הממשלה מתנגדת להצעת חוק של ח"כ ג'בארין לשיפור מערכת החינוך הערבית

ועדת השרים לחקיקה הביעה התנגדות השבוע (ראשון) להצעת חוק של הרשימה המשותפת לתיקון חוק החינוך הממלכתי והוספת מטרות החינוך הערבי לחוק. על פי ההצעה של ח"כ יוסף ג׳בארין (חד"ש), חוק החינוך הממלכתי שחוקק ב-1953 "מגדיר את מערכת החינוך הציבורי בישראל, וגם את היעדים והמטרות שלה, אך עושה זאת במונחים יהודיים בלבד ועבור תלמידים יהודים בלבד". ההצעה מבקשת להוסיף לחוק מטרות לחינוך הערבי, בהן העמקת הזהות הפלסטינית, דיאלוג עם יהודים-ישראלים, חינוך לשיתוף פעולה והגברת הקדמה החברתית והיכולת להשתלב בשוק העבודה.

2015-07-07_190917

ח"כ יוסף ג'אברין מחד"ש – הרשימה המשותפת (צילום: אל אתיחאד)

בהצעת החוק נכתב עוד כי "למרות שבמערכת החינוך הערבית לומדים למעלה מחמישית מכלל התלמידים בישראל, אין חוק המגדיר את קיומה. בעוד חוק חינוך ממלכתי מכונן שתי מערכות חינוכיות נפרדות ועצמאיות – אחת ממלכתית חילונית והאחרת ממלכתית דתית – על מנת למלא את הצרכים הייחודים של האוכלוסייה היהודית, אין בו ביטוי למערכת חינוך ייחודית למיעוט הערבי, המהווה קבוצה מובחנת בעלת שפה משותפת ותרבות, היסטוריה וזהות לאומית משלה". החוק יעלה מחר (רביעי) לקריאה טרומית במליאת הכנסת.

התיקון לחוק מתבסס על מסמך שכתבו אנשי אקדמיה וחינוך ערבים במסגרת מיוחדת שהוקמה על ידי ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי. הסעיפים החדשים שמבקש התיקון להוסיף לחוק מבקשים "להגביר את המוביליות החברתית-כלכלית של התלמידים למען קידומם ורווחתם, ובכלל זה לעודדם להשתלב בעמדות מפתח התורמות לחברה שלהם ומפרות אותה, ולעודד את הצטרפותם לשוק העבודה באופן שהולם את שאיפותיהם כאנשי מקצוע מצטיינים ובעלי יושרה"; "להעמיק את הזהות הערבית-פלסטינית כזהות לאומית הגאה בהישגיה התרבותיים ומקיימת קשר מתמיד ואפקטיבי עם העומק הערבי והאיסלאמי שלה. זהות זו תהא מושתתת על לכידות בין בני העם הפלסטיני, על חיזוק הזיכרון והנרטיב הפלסטיניים, על היאחזות בזכויות ההיסטוריות והפוליטיות של העם הפלסטיני, ועל פלורליזם תרבותי, דתי וחברתי".

סעיף נוסף מבקש "להנחיל לתלמידים את ערכי הדיאלוג עם האחר היהודי-הישראלי ואת החיפוש אחר אופק של חיים משותפים במולדת אחת, ללא שליטה או עליונות של אף צד. זהו חינוך לשאיפה מתמדת לחיים בביטחון, חיים של שיתוף פעולה ושוויון, המבקשים לייסד חברה אזרחית המשקפת את הכבוד ההדדי בין בני שני עמי הארץ ולכונן אזרחות מכבדת, מכילה ושוויונית". ח"כ ג'בארין מסר לקראת ההצבעה כי "מאז ומתמיד סובלת מערכת החינוך הערבית מהתעלמות מוחלטת מהאינטרסים החינוכיים הקולקטיביים של התלמידים הערבים. אנו שואפים באמצעות הצעת החוק לתת ביטוי בחוק לייחודו של המיעוט הערבי. הגדרת המטרות על ידי בני ובנות הקהילה היא צורך פדגוגי וזכות קבוצתית לקבוצת מיעוט. הגיע הזמן שמשרד החינוך יכיר בזכות זו".