המחאה ההמונית בלבנון: אנשי חיזבאללה ניסו לפזר מפגינים והיכו אותם

רבבות יצאו היום (שישי) לרחובות לבנון וגם חסמו כמה מהכבישים המהירים במדינה, וכבישים נוספים, באמצעות צמיגים בוערים והקמת אוהלים בצמתים. עד כה הצעדים של הממשל לא הרגיעו את המחאה, שנמשכת כבר תשעה ימים. כמו כן, נמשכת השבתת הלימודים בבתי ספר ושל סניפי בנק באזורים שונים בלבנון. בין היתר חסמו המפגינים לזמן קצר את הכביש שמחבר בין ביירות לצידון באמצעות צמיגים שרופים. הצמיגים פונו על ידי כוחות הצבא והכביש נפתח לתנועה. מאוחר יותר שבו המפגינים וחסמו אותו.

מפגינים נגד הממשלה, אמש, במרכז נבטיה (צילום: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

עוד אוהלים הוקמו על הכביש שמחבר בין מערב ביירות למזרחה והמפגינים חוסמים את תנועת כלי הרכב בציר. עם זאת, הם מאפשרים מעבר של אמבולנסים וכלי רכב צבאיים. יצוין שלצד מעשי הדיכוי של המשטרה והצבא ברחבי המדינה, מפגינים דיווחו על ניסיונות החיזבאללה לחבל במחאה החברתית. אנשי הארגון תקפו היום מפגינים בביירות ובדרום לבנון, אך המפגינים נותרו איתנים במחאתם.

מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, אמר בצהריים בנאום ששודר בתקשורת ש"כל פתרון חייב להיות מבוסס על כך שלא ייווצר חלל ריק במוסדות המדינה כי זה מסוכן מאוד. ואקום יכול להביא לקריסה נוכח התנאים האזוריים הקיימים". לטענתו, "ואקום, תוהו ובוהו ומתח יביאו לאנרכיה ביטחונית". דבריו נאמרו בגנות ההפגנות והזהיר "אנחנו לא נקבל את נפילת המשטר, לא תומכים בהפלת הממשלה ולא נקבל בחירות מוקדמות".

המפלגה הקומוניסטית הלבנונית, התומכת במחאה ושחבריה לוקחים חלק פעיל בה, קיימה אתמול מסיבת עיתונאים בביירות לרגל המחאה ההמונית והמשבר הפוליטי ולציון 95 שנה להקמתה. דובריה גינו את הצבא ואת כל הגורמים הפוליטיים המנסים בכוח לפגוע במפגינים.

יצוין שסדרה של עימותים אלימים בין אנשי חיזבאללה למפגנים התרחשה בימים האחרונים בנבטיה, בבינת ג'בייל, בעליי, בצידון ובעיירות נוספות בדרום לבנון, אזור שתחת שליטת הארגון. המפלגה שבה ודרשה את התפטרות הממשלה והקדמת הבחירות אבל על פי שיטה דמוקרטית, בניגוד לקיימת עתה בלבנון המבוססת על חלוקת השלטון בין העדות השונות. עוד הציגו ראשי הקומוניסטים תכנית פוליטית, כלכלית וחברתית שהיא חלופה לתכנית הממשלתית שהוצגה בשבוע שעבר ושזכתה לקיתונות של ביקורת מצד המפגינים.