הממשלה תוקפת את סוריה כדי לסכל את הניסיון להגיע לרגיעה במדינה המדממת

ישראל תקפה לפני מספר ימים מן האוויר בסיסים ונמל תעופה במרכז סוריה, באזור חומס, ליד תדמור. בתגובה, ירו הסורים טילים מתקדמים נגד מטוסים. לפי טענת המשטר הסורי, טיליהם הפילו מטוס אחד, פגעו בשני, ושאר המטוסים נסוגו. ישראל דיווחה על כך שהיה ירי נגד מטוסים של טילים מתקדמים סוריים ושחלקי הטילים נחתו באזור בקעת הירדן, מזרחית לירושלים.

2017-03-21_204620

לפי הטענה הישראלית, כוחות צה״ל ירו בתגובה לטילים הסוריים נגד מטוסים לראשונה טילי חץ ואלה יירטו את הטילים הסוריים שנפלו באזור – אולי חלקם בירדן. העימות הזה היה בפועל הסלמה תוקפנית ופרובוקציה ישראלית, שאינה שונה במהותה ממתקפות הטרור הקודמות שקרו יום לפני כן בדמשק, כשארגוני טרור פוצצו שווקים ומסעדה באזור אזרחי בדמשק.

בשני המקרים, המטרה של ישראל ושל ארגוני הטרור הייתה להנחית מכה על המאמצים לפתרון מדיני בסוריה. זה ניסיון למנוע את ייצוב המצב בסוריה אחרי התבוסה שדאעש וג׳בהת אל-נוסרה ספגו מידי הצבא הסורי. דבר נורא הוא, שישראל של נתניהו ממקמת את עצמה לצד  ארגוני הטרור החשוכים ביותר בסוריה. ממשלת ישראל מעמידה את עצמה בברית דמים עם ארגוני הטרור מצד אחד, ועם המאמצים הנפשעים לחבל בכל ניסיון להוביל לרגיעה ולהפסקת שפיכות הדמים בסוריה, מן הצד השני. מגמה זו צריכה להדאיג את הישראלים, כי היא עלולה להידרדר בקלות למלחמה חסרת תקדים.

המתקפה הישראלית הייתה ניסיון לייצר סיטואציה של הידרדרות למלחמה אזורית, וזה אחרי שש שנים שבמהלכן כשלה התכנית האמריקאית-ישראלית-ריאקציונית ערבית לפורר את סוריה, להפיל את המשטר ולפורר את העם הסורי ליחידות אתניות ודתיות.

אנחנו נמצאים בעידן בו ההתפתחות היא בכיוון ברור של תבוסת התכנית של ארה"ב ושל גרורותיה בסוריה. חשוב לשים לב להיבט מדאיג נוסף: הפרובוקציה של ישראל התרחשה בעת ששליח הנשיא טראמפ נמצא בישראל ונפגש עם ראשי המתנחלים, והכריז הכרזות שלא יקדמו את השלום אלא יפגעו בסיכויו. השליח האמריקאי הציג התנשאות בשיחותיו עם הפלסטינים והתרפסות כלפי המתנחלים וכלפי ממשלת הימין הקיצוני של נתניהו.

ממשלת ישראל מסמנת כל הזמן כי היא   חותרת   לגרור   את   ההתנגדות   הלבנונית  (חיזבאללה) לעימות צבאי מסוכן. כל בר דעת יודע שמלחמה נוספת לא תהיה דומה לזו של 2006. הציבור בישראל ישלם מחיר כבד ללא קשר לתוצאה הסופית. אם ישראל לא יכולה הייתה לנצח ב-2006, היא לא תוכל לנצח ב-2017. הציבור בישראל, כמו גם הציבורים הלבנוני, הסורי והפלסטיני, ישלמו את מחיר שפיכות הדמים של תוקפנות זו.

ממשלת הטירוף הלאומני בישראל נוקטת פרובוקציות ומדרדרת את המצב באזור בכיוון הרה אסון. על כן אנו מזהירים, שמעשי ממשלת ישראל בסוריה הן פעולה טרוריסטית ולא מאבק בטרור. זו פעולה טרוריסטית נגד העמים בשירות ארגוני הטרור.

לטובתו, על הציבור בישראל להתפקח ולהבין שהתפקיד שישראל לקחה על עצמה בשנים האחרונות היה לגרום לארגוני הטרור לנצח ולפגוע גם בעם הסורי וגם במדינה הסורית. התנהגות כזו לא יכולה להיות אינטרס של שום עם באזור, ובטח לא של העם הישראלי.

עיסאם מח׳ול

המאמר מתפרסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"