הממשלה נגד תחבורה ציבורית בשבת; לראשונה: אוטובוסים בתוך ערי המשולש הדרומי

יושבראש ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), נציגת משרד התחבורה שרון מלכי, נציגי רשויות ערביות והאגודה לזכויות האזרח קיימו בשבוע שעבר סיור תחבורה ציבורית בכפר קאסם, בטייבה ובטירה. נציגת משרד התחבורה התחייבה להתחיל להפעיל בשנה הקרובה מספר קווים חדשים וכן לתגבר משמעותית קווים קיימים בישובים ואליהם: החל בנובמבר יחל לפעול קו ישיר מכפר קאסם לתל אביב; בסוף השנה יחל לפעול קו קלנסווה טייבה טירה להרצליה; קווים חדשים: טירה תל אביב, טירה כפר סבא מסוף אוקטובר; קו טירה טייבה חיפה, יופעל בשנה הבאה, יעבור בטכניון וישרת את הסטודנטים וקו מטירה לאזור התעשייה הדרומי בנתניה בספטמבר. כמו כן, בשנה הבאה יחלו לפעול חמישה קווים פנימיים בשלושת הישובים בהם נערך הסיור.
ח"כ חנין אמר בסיור: "שמחתי לראות את ההתקדמות שנעשית בשטח ולפגוש רשויות שמבינות כמה נחוצה תחבורה ציבורית ותושבים הדורשים את השירות המגיע להם. ישנו כעת חלון הזדמנויות לקדם את הציבורית בישובים ערבים תקציבים המופנים לנושא ואנשי מקצוע המסורים לעניין במשרד התחבורה. את הרגע הזה חייבים לנצל כדי להשיג התקדמות אמיתית".

2016-06-21_194359

ראשי הערים הציגו בפני חבר הכנסת ונציגי המשרדים את ההתקדמות שנעשתה ואת החוסרים שישנם בשירותי תחבורה ציבורית: ראש עיריית טירה, מאמון עבד אלחי, אמר כי "תחבורה ציבורית בחברה הערבית היא דבר מהותי, היא חלק מהתנהלות תקינה של כל עיר מודרנית". כמוכן העלה כמה בעיות כמו גם הצורך בהגברת התדירות של קווים שמגיעים מלאים לחלוטין מקלנסווה ומטייבה. ראש עיריית טייבה, עו"ד שועאע מסארווה מנצור, הוסיף : "ישנו צורך דחוף בשיפור התחבורה הציבורית הפנימית ביישוב כדי להקל על העומסים ולהביא בבטחה את הילדים לבתי הספר, בטייבה כיום חיים כ-15 אלף תושבים בשכונות עם דרכי עפר ללא תשתיות וללא פתרונות". כמוכן העלה את הצורך הדוחק בהרחבת כביש 444 המחבר בין הישובים ובו עומסים קשים. ובנוסף לכך העלו את הצורך בקו שישרת את הסטודנטים מהעיר שלומדים בירושלים. מנכ״ל עיריית כפר קאסם, קובי אלון, עדכן על עלייה מתמדת בשימוש בתחבורה ציבורית בעיר, ושהם כמוכן נמצאים בשלבי עבודה על מסלול פנימי. כמוכן ביקש ממשרד התחבורה לשפר את הנגישות לאזור התעשייה "לב הארץ". בשיחה העלתה עו"ד שדא עאמר מהאגודה לזכויות האזרח את הצורך של סנכרון קווי האוטובוס עם זמני הרכבת וכן את הצורך בסככות בתחנות ההמתנה. ח"כ חנין הבטיח כי יפעל לפתרון הבעיות שהועלו בסיור ויבצע מעקב אחר ההתקדמות בנושאים השונים שהועלו באמצעות הוועדה לתחבורה ציבורית והכלים שבידיו.

מתוך כך, הסטטוסקוו יישאר על כנו, ולא תהיה תחבורה ציבורית בשבת. ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה ביום ראשון את הצעת החוק של ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) לפיה רשויות מקומיות יוכלו להחליט אם ברצונן להפעיל קווי תחבורה ציבורית בשבת. בשיחה שקיים "גלובס" עם ח"כ חנין, הוא תקף בחריפות את משרד התחבורה וטען כי "מדובר במצב של עבריינות. המשרד מפר את החובה שמוטלת עליו לספק תחבורה ציבורית בשבת לבתי חולים". יצוין שכ-72% מהציבור היהודי בישראל תומך בתחבורה ציבורית בהיקף מלא או מוגבל בשבתות וחגים כך עולה מסקר שמפרסם היום מכון סמית לעמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. זאת לעומת תמיכה של 63% בשנת 2011 ושל 58% בשנת 2010. על פי הסקר, 94% מהחילונים בעד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת וכך גם 67% מהמסורתיים. נתון מעניין הוא ש-52% מהציבור הדתי תומך גם הוא בהפעלה בשבת (מתוכם 49% בתחבורה ציבורית בהיקף חלקי ו-3% בהיקף מלא). 97% מהחרדים מתנגדים.

המכון בחן גם את אחוז התמיכה בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת לפי חלוקה למפלגות. כך עולה כי 65% ממצביעי הליכוד הם בעד תחבורה ציבורית בשבת באופן חלקי או מלא, 86% ממצביעי כולנו הם בעד, ו-91% ממפלגת ישראל ביתנו הם בעד. מצביעי הבית היהודי גם הם ברובם בעד תחבורה ציבורית בשבת, עם תמיכה של 65%. בין מפלגות הקואליציה שרוב מצביעיהן מתנגדים להצעה, ניתן למנות את המפלגות החרדיות ביניהן מצביעי ש"ס (80% התנגדות) ומצביעי יהדות התורה (100% התנגדות). לטענת מנכ"ל חדו"ש הרב אורי רגב, "קיים פער בלתי נסבל בין עמדות הציבור, כולל מצביעי הקואליציה, שהם בעד תחבורה ציבורית בשבת, לבין האטימות הפושעת של הקואליציה. למרות זאת ולמרות הצורך החיוני, משרד התחבורה אינו מאפשר זאת".