הכנסת אישרה את 'חוק קמיניץ' הגזעני להחמרת העונשים על עבירות בנייה

הכנסת אישרה היום (רביעי) את החוק הגזעני המכונה "חוק קמיניץ", הכולל בין היתר החמרה של עונש המאסר המרבי על עבירות בנייה משנתיים לשלוש שנים, וצמצום סמכויות בתי המשפט בנושא לטובה יחידת האכיפה של משרד האוצר. אחר שנדחו ההסתייגויות הרבות שהגישו סיעות האופוזיציה, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 116), התשע"ו– 2016, כאשר 43 תמכו לעומת 33 שהתנגדו.

2017-04-05_200442

כוחות משטרה כפי שצולמו ב-8 במארס האחרון לקראת הריסת הכפר אלעאקריב בנגב בפעם ה-110 (צילום: פורום דוקיום)

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) התייחס לחוק במליאת הכנסת ואמר: "אנחנו נגד בנייה של בניין אחד ללא היתר, הבעיה היא יותר עמוקה ומורכבת. מדינת ישראל הפקיעה 5 מיליון דונם אדמה מהאוכלוסייה הערבית, בנתה 700 ישובים חדשים כולם ליהודים ואפס לערבים, יש במדינה 934 יישובים שהאזרח הערבי לא יכול לגור בהם, יש 40 כפרים בלתי מוכרים שנמצאים שם לפני קום המדינה. מדינת ישראל כמעט ולא מאשררת תכניות מתאר בכפרים הערבים. אני קורא לממשלה ליישם את תכנית ה120 שהיא זנחה. הגשנו הצעה שאנחנו נקרא לציבור שלנו לא לבנות בצורה לא חוקית במשך שנתיים והממשלה לא תהרוס ובינתיים נקדם תכניות מתאר, אבל נתניהו לא הסכים. כמו שרוצים אכיפה שוויונית אני קורא לבנייה שיווניות. אנחנו לא נקיים את החוק הזה."

לאחר דברים אלה, המשיך ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) ותקף את "חוק קמיניץ" שראש הממשלה מקדם ביתר שאת בימים אלה. ח"כ חנין הדגיש כי "יש כאן ממשלה שנלחמת באזרחים. יש כאן ממשלה שמסמנת את המיעוט הלאומי כמטרה למתקפה. וזה לגמרי קשור לזה שלממשלה אין שום פתרון לשום בעיה אמיתית של הציבור בישראל אין פתרונות למשבר הדיור, למשבר מערכת הבריאות, למצוקות של קשישים ושל נכים במדינה. כי כשאין פתרונות, מאשימים את השעיר לעזאזל, תוקפים את המיעוט הערבי, מאשימים את התקשורת ואת עובדי תאגיד השידור הציבורי. זה הכל חלק מאותה בעיה, ששמה ממשלת נתניהו". "החוק שבפנינו איננו חוק של מאבק בבנייה ללא רישיון", הבהיר ח"כ חנין, "כי יש דרך אחת מאוד פשוטה להיאבק בבנייה ללא רישיון, והיא לאפשר לאנשים לקבל רישיון לבנייה. הרי זוהי הבעיה ביישובים הערביים: למה אנשים בונים ללא היתר? כי אין דרך לקבל היתר. ולמה אין דרך לקבל היתר? כי אין תכניות מיתאר. מי אחראי להיעדרן של תכניות מיתאר? האם האזרח הוא זה שיכול לכתוב תכניות מיתאר ולאשרר אותה? זו הממשלה. ולכן, מי שצריך לעמוד לדין על בנייה ללא היתר זו הממשלה. היא גורמת למצב בו אנשים בונים ללא היתר".

ח"כ חנין הוסיף ואמר: "כחלק ממדיניות האפליה נגד היישובים הערביים, כחלק ממדיניות של מצור ומחנק תכנוניים נגד הציבור הערבי הממשלה היא זו שבמשך שנים אחראית לכך שאין תכניות מיתאר, ולכן אנשים רבים מאוד נאלצו לבנות ללא היתר. ואם מטרתו האמיתית של החוק הזה היא לא להיאבק בבנייה ללא רישיון, ברור לכולם כי מטרתו האמיתית היא מלחמה באזרחים הערבים", קבע ח"כ חנין. "אני נזכר בדבריו של ראש הממשלה נתניהו אחרי הפיגוע הנורא ברחוב דיזנגוף בת"א, שבמקום להרגיע ולקרב בין אזרחי המדינה כולם יהודים וערבים כאחד, מיהר לקחת את הדוכן שלו אל רחוב דיזנגוף, ולהסביר שיש קשר בין אותו אדם שעשה את מעשה הפיגוע לבין כל האזרחים הערבים בישראל, שלכאורה חיים במשטר ללא דין וללא חוק, ולראייה הם בונים ללא היתר. ואז אמר ראש הממשלה, שאת המצב הזה הוא הולך לסיים, בכוח ובעוצמה. והנה: ראש הממשלה נתניהו מגשים את הבטחותיו החמורות והמסוכנות".

יצוין שלאחר אישור החוק עלה בצעד חריג ראש הממשלה נתניהו אל דוכן הנואמים, כדי לברך על המהלך. הח"כים מהאופוזיציה, ובראשם חברי הרשימה המשותפת, קראו לעברו קריאות מחאה במשך דקות ארוכות. לדברי נתניהו, "אני רוצה להגיד מה התכלית: הממשלה בראשותי השקיעה ומשקיעה יותר מכל ממשלה אחרת במגזר הערבי. בתשתיות, בחינוך, ברווחה, בתרבות וכן, גם בדיור, במטרה צמצם את הפערים. הם רוצים להיות חלק ממדינת ישראל, רוצים להיות חלק מההצלחה של כלכלת ישראל, חלק מהעתיד של ישראל. לכן אנחנו משקיעים כפי ששום ממשלה לפנינו לא השקיעה. אנחנו רוצים את השילוב של ערביי ישראל במדינת ישראל. זה אומר גם להשתלב בחוקי מדינת ישראל. אנחנו עושים כאן תיקון היסטורי. הגברת האכיפה בכל חלקי הארץ. מדינה אחת, חוק אחד ואכיפה אחת. זה מה שעשינו היום". הצעת החוק, שקודמה על ידי משרד המשפטים, מתבססת על דו"ח שחיבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ ופורסם לפני כשנה, ועל החלטת הממשלה מלפני כחצי שנה שאימצה אותו. על פי נתונים שהציג הצוות בראשות קמיניץ, היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה מטפלת ביותר מ-700 צווי הפסקת בנייה והריסה חדשים בממוצע בשנה, ומדי שנה ממומשים כ-160 צווים בממוצע. בעבר קבעה הממשלה כי המימון ליישום ההמלצות יילקח מהתקציב המיועד לפיתוח היישובים הערביים.