הישראלי הראשון שנפגש עם עראפת

עם מותו של אורי אבנרי בחודש שעבר (20.8), נכתב רבות על הסערה הציבורית שנתעוררה ב-1982, בעיצומה של מלחמת לבנון הראשונה. אז, אבנרי, ענת סרגוסטי ושרית ישי, עיתונאי "העולם הזה", נפגשו עם ראש אש"ף יאסר ערפאת בביירות הנצורה. היה זה הריאיון הראשון שהעניק ערפאת לעיתונאים ישראלים.

2018-09-24_181944

ואולם, רק מעטים יודעים שלא הייתה זו הפגישה הראשונה של יו"ר הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף) עם ישראלים: ב-1973 נועד ערפאת עם משלחת המפלגה הקומוניסטית הישראלית (אז רק"ח) לפסטיבל הנוער והסטודנטים העולמי העשירי במספר בברלין.

חבר המשלחת בנימין גונן מספר בספרו "חיים אדומים – תחנות חייו של קומוניסט ישראלי" (2009) כי המפגש נערך בדיסקרטיות רבה: "במשך שנים רבות לאחר מכן חשבתי שכל נקישה בדלת תביא איתה איש שב״כ". בפגישה נכחו מטעם המפלגה תופיק זיאד, ג'ורג' טובי וגונן; מצד אש"ף נכחו גם פארוק קדומי והמשורר מחמוד דרוויש (שהיה חבר מפלגה אך ב-1971 עזב את ישראל והצטרף לאש״ף).

דרוויש שהכיר את גונן מפעילותו בחיפה, יזם את המפגש. ״הוא פנה אלי ואמר 'בנימין, כדאי מאור שיאסר ערפאת, שנמצא בברלין, ישמע אותך ואת חבריך'", כותב גונן, "לאחר התייעצות הודענו לדרוויש שאנחנו מוכנים לפגישה. רציתי מאוד לפגוש את יושב הראש. רציתי שהוא ייווכח לדעת שיש יהודים הרוצים שלום, בעיקר אחרי מלחמת 67'".

תיאור המפגש בספרו של בנימין גונן מספק הצצה לחילוקי הדעות בין עמדות המפלגה הקומוניסטית לבין עמדות אש"ף באותם ימים: "הרגע הראשון היה מביך מאוד. לפניי עמד אדם נמוך קומה ומזוקן, לבוש בגדי חאקי, אקדח צמוד למותניו. החלה שיחת גישושים, כשזיאד ודרוויש שימשו גם כמתרגמים. אט אט עברה השיחה לפסים פוליטיים, והצגתי את עמדת המפלגה בדבר פתרון של שתי מדינות לשני העמים. חזרתי והדגשתי שקיימת רק אפשרות אחת לצאת ממעגל הדמים והיא באמצעות פתרון מדיני. בסיכום אמרתי שאני לא מאמין בפתרון צבאי. הוא יביא רק הרס ונהרות של דם בשני הצדדים.

"ערפאת לא קיבל את עמדתי. הוא טען שאינו רואה באופק פתרון מהסוג שאני מציע, וכי מה שנלקח בכוח יוחזר בכוח. ממשלת ישראל דבקה באלימות ולכן אין לפלסטינים מוצא אלא להמשיך להילחם עד שישיגו מדינה משלהם. במהלך הוויכוח הבחנתי שהוא אינו מדבר על מדינה בכל השטח שבין הים לירדן".

חברי רק"ח קיימו בשנים שלפני כן קשרי עבודה עם נציגי אש"ף בברית המועצות, אך ככל הידוע זו אכן הייתה הפעם הראשונה שבה נפגש ערפאת עם חברים ישראלים.

בעיני ערפאת, מדובר היה במפגש בעל חשיבות היסטורית בלתימבוטלת. כך עולה מתיאור המפגש השני בינו לבין בנימין גונן, כאשר משלחת של ראשי חד"ש טסה לטוניס לאחר החתימה על הסכמי אוסלו. גונן מספר: "כאשר נכנסנו לחדר מיהר ערפאת לעברי, לחץ את ידי בחום ואמר: 'סדיקי (ידידי) בנימין, זהו הניצחון שלכם, של המפלגה ושלך'.

הוא פנה לכולם וסיפר את סיפור המפגש בברלין שני עשורים קודם לכן. את דבריו חתם באומרו: 'אתם התעקשתם, טפטפתם על הסלע פתרון מדיני, עד שנעשה חור בסלע. והנה, עכשיו אנחנו אחרי חתימת הסכם אוסלו. אנחנו תקווה שבכך נסללה הדרך לשתי מדינות שיחיו בשלום זו בצד זו".

את סיפור המפגשים מסכם בנימין גונן בציון תרומתה של התנועה הקומוניסטית לשינוי התודעה הישראלית בדבר הצורך בכינון מדינה פלסטינית בצד ישראל: "המפלגה שלנו יכולה לטפוח על שכמה. דבקותה במטרה ונאמנותה לעקרונותיה הוכיחו את עצמן".

רענן שמשפורשנר

המאמר עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הבא