המאבק המעמדי כמקור השראה: 'מטאור בוהק יאיר את דרכו של הפועל'

תערוכת היחיד של האמן נועם תורן, תחת הכותרת "מטאור בוהק יאיר את דרכו של הפועל", המוצגת בגלריה רו ארט בדרום תל אביב, היא יצירה מקורית מבחינת הנושא ודרך הטיפול בו.

2018-06-15_165337

מתוך התערוכה (צילום: נועם תורן)

ככל הידוע, זו הפעם הראשונה בארץ, שאמן מקדיש תערוכת מיצבים לנושא עלום למרבית הקהל הישראלי – המאבק המעמדי בפלשתינה המנדטורית במחצית שנות ה-30. באותה תקופה היו השכירים הערבים רוב בקרב פועלי הייצור והשירותים, ובכלל זאת במקומות עבודה ממשלתיים כמו הרכבת, הנמלים והדואר, וכן במתקנים בחיפה של חברת הנפט העיראקית (IPC), שהייתה שותפות רבלאומית של תאגידי הנפט הגדולים.

בתערוכתו מציג תורן דמויות של מנהיגי פועלים, וביניהם הקומוניסט בולוס פרח, שמילאו תפקיד במאבק פועלי הרכבת. כמו ביתר מקומות העבודה הגדולים, נאלצו הפועלים להתמודד עם השלטון הבריטי, אך גם עם חבלת ההסתדרות בשיתוף הפעולה של יהודים וערבים במערכה המעמדית.

להמחשות אמנותיות של מקומות העבודה (עגורן, קטע מסילה) ומעין מפה של הארץ, נלווית גם התייחסות לסכסוך הלאומי בדמות שיח צבר המצמיח גולגולות במקום פירות. תפקיד הדמויות, הסיטואציות והמיצג של החמור המכונף, וכן הרקע המעמדי המורכב, מתחוורים יותר כאשר מסתבר כי המיצגים בתערוכה ימלאו תפקיד של מעין תפאורה להצגת תיאטרון סטירית על פי מחזה שכתב תורן, ואשר שמו זהה לשם התערוכה. את ההצגה יעלה החוג לאמנות התיאטרון של אוניברסיטת ת"א.

התערוכה בתל אביב מאפיינת את פעילותו האמנותית של נועם תורן, המוקדשת לנושאים חברתיים ופוליטיים במקומות שונים בעולם. כך, למשל, הציג בעבר תערוכה שעסקה בחייהם של הפועלים בתעשיית הבשר בשיקגו בתחילת המאה ה-20. את השראתו לתערוכה זו ינק מספרו של הסופר האמריקאי אפטון סינקלר, "הג'ונגל" (1906).

תורן, יליד 1975, חי ויוצר ברוטרדם ומלמד במכון סנדברג באמסטרדם, בלונדון ובז'נבה. הציג תערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות במוזיאונים רבים בעולם ועבודותיו כלולות, בין היתר, באוספי MoMA בניויורק ובמוזיאון ישראל.

ומשהו אישי לסיום: בביקור בתערוכה שוחחתי עם נועם תורן ועם אוצרת התערוכה לאה אביר. לשמחתי ציינו השניים, כי ספרי "בין נישול לניצול" (2014), המוקדש למצב שכירים הערבים ולמאבקיהם מאז תקופת המנדט, היה אחד ממקורות ההשראה לתערוכה.

התערוכה תוצג עד 7 ביולי בגלריה רו ארט, שביל המרץ 3 (ת"א), בניין 8, קומה 4. שעות הפתיחה: בימים ג' וה' 12:00 – 18:00; ו' ושבת 11:00 – 14:00.

תמר גוז'נסקי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב