הכתובת על חוק הלאום: מחאות בעקבות התקיפה הגזענית בקריית חיים ופציעתם של פעילי תעאיוש בהתנחלות

בסוף השבוע שעבר אירעו שתי תקיפות. לכאורה, אין ביניהן קשר. אור ליום שישי (24.8) הותקפו רופא מאיכילוב, אח מבית החולים תל-השומר וחברם, כולם תושבי שפרעם, בחופה של קריית חיים.

2018-08-28_205121

מוחמד יוספין, רופא מתמחה, סיפר ל"הארץ" שישב בחוף עם שני חבריו, מועתסם ומועד איוב, כפי שהם נוהגים לעשות בכל שבוע. "מישהו בא עם מקל ושאל אותנו מי אנחנו", סיפר. "משהו הרגיש לא טוב. שאלתי אותו 'מה זאת אומרת?'. הוא אמר לי 'ערבים?'; אמרתי לו 'כן, מה הבעיה?'". יוספין הוסיף: "לאחר מכן הם הגיעו עם שרשראות, מקלות, סכינים. הם היו בערך שמונה והרביצו בלי רחמים".

התוקפים צרחו תוך שהם מכים: "ערבים, אתם לא צריכים להגיע לפה, תלכו למקומות שלכם!". מ' אינו יודע כמה זמן נמשכה התקיפה, שלדבריו נפסקה רק כששני מטיילים יהודים שעברו במקום נחלצו לעזרתם. "אני חשבתי שאחד מהחברים שלי מת", סיפר. "הם הרביצו לו בראש והוא לא הגיב". מ' סיפר שעוברי האורח תבעו מהתוקפים לעזוב אותם והם אלה שהזעיקו את המשטרה ואת מד"א.

למחרת, שבת (25.8), תקפו מתנחלים שישה פעילי שלום סמוך להתנחלות מצפה יאיר שבדרום הר חברון. ארבעה מהם, פעילי תעאיוש, הובהלו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה בבאר שבע עם חבלות בצלעות ובגפיים. אחד מהם לא מסוגל היה ללכת בעת פינויו. הפעילים הגיעו לאזור על מנת לצלם אתר בנייה, שהוא חלק מהתרחבות מצפה יאיר.

גיא בוטביה, אחד המותקפים, אמר ל"הארץ" שלהערכתו תקפו אותם 15 מתנחלים. הבריונים השליכו לעבר  הפעילים אבנים והטיחו אותם בעצמה ברצפה ובעמודי מתכת שהיו באתר הבנייה. לפעילים היו מצלמות שנועדו לתעד את האירוע, אולם התוקפים שברו אותן, ובשל כך אין בידיהם תיעוד של האירוע עצמו. תחקירן פלסטיני של "בצלם" המתגורר באזור והגיע לאחר התקיפה צילם את פינוי הפצועים. חיילים שהיו במקום, כדרכם, לא עשו דבר כדי להגן על המותקפים או לעצור את התוקפים. "החיילים במקום פחדו להתערב. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה לו התוקפים היו פלסטינים", מסר אחד הפעילים.

בעקבות התקיפות החמורות פרסמה שלום עכשיו הודעה בזו הלשון: "נתניהו, ארדן, שקד ובנט, בזמן שנחתם ונפשתם, המחבלים היהודים לא נחו. כל עוד אתם שותקים, התקיפות הללו נעשות בשמכם. כל עוד אינכם פועלים להוקעה ברורה של האלימות נגד אזרחים – אתם שותפים למעשים". לדברי התנועה "התשובה להקצנה ולאלימות היא תיקון חוק הלאום, כך שייתן מעמד שווה לכל אזרחי ישראל, ופינוי מאחזי הפרא באופן מידי". תיקון לחוק הלאום הגזעני? אם ברור לכול כי מעשים אלה מתאפשרים בעקבות החוק, מדוע יש לתקנו ולא לבטלו באופן מידי?

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש),  אמר בתגובה לתקיפה: "זה הסעיף הנסתר בחוק הלאום – תקיפת ערבים על רקע גזעני". עמיתתו, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש, הרשימה המשותפת), הוסיפה: "מי שמסית ומנסה להדיר את הערבים ממעגל האזרחות – פועל גם להוציא את מתנגדי הכיבוש מחוץ לחוק, ולשלול כל לגיטימציה לפעילותם. אלה תוצאות ההסתה של ממשלת הימין הקיצוני".

בסוף השבוע הקרוב יתקיימו שני אירועי מחאה בעקבות מקרי התקיפה. ביום חמישי יפגינו יהודים וערבים נגד הגזענות בחוף נאות שבקריית חיים, בשעה 17:30 ביוזמת חד"ש ומק"י בחיפה. למחרת, ייערך ביקור מחאה בדרום הר חברון, ביוזמת תעאיוש, בעקבות תקיפת חברי התנועה בשבת שעברה. הסעות: בשעה 8:30 מרכבת מרכז בתל-אביב ובשעה 9:00 מבנייני האומה בירושלים.

 

ההפגנה נגד הגזענות בחיפה בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/717954495208739

 

סיור המחאה בדרום הר חברון בפייסבוק:

https://he-il.facebook.com/events/2037760336286866

 

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב