הימין לא מסתפק בפסילת ח"כ יזבק: השר ארדן רוצה לפסול את כל הרשימה המשותפת

הימין לא מסתפק בניסיון לפסול את המועדות של ח"כ היבא יזבק (בל"ד הרשימה המשותפת), אמש הציע השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לפסול את הרשימה המשותפת בגלל ביקור כמה מחברי הכנסת בסיעה, השבוע, במסגד אלאקצא.

ח"כ כץ מגיש אתמול את בקשת הפסילה (צילום מסך)

אתמול הגיש אחד מיושבי הספסלים האחוריים בסיעת הליכוד, ח"כ אופיר כץ, באופן רשמי את הבקשה לוועדת הבחירות המרכזית לפסול את מועמדותה בבחירות של ח"כ יזבק. יצוין שאל הבקשה הצטרפו ח"כים מישראל ביתנו ומש"ס, וגם כחול לבן והעבודהגשר צפויות לתמוך בפסילה, שתעבור מאוחר יותר לדיון בבית המשפט העליון.

במפלגות העבודהגשרמרצ התעמתו בעקבות הבקשה לפסול את חברת הכנסת יזבק מהתמודדות בבחירות. במפלגת העבודה הביעו תמיכה בפסילת יזבק, ואילו במרצ התנגדו לכך. כך עולה מישיבת הסיעה הראשונה של הרשימה המאוחדת שנערכה אתמול. יו"ר העבודה, חבר הכנסת עמיר פרץ, אמר כי מפלגתו תתמוך בפסילה, ואילו יו"ר מרצ חבר הכנסת ניצן הורוביץ הביע התנגדות נחרצת לרעיון. בעקבות העימות, החליטו במפלגות לאפשר לנציגיהן בוועדת הבחירות המרכזית חופש הצבעה. כיום סיעות העבודהגשר ומרצ (המחנה הדמוקרטי) מיוצגות באופן נפרד בוועדה, וכדי לגשר על הפערים סיכמו פרץ והורוביץ כי כל סיעה תחליט בעצמה כיצד תצביע בנושא.

העימות ברשימה המאוחדת החל הבוקר בעקבות חילופי מסרים בין חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ) ליו"ר סיעת העבודה חבר הכנסת איציק שמולי. גולן הביע התנגדות לפסילת יזבק, וטען: "לא נוח לי לקרוא את דבריה בפייסבוק, אבל לפסול אזרחית שומרת חוק מהתמודדות זה לתת פרס למשמיצי הדמוקרטיה הישראלית". גולן הוסיף: "בואו נתמקד בפסילת חבורת אלימים ופורעי חוק שמתעמתים עם שוטרים וחיילים כל חייהם. בדמוקרטיה פוסלים אנשים על מעשים, לא על שיתוף דברים מקוממים בפייסבוק".

ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) תקף אמש כחול לבן בגלל תמיכתה בפסילה, ומאיים כי מפלגתו לא תמליץ לנשיא על גנץ להקמת ממשלה. "בימים האחרונים כחוללבן שוברת לימין הקיצוני, והביטוי המובהק ביותר לכך הוא הכרזתם כי יתמכו בפסילתה של חברתי, ח"כ היבא יזבק מלהתמודד בבחירות", מסר כסיף. "נעשה את זה חד וחלק. מי שתומך בפסילתה של יזבק לוקח חלק פעיל במסע הדהלגיטימציה של הרשימה המשותפת וציבור תומכיה הענק, ובמעשה זה: הפוסל, את מועמדותו פוסל!", הדגיש והוסיף "האם באמת מאמינים תומכי הפסילה שנוכל להמליץ לנשיא על מי מהם לתפקיד ראש הממשלה, קל וחומר לתמוך בממשלה בראשותו?!"

גם יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) אמר כי אלו המבקשים לפסול את ח"כ יזבק הינם גזענים וכי הוא וכל הרשימה המשותפת עומדים מאחוריה.

בעקבות הבקשה לפסול את ח"כ יזבק, פרסמו המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש) גילוי דעת משותף. בגילוי הדעת ציינו חד"ש ומק"י כי הן רואות בניסיון פסילתה של ח"כ יזבק, בו תומכות הליכוד וכחול לבן, חלק ממסע הדהלגיטימציה של הציבור הערבי ונבחריו ושל השפעתם הפוליטית.

בגילוי הדעת נכתב עוד: "הרשימה המשותפת כולה, על כל מרכיביה ומועמדיה, מתנגדת לכיבוש ולכוחנות, מדגישה את הזכות להתנגד לכיבוש בכל האמצעים הלגיטימיים ומתנגדת לפגיעה באזרחים מכל צד. בזמן שראש הממשלה מכשיר כוחות גזעניים ופשיסטיים המסיתים למלחמה, לגזענות ולאפליה – נעשים ניסיונות לפסול כוחות הקוראים לשלום, לשוויון ולחיים משותפים. עמדתה של רשימת כחול לבן מעידה על מגמה של איגוף מימין במקום להציב חלופה פוליטית. מהלך זה יוביל לחיזוק הימין ולהנצחת ההגמוניה שלו. הגיעה העת שכולם יבינו כי פגיעה בלגיטימיות של האזרחים הערבים משרתת רק את המשך שלטון הימין הפשיסטי והסיפוחיסטי בראשות נתניהו".