המון הון ושלטון: בפרשיות השחיתות חשוב להצביע על הכלב ועל מי שנותן לו לאכול

אזרחיות ואזרחים מפגינים מדי שבוע, זה יותר מחמישה חודשים, נגד השחיתות של ממשלת הימין. בשבת שעברה (15.7) הצטרפו ערים נוספות למפת המחאה נגד ממשלת נתניהו. בשעה 20:00 בדיוק החלו המחאות במספר רב של ערים ברחבי ישראל: באר שבע, תל אביב, חדרה, נתניה, נהריה, חיפה, ירושלים, ראש פינה, נס ציונה, קריית גת, אשדוד וכמובן ההפגנה הגדולה בפתח תקוה בקניון גנים, סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט.

2017-07-18_214123

נתניהו: "יש לי דירה בקיסריה" (צילום מסך: ערוץ 20)

אמנם לא מדובר בהמונים, אבל מתגובותיהם של העוברים ושבים עולה, כי המפגינים זוכים ביחס אוהד עד מאוד. עד כדי כך, שעל פי ידיעה ששודרה בגלי צה"ל (16.7), "חברי הליכוד יקיימו הפגנות נגד, כתשובה להפגנות הקבועות מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה, שדורשות הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו. לאחר שנקראו ללשכת ראש הממשלה בסוף השבוע ונדרשו לצאת להגנת נתניהו, חברי כנסת בליכוד מתארגנים להפגנת מחאה מול בית היועץ המשפטי לממשלה. זאת בעקבות מה שהם מכנים הניסיון להפיל את שלטון הליכוד. יושב ראש הקואליציה דוד ביטן מתכוון להוביל את ההפגנה יחד עם חברי כנסת נוספים".

אבל, אלף כבאים לא יצליחו לכבות את התבערה שהצית נתניהו עצמו, במשך שנות כהונתו הארוכות. בריאיון נדיר שהעניק לערוץ 20 (האמור לעסוק ב"ענייני מורשת יהודית") אמר נתניהו: "לי יש דירה בקיסריה". דירה? הרי מדובר בווילה מפוארת. לפי העיתון הכלכלי "גלובס" (8.6.14): "ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה מוערך בכ-14 מיליון שקל. מדובר בווילה ברחוב הדר שאותה רכש נתניהו בשנת 2002 בסכום שנתפס היום כבדיחה – 5 מיליון שקל. הווילה, שממוקמת בקו ראשון לים, בנויה על מגרש ששטחו 1.4 דונם וכוללת שתי קומות, מרתף ובריכת שחייה בשטח בנוי כולל של כ-500 מ"ר".

איך פוליטיקאי צובר רכוש עצום שכזה? מנין מקורות המימון? התשובה איננה רק במישור הפלילי. התשובה היא במישור הכלכליחברתי. נתניהו משרת את ההון הגדול בישראל ובחו"ל וההון הגדול מחזיר לו כגמולו. כך בנוי הקפיטליזם הישראלי: העמקת פערים גדלה והולכת ופוליטיקאים המשרתים היטב את האינטרסים של ההון.

בכל הפרשיות האחרונות: המתנות האישיות, הצוללות והספינות של חיל הים, מתווה הגז, מיכל האמוניה במפרץ חיפה, החברה המופרטת בזק, (ועוד, ועוד) נחשפה התנהגות עקבית: לפנק את ההון, למנות מקורבים שיעשו את המלאכה עבור בעלי ההון ולהתפנק מהשלטון ומההון.

אמרה עממית אומרת: "לא חשוב הכלב, אלא מי שנותן לו לאכול". ייתכן שזה נכון. אבל במקרה שלנו, של נתניהו ויחסו המפנק כלפי בעלי ההון, חשובים גם הכלב וגם מי שנותנים לו לאכול. צריך לסלק את כולם.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב