את כל האסירים הפוליטיים הפלסטיניים והערביים העצורים בבתי הכלא של הכיבוש. מק"י מדגישה כי זכותו של העם הערבי-הפלסטיני להתנגד לכיבוש בכל האמצעים הלגיטימיים, באופן אשר יקדם את מאבקו הצודק לעצמאות לאומית. מעצרם וכליאתם של 850 אלף פלסטינים, משנת 1967 ועד ימינו, מהווה פשע היסטורי נגד עם אשר מונה רק מיליונים ספורים.

לרגל יום השחרור הסורי – המציין את תאריך הסתלקותו של השלטון הקולוניאלי הצרפתי ב-17 באפריל 1946 – שולחת מק"י ברכה לעם הערבי-הסורי, אשר מתייצב בפני קנוניה רב-צדדית לכיבוש-מחדש של מולדתו ולפירור אחדותו הלאומית. מק"י מדגישה את עמדתה בדבר נסיגה ישראלית מלאה מרמת הגולן הערבית-הסורית הכבושה, אשר הפכה נקודת יציאה לכנופיות טרוריסטיות הפועלות בחסות הכיבוש הישראלי בגולן ובעידודו.

מק"י קוראת לציבור הערבי בישראל ולכוחות הדמוקרטיים היהודיים להשתתפות רחבה בתהלוכת השיבה ה-18, שתתקיים בכפר אל-חדת'א ב-23.4. מק"י מדגישה את תמיכתה בזכותם של הפליטים הפלסטינים לשוב אל מולדתם, בהתאם להחלטות האו"ם, ובכלל זה החלטה 194.

 

האחד במאי וחג הניצחון על הנאציזם

הוועד המרכזי של מק"י קורא לחברי המפלגה ולציבור להשתתפות רחבה בפעילויות לציון האחד במאי – יום הסולידריות הבינלאומי של מעמד העובדים – ובכלל זה בהפגנה המרכזית בנצרת ובהפגנה הארצית בתל-אביב.

מק"י שולחת ברכה למאבקי העובדים היהודים והערבים ברחבי הארץ, ולכל המאבקים הסביבתיים והחברתיים הצודקים. מק"י קוראת להנהגת ההסתדרות להגביר את המאבק העממי נגד הניצול הקפיטליסטי ומשרתיו שבשלטון, ולחזור לציין את האחד במאי באופן רשמי, כיום של מאבק מעמדי ואינטרנציונליסטי נגד הממשלה, המשתמשת בגזענות כדי לפגוע באחדות המאבק של מעמד העובדים.

מק"י מעלה על נס את מאבקה של סיעת חד"ש בכנסת ה-19 למען העלאת שכר המינימום, אשר הניב הישג בדמות העלאת שכר המינימום ב-350 שקלים, החל מחודש זה. מק"י קוראת להגברת המאבק למען העלאת שכר המינימום, בזירה הפרלמנטארית, האיגוד-מקצועית והציבורית.

במלאות 70 שנה לניצחון על הנאציזם, ב-9 במאי, קוראת מק"י ללימוד הלקחים ההיסטוריים מיום זה, ובכלל זה לגבי המצב הנוכחי בארץ. מק"י קוראת להגברת המאבק הדמוקרטי נגד כל צורות הגזענות ונגד סכנת הפאשיזם.

 

החלטות הוועד המרכזי של מק"י יתפרסמו בגיליון "זו הדרך" הקרוב