המועמדת הקומוניסטית לנשיאות ברזיל מוכנה לוותר לטובת לולה היושב בכלא

מועמדת המפלגה הקומוניסטית של ברזיל לנשיאות, מנואלה דאווילה, הכריזה אתמול (שלישי) במסיבת עיתונאים שנערכה בסאו פאולו כי היא מוכנה לוותר על המועמדות לטובת מנהיג מפלגת העובדים לואיס אינסיו (לולהדה סילבה היושב בכלא. בתשובה לשאלות העיתונאים נמסר שאם לולה לא ישוחרר מהכלא, המועמד לסגן הנשיא ושר החינוך לשעבר, פרננדו חדד, יהיה המועמד לנשיאות ואילו דאווילה תהיה המועמדת לסגנית הנשיא.

2018-08-08_200017

פרננדו חדד ומנואלה דאווילה במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול בסאו פאולו (צילום: ורמליאו)

לולה הוכרז בסוף השבוע שעבר כמועמד מפלגת העובדים לנשיאות וחדד כמועמד לסגן הנשיא. "אני לולה!" קראו ההמונים בשעה שהצביעו למענו בוועידת המפלגה. לולה כיהן שתי קדנציות כנשיא, סיים את תפקידו ב-2011, אז שבר את שיא הפופולריות בסקרים. הוא המועמד המועדף בבחירות הקרובות לנשיאות.

לולה מרצה עונש של 12 שנות מאסר שנגזרו עליו בגין שחיתות. בית המשפט העליון לענייני בחירות צפוי לאסור עליו להתמודד על כהונה שלישית בבחירות שייערכו באוקטובר הקרוב. ואולם המנהיג הכריזמטי עשוי להיות הגורם המכריע בבחירות השנה. "לולה זכאי, ואנחנו לא נקבל אף מועמד אחר", הצהירה הסנאטורית גלייסי הופמן, נשיאת המפלגה. "לולה בכלא זו רדיפה פוליטית", הוסיפה.

בריו דה ז'ניירו השתתפו עשרות אלפי בני אדם ביום ראשון במופע "שחררו את לולה", שבו ביצעו כמה מהמוזיקאים המובילים במדינה שירי מחאה שנכתבו בשנות הדיקטטורה הצבאית במדינה, בהן לולה היה ממנהיגי ארגוני העובדים שבמחתרת.

בעיר קוריטיבה שבדרום המדינה, בה הוא כלוא, מקבל לולה את אורחיו רמי דרג בתאו, שגודלו 15 מ"ר. מנהיגי שמאל ואישים מרחבי העולם הביעו תמיכה בלולה ודרשו את שחרורו, ובהם הנשיא לשעבר מישל בצ'לט מצ'ילה, הנשיא לשעבר פרנסואה הולנד מצרפת, הנשיא אבו מוראלס מבוליביה ו–29 מחוקקים מארה"ב, ובהם הסנאטור ברני סנדרס, שכתב: "על פי העובדות בתיק של הנשיא לולה, יש סיבה להאמין שהסיבה העיקרית לכליאתו היא למנוע ממנו להתמודד בבחירות הבאות". לולה מוביל בסקרי דעת הקהל בהפרש ניכר. 30% אמרו שיצביעו בעדו. זאת ועוד, 47% אמרו ש"בוודאות" או ש"אולי יצביעו למען מועמד שהנשיא לשעבר תומך בו". כל יתר המתמודדים זוכים בסקרים בין 3 ל-14 אחוזי תמיכה בלבד.