המועמד המוביל לנשיאות צ'ילה: ראש עיר קומוניסטי ממוצא פלסטיני

ראש עיר קומוניסטי ממוצא פלסטיני, דניאל חדואה, הוא המועמד המוביל לנשיאות צ'ילה. כך פרסמה הבוקר (שישי) סוכנות הידיעות הקובנית "פרנסה לטינה". בתשובה לשאלה "מי מתאים יותר כדי לכהן כנשיא צ'ילה?", 17% מהנשאלים השיבו "חדואה" וכל היתר המועמדים מן השמאל והימין קיבלו לא יותר מ-7% תמיכה. הבחירות לנשיאות המדינה אמורות להתקיים בנובמבר הקרוב, לאחר שנתיים של מחאות המוניות נגד המדיניות הניאו-ליברלית של הנשיא סבסטיאן פיניירה. יצוין שכ-18% הנשאלים השיבו שטרם גיבשו דעה לגבי המועמד המתאים יותר לנשיאות.

ראש העיר רקולטה, דניאל חדואה, כפי שצולם בשבוע שעבר בעת אסיפת שכנים לדיון על "נדל"ן לעם", תכנית עירונית לדיור ציבורי (צילום: פרנסה לטינה)

 

חדואה, שטרם הוכרז רשמית על מועמדותו, עומד בראש מערך של כוחות בשמאל הכולל את המפלגה הקומוניסטית והחזית הרחבה. חדואה, בן 53 הוא אדריכל וסוציולוג המכהן מאז 2012 כראש העיר רקולטה, פרבר עני בעיר סנטיאגו והוא בן למשפחה פלסטינים שהיגרה לצ'ילה בתחילת המאה שעברה והתיישבה בשכונה. בעת לימודיו הוא התמחה בניהול עירוני ואף חקר מודלים לשיתוף תושבים במינהל עירוני מתקדם.

הוא החל את פעילותו הפוליטית בשנות ה-80 והיה יו"ר התאחדות הסטודנטים הפלסטינים של צ'ילה ומאוחר יותר נבחר לתפקיד יו"ר התאחדות הנוער הפלסטיני של אמריקה הלטינית. הוא הצטרף למפלגה הקומוניסטית ב-1993 וכעת הוא חבר בהנהגתה. לראשונה נבחר ב-2012 לראשות עיריית רקולטה, בה מתגוררים כ-160 אלף תושבים, כמועמד של כוחות השמאל והתנועות החברתיות וזכה ב-41% מקולות הבוחרים. בבחירות שנערכו ב-2016 נבחר שוב לתפקיד עם 56% תמיכה.

מאז שנבחר לתפקיד, חדואה, קידם שורה ארוכה של פרויקטים בתחום הדיור הציבורי, ההשכלה, הבריאות, הנוער והתכנון העירוני שזכו לפופולריות רבה בצ'ילה וברחבי אמריקה הלטינית. זאת, תוך נטישת המודל הכלכלי והחברתי הניאו-ליברלי הקיים בארצו מאז ההפיכה הצבאית של הגנרל פינושה ב-1973. בגלל פועלו תושבי רקולטה יכולים להשיג את התרופות שהם זקוקים להן במחיר זול ונגיש, הודות לבית מרקחת עירוני שמיועד לסייע למעמד הפועלים. הפרויקט, הוכתר כהצלחה ורבבות אזרחים עניים הצליחו לרכוש תרופות מצילות חיים ב"בית המרקחת לעם", מיזם בשיתוף מכון הבריאות הציבורי העירוני.

"אנחנו יכולים לומר בגאווה שהפרויקט השיג את מטרתו", אמר חדואה. "במפגן של אהבה קולקטיבית, ערבות הדדית, סולידריות ואחריות, השקנו את בית המרקחת העירוני הראשון בצ'ילה, שמאפשר לתושבי רקולטה גישה לתרופות ששירותי הרפואה הבסיסיים לא מכסים. התרופות נמכרות במחירים שזולים ב-70 אחוזים ממחירי השוק הזה, שמשגשג ממחלות וממוות".

הרעיון מאחורי בית המרקחת המהפכני הוא להתנתק מרשתות בתי המרקחת, שגובות סכומי עתק על תרופות בחסות הכוח המונופוליסטי שלהם בשוק. תרופות רבות כמעט אינן נגישות כלל לשכבות העניות בצ'ילה בשל מחירן הגבוה, ורבים נאלצים להוציא את כל שכרם על תרופות מצילות חיים. בית המרקחת ברקולטה נקרא על שמו של ריקרדו סילבה סוטו, סטודנט לרוקחות שנרצח בזמן הדיקטטורה של פינושה ב-1987. בית המרקחת משרת את התושבים מקומיים באמצעות התוכנית "בריאות סולידרית". "הזכות לבריאות, למרות שמדובר בזכות שהיא אוניברסלית, פשוט לא קיימה במדינה שלנו", אמר חדואה. "בריאות התושבים חשובה מרווחי בעלי ההון", הדגיש.