המאבק בקיצוץ הפנסיה מתרחב: הוקם מטה מאבק של המורים וגמלאי התעשייה האווירית

ארגון המורים וארגון גמלאי התעשייה האווירית המונים ביחד 25 אלף גמלאים החליטו להקים מטה מאבק משותף נגד הפגיעה המתוכננת בפנסיות של החוסכים בקרנות הפנסיה הוותיקות. האיחוד הגיע על רקע הודעת הארגון על הכרזת סכסוך עבודה ארצי.

2019-06-02_210840

גמלאים מוחים נגד הקיצוץ בפנסיה בצומת עזריאלי, לפני 10 ימים (צילום: הסתדרות הגמלאים)

ארגון המורים העליסודיים הכריז על סכסוך עבודה בתיכונים בשבוע שעבר במחאה על הקיצוץ הצפוי בקרנות הפנסיות הוותיקות. ההכרזה מאפשרת לארגון המייצג את מורי התיכונים לשבות כבר בשבוע הבא. בהודעת הארגון נכתב: "לא ניתן למדינה לפגוע באוכלוסייה החלשה ביותר, בעלת פנסיה נמוכה שאין באפשרותה לשפר את מעמדה הכלכלי באמצעות עבודה". יו"ר הארגון, רן ארז, מסר כי "זהו אחד המאבקים מהצודקים ביותר ועבור אלה שזקוקים לו ביותר. לא ניתן ידינו לפגיעה בגמלאי הקרנות הוותיקות", וקרא לשאר ארגוני העובדים במדינה להכריז על סכסוך עבודה דומה.

בהתייחסו לדרישתו של ארז לארגוני העובדים הנוספים להכריז על סכסוך עבודה בכל המשק, מסר יו"ר ההסתדרות ארנון ברדוד כי "בשבועות האחרונים וגם בשעות אלה אני מנהל שיחות בנושא, הן עם הנהלת משרד האוצר והן עם בכירים בשוק ההון." לדברי ההסתדרות, ברדוד נמצא על סף סיכום לדחיית הגזירה עד למציאת פתרון הולם שלא יפגע באוכלוסיית הגמלאים, אשר רבים ממנה מתקיימים מקצבאות נמוכות שמקשות עליהם לרכוש מוצרים בסיסיים כמו תרופות ומצרכי מזון. ברדוד מסר כי, "חייבים לגלות אחריות ורגישות חברתית לאוכלוסייה הוותיקה, בוני המדינה. נושא הגמלאים נמצא בראש סדר מעייני ולא אתן לפגוע בגמלאים".

 יצוין שתחת הכותרת "ביבי אל תשליכנו בעת זקנה", כ-2,000 חברי הסתדרות הגמלאים והסתדרות המורים הפגינו לפני עשרה ימים בצומת עזריאלי בתלאביב נגד הקיצוץ הצפוי בפנסיות. ביולי 2018 החליטה הממונה על הקודמת על שוק ההון הפנסיה והביטוח, דורית סלינגר לאפשר לחברת עמיתים המנהלת את קרנות הפנסיה הוותיקות לבצע קיצוץ של 1.2% בקצבאות של המבוטחים תוך שנה. ברשות הסבירו אז את הקיזוז כצעד הכרחי, הנובע ממצבן האקטוארי של הקרנות שנכנסו לגרעון לאחר שוועדת הכספים נמנעה מהעלאת גיל הפרישה לנשים, מאחר ולא הצליחה להגיע להסכמות עם פקידי האוצר בנושא.

במהלך החודשים הבאים לאחר אותה ישיבה בוועדת הכספים, לא נרשמה התקדמות של ממש לקראת חקיקה בנושא עד שהוחלט על פיזור הכנסת. נושא גיל הפרישה לנשים, שנמצא במוקד הדיון, צפוי להיפתח לדיון בכנסת הקרובה.