החל מחודש מארס ולאחר עשור של מאבק: צו הרחבה יחול על העובדים הסוציאליים

החל מחודש מארס הקרוב, ולאחר עשור של מאבק, צו הרחבה יחול על ההסכם הקיבוצי של העובדים הסוציאליים. צו הרחבה הוא הוראה שמוציא שר העבודה מכוח סעיף 25 לחוק הסכמים קיבוציים, להרחבת תחולתו של הסכם קיבוצי, על קבוצות עובדים אשר לא נכללו בהסכם. מעמדו של צו הרחבה הוא כשל חקיקת מגן, ומעסיק אשר על עובדיו חל צו הרחבה מחויב לכל ההוראות האמורות בו, כפי שהוא מחויב לחוק שכר המינימוםצווי ההרחבה בנושא פנסיה או דמי הבראה ביחס לכל עובדיו.

2017-02-13_194818

צו ההרחבה לעובדות והעובדים הסוציאליים במגזר ספקי השירותים, פורסם בעקבות הסכם עובדי הקבלן שחתמה ההסתדרות עם משרד האוצר ביולי 2015, ומטרתו השוואת תנאי השכר והתנאים הסוציאליים של עו"ס בשירותים החברתיים המופרטים, לאלה של העו"ס בשלטון המקומיהצו חל על כל עובד ועובדת אשר העסקתם נדרשת במסגרת מכרזים של משרדי הממשלה. הכוונה היא לכל מי שממלאים תפקידים אשר תואר בעבודה סוציאלית ורישום בפנקס העובדים הסוציאליים הם בין תנאי הסף עבורם, כפי שהוגדרו במכרז לאספקת השירות. יצוין שצו ההרחבה נכנס לתוקף ב-1 במרץ 2017, והחל ממועד זה הוא הוראה מחייבת עבור המעסיקים עליהם הוא חל.

מאיגוד העובדים הסוציאליים נמסר כי "מעסיק שאינו פועל על פיו ביחס לעובדים עליהם צו ההרחבה חל, פוגע בזכויותיהם, וחשוף לתביעה בבית הדין לעבודה, כמו גם לסנקציות מצד המשרד הממשלתי המפקח על פעילותו. יודגש, כי אין להתנות מתן זכויות מתוקף צו ההרחבה, בקבלת תקציב כזה או אחר ממשרדי הממשלה, ומיום כניסת הצו לתוקף על המעסיק לפעול על פיו ללא תלות בתקציב המועבר לו". במה שמוגדר כ"עבודה שעתית", העסקה שעתית, מותרת על פי חוק, וצו ההרחבה אינו אוסר אותה.

ב-1 במרץ 2017, יום כניסת צו ההרחבה לתוקף, איגוד העובדים הסוציאליים יקיים כנס בבית הוועד הפועל של ההסתדרות (ארלוזורוב 93, בתל אביב) בשעה 16:30, בכנס ניתן יהיה להכיר את השינויים שמגיעים עם צו ההרחבה, לפנות בשאלות לנציגי האיגוד, ולהבין כיצד ניתן למצות זכויות.

חוברת "צו הרחבה" של איגוד העובדים הסוציאליים (40 עמ'): www.socialwork.org.il/tzav/#info

על המאבק להשגת "צו הרחבה", במאמר שפורסם בעמוד 5 בגיליון 4 של "זו הדרך": http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/01/G04_2017.pdf