המחאה נגד גלנט מתעצמת: ראשי האוניברסיטאות דורשים להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך

ראשי אוניברסיטאות תל-אביב, הפתוחה, חיפה, בן גוריון, העברית, הטכניון ומכון ויצמן דורשים משר החינוך יואב גלנט להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך. כך נאמר במכתב ששלחו הבוקר (שישי) לגלנט ושהגיע לידי מערכת "זו הדרך": "אנחנו סבורים שזכותו של פרופ' גולדרייך, כאזרח שחי במדינה דמוקרטית, להביע את דעתו בלא מורא ובלא חשש. אי הענקת פרס ישראל לאדם בשל השקפותיו הפוליטיות חוטאת לרעיון שביסוד קיומו של פרס ישראל ומהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש המחשבה".

גם מועצת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ונשיאיה הקודמים הביעו היום צער עמוק ודאגה על כך שנמנע מגולדרייך לקבל את פרס ישראל בחקר מתמטיקה ומדעי המחשב בשל עמדותיו הפוליטיות נגד הכיבוש. "קנה המידה להענקת פרס ישראל בתחומי המדע הוא מצוינות מחקרית, ובזכותו הפרס שומר על המעמד של אות הכבוד הגבוה ביותר שמדינת ישראל מעניקה למדעניה", אמרו. עוד נמסר מהמועצה כי "התבטאויות פוליטיות שהן בגדר המותר על פי עקרון חופש הביטוי אינן רלוונטיות להכרעה בעניין הענקת הפרס".

סגן יו"ר האקדמיה למדעים, פרופ' דוד הראל ממכון ויצמן, חתן פרס ישראל למדעי המחשב תשס"ד, זעם על התנגדות גלנט להעניק לגולדרייך את הפרס. בריאיון לתוכנית "בחצי היום" בכאן רשת ב', אמר "זו שערורייה ממדרגה ראשונה, ואנשים שכועסים כשמעלים פה את המספר הקדוש 1933 יכולים להפסיק לכעוס. יש פה ריח ואווירה של פאשיזם מהסוג שהתנהל ב-1933". עוד הבהיר הראל שגם הוא תומך בחרם על אוניברסיטת אריאל בשטחים הכבושים ואף חתם על העצומה בגינה גלנט רוצה לשלול את פרס ישראל מגולדרייך.

לדברי גלעד ברנע, המייצג את חברי ועדת השופטים בפרס ישראל שהעניקה את הפרס לגולדרייך: "יש להצר על כך שמפעל פרס ישראל הפך למעין מגרש משחקים פוליטי, וכי תקנון הפרס לא מקוים על ידי שר החינוך. אנו מקווים וסומכים על בית המשפט שיביא לכך כי בסופו של יום פרופ' גולדרייך יקבל את הפרס אותו הוא זכאי לקבל על פועלו המדעי החשוב והייחודי".

המחאה נגד גלנט המתעצמת בעקות החלטת בג"ץ מאתמול שדנה בבקשתו של שר החינוך לבדוק אם הוא יכול לסרב להעניק את מתן פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב לפרופ' גולדרייך. ועדת הפרס המליצה על גולדרייך, חוקר בעל שם עולמי ממכון ויצמן, אך גלנט ביקש לשקול מחדש את ההמלצה בגלל התבטאויותיו של גולדרייך נגד הכיבוש וממשלת הימין, ובהן חתימה על עצומה הקוראת לאיחוד האירופי להפסיק לשתף פעולה עם אוניברסיטת אריאל שבשטחים הפלסטינים הכבושים. השופטים יצחק עמית, נעם סולברג ויעל וילנר קבעו כי יש לאפשר לשר גלנט וליועץ המשפטי לממשלה לבדוק ב-30 הימים הקרובים אם העצומה חוסה תחת החוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, מ-2011. משמעות ההחלטה היא כי גולדרייך לא יקבל את פרס ישראל במתמטיקה בטקס שייערך ביום העצמאות הקרוב.

עורך דינו של גולדרייך, מיכאל ספרד, מסר בתגובה להחלטת בג"ץ כי גולדרייך "אשם בפשע שכנראה אין לו תקומה בישראל של היום: שמאלנות. היועץ המשפטי לממשלה יחד עם שר החינוך יצרו מסלול מקרתיסטי מובהק למניעת פרס ישראל מבעלי עמדות המתנגדות לכיבוש, לנישול ולאפרטהייד וכך מדירים ממנו מחנה פוליטי שלם בישראל". ספרד הוסיף כי "הרעיון שהשר ימשיך וינבור בהתבטאויותיו הפוליטיות של גולדרייך ויעשה שימוש ברשימות שחורות של ארגונים שרודפים אקדמאים ואומנים בשל דעותיהם הפוליטיות הוא מגונה והזוי".

 

עוד בנושא:

בג"ץ איפשר לשלול את פרס ישראל מפרופ' גולדרייך; ח"כ כסיף קורא להחרים את הטקס

 

עוד הקריאה להחרים את אוניברסיטת המתנחלים שפורסמה באתר מק"י באנגלית:

http://maki.org.il/en/?p=27157

 

לעצומה שפורסמה נגד אוניברסיטת אריאל ורשימת החותמים (באנגלית):

Ariel University and Horizon 2020: The EU is legitimizing Israel’s illegal settlements

 

מאמר של פרופ' עודד גולדרייך בנושא שפורסם ב"זו הדרך":

על התערבותו הבוטה של שר החינוך גלנט: יומן פרס ישראל בעידן נתניהו