המחאה נגד ההפיכה בבוליביה: שמונה מתומכי הנשיא הסוציאליסטי נהרגו מירי כוחות הביטחון

שמונה איכרים מתומכי הנשיא הסוציאליסטי לשעבר אוו מוראלס נהרגו הלילה (שבת) מירי כוחות הביטחון בעימותים שפרצו במדינה. מנהלי בתי החולים ויאדמה ומקסיקו בעיר סקבה מסרו כי שמונה הרוגים הגיעו לשירותי החירום, יחד עם יותר מ-110 בני אדם שנפצעו, מרביתם נפגעי ירי. על פי המשטרה בהפגנות שבקוצ'אבמבה נעצרו 193 מפגינים – ביניהם דובר "התנועה למען הסוציאליזם", תנועתו של הנשיא המודח, מרקו קאריליו, המואשם "במרד במזוין". כך מסרה בצהריים סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". בעיתוני לה פאס הוכתר הרג המפגינים "הטבח של סקבה".

המונים מלווים את אחד ההרוגים, אמש, בדרכו האחרונה. עומדת: אמו של הצעיר שאף היא נפצעה מירי כוחות הביטחון (צילום: פרנסה לטינה)

העימותים עם המשטרה החלו אתמול בבוקר, כשרבים מהמפגינים ניסו לעבור מחסום צבאי ליד העיר קוצ'אבמבה, שבה נערכות עצרות תמיכה במוראלס כבר כמה שבועות, עוד בטרם הודח. מפגינים מרחבי בוליביה, ביניהם איכרים, עובדי המכרות, סטודנטים ופעילי "התנועה למען הסוציאליזם" מנסים להגיע לבירה לה פאס על מנת לדרוש את השבתו של מוראלס לשלטון. חרף המחסומים, אלפים כבר הגיעו למרכז העיר, המכותר על ידי כוחות צבא ומשטרה, ומפגינים במקום מדי יום. בבירה נרשמו ביומיים האחרונים הפגנות המוניות והמשטרה ירתה לעבר המתעמתים גז מדמיע ועשתה שימוש בירי חי. עדי ראייה סיפרו כי ילדים ואנשים מבוגרים נקלעו לעימותים וניסו לחפש מקלט בבתי עסק באזור, אולם אלה היו סגורים ונעולים מאחורי סורגים.

גם מוראלס כתב בטוויטר ממקום גלותו במקסיקו כי מה שאירע בסקבה הינו "טבח" ותיאר את הממשלה הזמנית החדשה בבוליביה כדיקטטורה לכל דבר. מבקר המדינה של בוליביה הביע צער על מותם של המפגינים וקרא לממשלה לחקור אם כוחות הביטחון פעלו במסגרת החוק והתקנות הבינלאומיות בנושא זכויות אדם.

ההפגנות פרצו על רקע הצהרתה של הנשיאה הזמנית ג'נין אנייס כי מוראלס יועמד לדין אם הוא יחזור למולדתו. מוראלס טען שלשום כי אף שהוא הגיש את התפטרותו לקונגרס, היא מעולם לא אושרה באופן רשמי ולכן הוא עדיין נשיא המדינה בפועל. הוא הבהיר כי הוא נמלט מארצו בלחץ הצבא ומחשש שייפגע או שינסו לפגוע במקורביו. יצוין שרוב נבחרי הקונגרס הם חברים בתנועתו. אנייס, סגנית נשיא הסנאט שמינתה עצמה לנשיאה הזמנית לא קיבלה את אישור המוסד ואתמול היא הודיעה שמוראלס לא יוכל להתמודד בבחירות החדשות.

בעקבות ההפיכה התפטר מוראלס מתפקידו ביום ראשון האחרון וקיבל מקלט מדיני במקסיקו. אנייס ביקרה את ממשלת מקסיקו על כך שאפשרה לו לנהל עצרות תמיכה בבירה מקסיקו. "אנחנו צריכים להבהיר לממשלת מקסיקו שדבר כזה לא יכול לקרות", אמרה. מנגד, במקסיקו טוענים כי למוראלס יש זכות להתבטא. "חופש הביטוי של מי שמקבל מקלט לא צריך להיות נתון להגבלות, כמו כל אזרח מקסיקאי אחר", נמסר ממשרד החוץ במקסיקו. אנייס הודיעה גם אתמול כי היא תכיר במנהיג האופוזיציה הימנית והפרואמריקאית של ונצואלה, חואן גואידו, כ"נשיאה הלגיטימי של ארצו".

שר הפנים החדש שמינתה אנייס, ארטורו מוריו, אמר שלשום כי הורה למשטרה "לצוד" את קודמו בתפקיד, חואן רמון קינטנה, שירד למחתרת לאחר שהתפטר יחד עם מוראלס. "למה אני קורא לזה ציד? משום שהוא חיה שהרגה בני אדם", הסביר מוריו. "לכל תומכי מדורו אני מציע שתשמרו על עצמכם ועל חייכם", איים.

עוד על הדחת מוראלס, בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמ' 5):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019/11/G44_2019.pdf