המדינה דורשת לקנוס תושבי אל-עראקיב ב-5,000 שקל ליום על הימצאותם בכפרם

במסגרת המאבק המתמשך של המדינה נגד תושבי הכפר אַל-עַרָאקִיב, הגישה פרקליטות מחוז דרום תביעה לפי פקודת ביזיון בית המשפט בה נדרש להטיל קנס של 5,000 שקל ליום על כל אחד מעשרה מתושבי הכפר החל מחודש פברואר השנה. מדובר בצעד נוסף של המדינה שמטרתו ללחוץ על תושבי הכפר לעזוב את אדמתם.

2015-04-26_200618

השייח' סיאח א-טורי מחזיק בצו הפינוי מאדמותיהם שקיבלו תושבי הכפר, אפריל 2015 (צילום: פורום דו-קיום בנגב)

 

יצוין שבדיון שהתקיים ב-13 באפריל האחרון בהרכב מורחב החליטו שופטי בית המשפט העליון לדחות את בקשת המדינה לדיון נוסף שמטרתו למנוע מתושבות ותושבי אַל-עַרָאקיב את האפשרות לתקוף את הפקעת קרקעותיהם על ידי המדינה בשנות ה-50. בעוד שהמדינה דרשה לדון בשאלה האם בית המשפט המחוזי מוסמך לדון בתוקף הפקעת מקרקעין מכוח חוק רכישת מקרקעים – 1953 (חוק החר"ם), דחה בית המשפט העליון את הבקשה. משמעות ההחלטה היא שלתושבי אַל-עַרָאגקיב תינתן הזכות לתקוף את עצם ההפקעה של קרקעותיהם על ידי המדינה במהלך שנות ה-50 ולנסות ולהוכיח את בעלותם על הקרקע בפני בית המשפט המחוזי בבאר שבע. בפני תושבי הכפר, שמיוצגים על ידי עורכי הדין מיכאל ספרד ואדר גרייבסקי, ניצבת דרך ארוכה בדרך לרישום הקרקעות על שמם, שכן מדובר רק בהחלטה שמאפשרת את עצם הדיון על הבעלות.

 

במהלך שנות ה-70 איפשרה המדינה לתושבי הנגב הבדואים להגיש תביעות בעלות על קרקעות, אך ההליך הוקפא במהרה והתביעות שהוגשו לא נידונו. במהלך שנות האלפיים החלה פרקליטות מחוז דרום בהגשת ״תביעות נוגדות״ – תביעות בעלות של המדינה על אותן קרקעות שנתבעו על ידי בדואים תושבי הנגב. במסגרת הליך משפטי ניסו התובעים להוכיח את בעלותם על הקרקע, אך הפרדגימה המשפטית לא אפשרה זאת והקרקעות נרשמו באופן כמעט אוטומטי על שם המדינה. חשוב לציין שעד כה נהנתה המדינה מ-100% נצחונות בתיקי תביעות נוגדות שהובאו אל בית המשפט. בניגוד לעמדת המדינה, קבע בית המשפט העליון כי בית המשפט המחוזי בבאר שבע מוסמך לדון בתוקף הפקעת הקרקע שהופקעה עוד בשנות ה-50. עם זאת, חשוב להדגיש כי מדובר בהחלטה עקרונית לפיה ניתן לדון בתוקף ההפקעה בלבד, ולא באישור תביעת הבעלות על הקרקעות באזור אַל-עַרָאגקיב. יתרה מזאת, כבר בהחלטה זו הזהירו השופטים כי למתן סמכות ההכרעה ישנה משמעות מוגבלת, שכן קשה מאוד לתקוף הפקעה על פי חוק החר"ם.

 

מפורום דו-קיום בנגב נמסר כי מאבקם של תושבות ותושבי אַל-עַרָאקיב נמשך, בחזית המשפטית ובחזית האזרחית. מדי שבוע מתקיימת משמרת מחאה בצומת להבים ביום ראשון בשעה 16:30 בדרישה להפסיק את הריסת הכפר ולאפשר לתושביו להתגורר על קרקעותיהם בכבוד.