המפגינים בירדן ניצחו את קרן המטבע: ראש הממשלה התפטר ובוטלו כל העלאות המסים והמחירים

ניצחון לרבבות שהפגינו ושבתו ברחבי ירדן בשבוע האחרון: ראש ממשלה החדש, עומר ארזאז, הכריז אמש (חמישי) כי יבטל את העלאת המסים שהביאה להתפרצותן של המחאות.

ארזאז הושבע על ידי המלך עבדאללה אחרי התפטרותו של קודמו בתפקיד האני אלמולקי, שנאלץ להתפטר עקב מחאות אלה.

עם פרסום הודעת הממשלה, החליטו האיגודים המקצועיים להפסיק את ההפגנות, העצרות והמחאות ודרשו מדיניות חברתית וכלכלית חדשה. כך רשמו המוחים בירדן ניצחון כפול: נגד קרן המטבע הבינלאומית, שעמדה מאחורי צעדי הממשלה; וגם גרמו להתפטרות ראש הממשלה ולביטולם של כל הצעדים הכלכליים שננקטו בחודשים האחרונים, ובהם העלאת מסים ומחירים, שפגעו קשות במעמד העובדים.

המפלגה הקומוניסטית הירדנית, עוד בתחילת המחאה ההמונית ביום רביעי בשבוע שעבר, קראה לבטל את כל העלאות המחירים והמסים ולהתפטרותו של ראש הממשלה. חברי המפלגה לקחו חלק פעיל עד מאוד בהפגנות, בשביתות ובעצרות.

2018-06-08_185451

מפגינים קומוניסטים בעמאן (צילום: המפלגה הקומוניסטית הירדנית)

כאמור, גולת הכותרת של המחאה הוא הדחתו של ראש הממשלה אל־מולקי. במקומו מינה המלך עבדאללה השני את עומר אל־רזאז, שהיה שר החינוך, ולו תואר דוקטור בכלכלה מהרווארד, שמונה לתפקידו בזכות עמדותיו הניאוליברליות בנוסף לקשריו ההדוקים עם המלך. עתה אלרזאז ניצב בפני דילמה קשה: איך לממש מדיניות ניאוליברלית כאשר המחאה העממית ההמונית היכולה לשוב אל רחובות הערים ואף להקצין את עמדותיה.