המורים העל יסודיים הכריזו סכסוך עבודה; במכון הטכנולוגי בחולון שבתו והפגינו

ארגון המורים העל יסודי הכריז היום (רביעי) על סכסוך עבודה ארצי במערכת החינוך העל יסודי בישראל. ההכרזה באה לאור התמשכות ואף התגברות מעשי האלימות של תלמידים והורים כלפי מורים ומנהלי בתי ספר. "פניותינו לשר החינוך והצעות שהעלנו בפניו לבעיה לא נענו", נמסר מהארגון והוסיפו: "לאור המצב החמור, המסכן חיי מורים ומנהלים, אנו נאלצים להכריז על סכסוך עבודה ולהפעילו בתום תקופת הצינון".

2017-03-01_203950

מרצים וסטודנטים בהפגנה שנערכה היום מכללה הטכנולוגית בחולון (צילום: ועד הסגל הזוטר)

במכון הטכנולוגי בחולון נערכה היום הפגנה ומשעות הבוקר סטודנטים ומרצים הפסיקו את הלימודים זאת, במסגרת מאבקו של ועד הסגל הזוטר (מורים מן החוץ) במכון המאוגד בכוח לעובדים. הוועד החליט השבוע שלא לפתוח את סמסטר ב’ במכון.  כ-300 חברי הסגל מוחים על סירובה של הנהלת המכון להשוות את תנאי סגל ההוראה הזוטר לעמיתיו במכללות המתוקצבות האחרות בהן נחתם הסכם קיבוצי. כיום מועסקים המרצים במעמד של מרצים מן החוץ ללא ביטחון תעסוקתי או הכרה בוותק ובפיטורים הלכה למעשה בסיומו של כל סמסטר. "רק לאחר שהכרזנו על שביתה, חל שינוי קל בעמדת ההנהלה, לאחר סירוב גורף לרב דרישותינו מאז החל המו”מ בחודש יוני", מסרה תמי ויזל, מרצה לתקשורת חזותית וחברת ועד.

במסגרת שיחות המו”מ, פועל ועד הסגל להעברת סגל ההוראה במכון ממעמד של מורים מן החוץ, למעמד של "סגל עמית". במסגרת זו מובטחת למרצים הכרה בוותק וחישוב שכר, בהתאם לסולמות השכר של ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב בהשכלה הגבוהה)  הכולל 12 משכורות. בשנתיים האחרונות, החלו סגלי ההוראה זוטרים במכללות המתוקצבות להתאגד (מרביתם במסגרת כוח לעובדים) בכדי לחתור למעמד של עמיתי הוראה. בשתיים מן המכללות: מכללת שנקר והמכללה האקדמית תל אביב אף נחתם הסכם קיבוצי הכולל את השינוי במעמד המרצים. "כל דרישתנו היא להשוות את תנאי העסקתנו לתנאי עמיתנו בשנקר והמכללה האקדמית תל אביב אך הנהלת המכון מוכנה  לקלוט חברי סגל רק בתהליך זוחל של 5 שנים", מוסיפה עדי קרליץ חברת וועד נוספת. "איזו בשורה זו למאות חברי סגל שנאלצים לעבוד במספר מוסדות בכדי לקיים קריירה אקדמאית וכל שנה לוטה  מבחינתם בערפל?" עוד קובלים בוועד המרצים על דרישת ההנהלה על התחייבות חברי הסגל בזוטר לשעות עבודה העולות על היקף השעות הנדרש ממרצים במכללות בהן נחתם הסכם קיבוצי.

במכון הטכנולוגי חולון, לומדים כ-3700 סטודנטים,  במדעים, הנדסה וטכנולוגיה, ניהול טכנולוגיה, עיצוב וטכנולוגיות למידה. בכוח לעובדים מאוגדים לצד סגל ההוראה בזוטר במכון הטכנולוגי חולון, גם סגלי הוראה זוטרים במכללת אשקלון, בית ברל ועמק יזרעאל  בהם מועסק הסגל הזוטר כמורים מן החוץ, ובשנקר והמכללה האקדמית תל אביב יפו בהם נחתמו כאמור הסכמים קיבוציים. ביום ראשון הקרוב אמור הסגל הזוטר  במכללת עמק יזרעאל להצטרף לשביתת הסגל בחולון במחאה על משבר במו”מ לכינון הסכם קיבוצי במכללה. "ציבור הולך וגדל של מורים מן החוץעתידה של האקדמיה בישראלמואס במעמד המכובס הזה שמשמעו אחתניצול, ויוצא להיאבק", מסר יורי אמינוב, רכז ענף ההשכלה הגבוהה בכוח לעובדים, העובדה שסמסטר ב’ לא יפתח בשתי מכללות מרכזיות, הוא שלב חשוב במאבק".