הימין הקיצוני ושלטון הימין נגד הטלוויזיה החברתית

הטלוויזיה החברתית דורשת מהמועצה לשידורי כבלים ולוויין להעביר לאלתר את כספי התמיכה של משרד התקשורת שכבר אושרו לה עבור שנת 2020. כך מסר האתר "העין השביעית". עיכוב העברת הכספים נובע מלחץ פוליטי שמוביל ארגון הימין הקיצוני "בצלמו" ששב וממחזר טענות שכבר נדחו בכל אחת מן השנים האחרונות.

צילום מסך מתוך כתבה של הטלוויזיה החברתית על הפגנת ה-1 במאי

הטלוויזיה החברתית מקבלת תמיכה להמשך פעילותה מוועדת התמיכות בשידורים קהילתיים של משרד התקשורת. זאת בהתאם לסעיף בחוק יסודות התקציב הקובע תמיכה במוסדות ציבור לפי קריטריונים קבועים. בשנים האחרונות מתעכבת מדי שנה העברת התשלום המאושרת בשל טענות של "בצלמו" כי שידוריה תומכים בסרבנות או במאבק בכיבוש ואף "מפרים את חוק הנכבה".

נציג הארגון הימני הקיצוני, עו"ד מיכאל ליטווק, כתב אל שר התקשורת יועז הנדל (שפוטר בינתיים) בבקשה למנוע מימון מהטלוויזיה החברתית. למרות שבשנים עברו נדחו הטענות נגד הטלוויזיה החברתית שוב ושוב, המכתב שכנע את השר הנדל. בתחילת נובמבר 2020 פנה האחרון אל נתי שוברט, יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, וביקש ממנו "לבחון את ביטול ההכרה בטלוויזיה החברתית כגוף משדר הזכאי לתמיכת המשרד". "לאחרונה נתקבלו בלשכתי תלונות בקשר עם פעילותה", ציין השר הנדל, ומהן עולה כי "ספק אם הטלוויזיה החברתית עומדת בתנאים הקבועים לקבלת כספי תמיכות ציבוריים". במקביל פנה השר הנדל לשר האוצר ישראל כ"ץ כדי שימנע את הענקת הכספים בהתאם לחוק יסודות התקציב.

בעקבות פניית שר התקשורת הנדל, הודיע שוברט לאהוד שםטוב, העורך הראשי של הטלוויזיה החברתית, כי ועדת התמיכות במשרד התקשורת שוקלת לעכב את מתן התמיכה, בסך 123 אלף שקל, שכבר אושרה עבור פעילות הארגון לשנת 2020. שוברט צירף למכתבו רשימת חומרים עליהם התבססה פניית השר הנדל, כולל הפניות לשש כתבות ששידרה הטלוויזיה החברתית ובהן ראיונות עם סרבניות הגיוס הלל רבין ויסמין ריצ'ייהב.

מקרתיזם חסר שחר

בשבוע שעבר השיב עו"ד ישי שנידור למכתבו של שוברט – מענה חריף, שטען להתעמרות בטלוויזיה החברתית. הטלוויזיה החברתית סבורה שעל שר התקשורת והמועצה לשידורי כבלים היה לדחות את פניית "בצלמו" על הסף, שכן היא חוזרת על עצמה מדי שנה ובכל פעם נדחית.

"הטלוויזיה החברתית נדרשת לבזבז את משאביה המוגבלים על התגוננות מפני המקרתיזם חסר השחר", כתב עו"ד שנידור, וציין כי מדובר בעמותה שפועלת ללא כוונות רווח, זקוקה לכספי התמיכה ומסתמכת עליהם. עו"ד שנידור הפנה את תשומת לבו של שוברט לכך שברשימת החומרים שעליהם התבססה פניית השר הנדל יש רק כתבה אחת ששודרה במהלך שנת 2020: ראיון עם סרבנית הגיוס רבין. "בלתי מתקבל על הדעת שתועלה דרישה לשלילת תמיכה עבור שנה שלמה, בגין כתבה אחת, ששקולה כמובן לשבריר אחוז מכלל השידורים ששידרה הטלוויזיה החברתית השנה", כתב עו"ד שנידור.

שודרו 120 כתבות

בנוגע לראיון זה הסביר עו"ד שנידור כי מדובר בכתבה שזכתה למשוב חיובי ביותר מערוץ 98, הרגולטור הממונה על הטלוויזיה החברתית. יצוין שהטלוויזיה החברתית שידרה במהלך השנה שחלפה כ-120 כתבות וידאו, בהן: כתבות על הנגשת מבני ציבור לאנשים עם מוגבלות, כתבות על עוני ורווחה, מגוון הרצאות בנושאי חברה ומדינה, ראיון עם רב על מעורבות חרדים בקידום שלום, כתבות על התמודדות פרילנסרים בערים "האדומות", כתבות על איבטחון תזונתי ויוזמות למיגור עוני.

עוד שודרו כתבות על פעילות אזרחים בהצלה ובחלוקת מזון, על אלימות כלפי נשים, על למידה מרחוק בכפרים הבדואיים, התמודדות ארגוני החברה האזרחית עם משבר הקורונה, על התמודדות מבקשי המקלט בצל הקורונה, על התמודדות של עניים עם מחלות, ועוד.

בהמשך הדגיש עו"ד שנידור: "מן הראוי שהמדינה תקדם פלורליזם ותגן עליו, ולא תשתף פעולה עם ניסיונות מקרתיסטיים להשתיק קולות אחרים".

חשיפה ל-100 אלף צופים

הטלוויזיה החברתית היא ארגון לשינוי חברתי ללא מטרות רווח, הפועל באופן עצמאי כגוף תקשורת מקצועי לקידום סדר יום חברתי בישראל. הארגון פועל מאז שנת 2005 והפיק אלפי כתבות וידאו ותוכניות אולפן בעברית, אשר מתורגמות ברובן לאנגלית.

לדברי אהוד שם טוב, עורך ומייסד הטלוויזיה החברתית, "כ-100 אלף אישה ואיש נחשפים לשידוריה מדי חודש, באמצעות הפצה מאומצת ברחבי הרשת בארץ ובחו"ל". לדבריו, "הטלוויזיה החברתית היא כלי ייחודי וחשוב בנוף ארגוני זכויות האדם וארגוני השינוי החברתי בישראל".

יצוין שהטלוויזיה החברתית אינה מונעת משיקולים מסחריים ואין בה פרסומות ותוכן שיווקי, ועל כן רייטינג אינו שיקול שמכוון את עשייתה. "הטלוויזיה החברתית מבקרת את הסדר החברתי הקיים בישראל: סדר יום מיליטריסטי ושוביניסטי שמיצר פתרונות כוחניים בכל תחום ורואה את המציאות בחלוקה של 'הם ואנחנו' – סדר יום שקובעת אליטה מצומצמת של בעלי הון", הדגיש שם טוב.

רבקה גרסיה

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב