הממשלה החליטה להקים ישובים חדשים בנגב – במקומות בהם יש כפרים בדואים לא מוכרים

הממשלה אישרה ביום ראשון האחרון להקים חמישה ישובים חדשים בנגב, מה שממשיך את מדיניות הממשלה המפלה את התושבים הערביםבדואיםן באזור. מבדיקת האגודה לזכויות האזרח ועמותת "במקום" עולה ששניים מן הישובים אמורים לקום היכן שכבר קיימים כפרים בדואים: הישוב דיה מתוכנן על הכפר הלא מוכר קטמאת, שבו מתגוררים כ-1,500 בני אדם, והישוב נווה גוריון אמור לקום על חלק מאדמת ביר הדאג', כפר מוכר שכולל כ-6,000 תושבים. משמעות ההחלטה היא פינוי אלפי אזרחים בדואים מבתיהם על מנת להקים ישובים מטופחים ליהודים.

2015-11-25_181759

באגודה לזכויות האזרח ובעמותת "במקום" מתנגדים לתוכנית הממשלה, שתשפיע לרעה על כל הישובים הקיימים בנגב – ערבים ויהודים, מוכרים ולא מוכרים – מבחינה כלכלית, חברתית וסביבתית, ותפגע באוכלוסייה הערבית במיוחד. המדינה מסרבת כבר שנים ארוכות להכיר בעשרות כפרים בדואים בנגב, וכעת אף מחליטה להקים ישובים במקומם. לדברי הארגונים "החלטה זו אינה אלא המשך למדיניות הממשלה של תכנון לא שוויוני, המנסה להעביר את תושבי הכפרים הבדואים לישובים עירוניים וסמיעירוניים או לעיירות הקיימות, יישובים המדורגים בתחתית הסולם הסוציואקונומי וסובלים ממצוקות רבות. במקביל, המדינה מאפשרת הקמת של עוד ועוד ישובים קהילתיים קטנים המיועדים ליהודים. כך, במקום להעניק פתרון ראוי וצודק לבדואים שבנגב, התוכנית רק מחמירה את המצב ומפלה אותם לרעה תוך פגיעה בזכותם לשוויון, כבוד וקורת גג".

מפורום דוקיום בנגב הוסיפו ש"הממשלה רוצה להקים חמישה יישובים חדשים בנגב, אף אחד מהם לא מיועד לאוכלוסיה הבדואית שסובלת ממשבר דיור חריף, העדר תכנון ואי הכרה מצד הרשויות. ממשלת ישראל ממשיכה בקו ישיר את מדיניות האפליה וההתעלמות מהקהילה הבדואית בנגב, ומתעקשת לתכנן יישובים יהודיים חדשים במקומות בהם ניצבים כפרים".